معلمان نیز مانند اساتید دانشگاه ارزیابی می شوند

معلمان نیز مانند اساتید دانشگاه ارزیابی می شوند

علی محبی در گفت وگو با ایسنا، درباره 10 بازنگری آیین نامه جدید ارزشیابی معلمان اظهار کرد: در حال حاضر آیین نامه جدید ارزشیابی معلمان در دست بررسی و تصویب است و ممکن است تغییراتی ایجاد کند، بنابراین نمی توان به طور کلی جزئیات آن را بیان کرد. آیین نامه نسبت به آیین نامه قبلی تحت عنوان «چرخش های اصلاحی» تغییرات اساسی دارد.

پیشنهاد ارزشیابی سالانه معلمان برای افزایش انگیزه ارتقاء
رئیس پژوهشکده پژوهش آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا معلمان هر ساله بر اساس قوانین رتبه بندی جدید ارزشیابی می شوند، خاطرنشان کرد: بله. در آیین نامه قبلی، معلمان فقط هر چهار سال یک بار برای ارتقاء ارزشیابی می شدند، بنابراین رتبه به معلمان تعلق می گیرد، اما در آیین نامه جدید پیشنهاد شده است که ارزشیابی در این چهار سال قابل مشاهده باشد و عملکرد معلمان هر بار سنجیده شود. سال با ارزیابی . این کار به منظور ایجاد انگیزه بیشتر معلمان برای افزایش رتبه انجام می شود. البته این یکی از پیشنهادات آیین نامه جدید است و باید منتظر نهایی شدن آن باشیم تا تصویب شود.

ارزشیابی معلمان هر ساله برای فراهم کردن «پایه» به عنوان معلم دانشگاه
وی ادامه داد: در واقع در طول این 4 سال و در مسیر ارتقای رتبه معلمی، بررسی و ارزشیابی به معلمان «پایه» داده شد تا روند رتبه بندی معلمان مشابه اساتید دانشگاه باشد، اما برای معلمان دانشگاه، بین هر رتبه، مبنای علمی در نظر گرفته شده است و ما این پیشنهاد را به معلمان ارائه کردیم، چنین عملکرد چهار ساله ای از هر معلم می تواند باعث ارتقای رتبه شود و این ارزشیابی هر ساله «پایه علمی» دریافت می کند. ، باعث ایجاد انگیزه برای ارزشیابی چهار ساله ارتقاء درجه معلمان می شود.

محبی تصریح کرد: در حال حاضر به عنوان مثال «استاد تمام عیار» مدرک علمی برای اساتید دانشگاه است، اما این اساتید پایه علمی هم دارند، یعنی اساتید دانشگاه هر سال پایه علمی می گیرند. البته پایه های تشویقی مختلفی در رشته های مختلف وجود دارد که به این رتبه اضافه می شود، اما به طور کلی اساتید دانشگاه هر چهار سال یک بار رتبه بندی می شوند اما هر سال یک پایه علمی دریافت می کنند. در آیین نامه جدید ارزشیابی معلمان نیز پیشنهاد دادیم که ارزشیابی ارتقای معلم مانند گذشته هر چهار سال یکبار انجام شود، اما علاوه بر آن معلمان هر سال به عنوان استاد دانشگاه ارزیابی شوند و مبنای علمی دریافت کنند.

هیچ محدودیتی برای ارائه مبنای علمی نداریم
امکان تشویق معلمان در صورت تصویب نهایی آیین نامه
رئیس پژوهشکده آموزش و پرورش با بیان اینکه اساتید دانشگاه ها مانند معلمان دارای پنج عنوان علمی هستند، گفت: رتبه ما از یک شروع می شود و سقف آن پنج عنوان است، اما مبنای علمی محدودیتی ندارد و معلمان را می توان مانند اساتید رتبه بندی کرد. دانشگاهی که آنها هر سال ارزیابی می کردند و به آنها مبنای علمی می داد. حتی در صورت نهایی شدن و تصویب آیین نامه جدید، امکان اعطای مشوق برای معلمان وجود دارد. در دانشگاه ها هم همینطور است. همچنین اساتید را هر ساله ارزیابی می کنند تا پایه بدهند و بر اساس عملکرد سالانه به هر استاد یک پایه تعلق می گیرد و در نهایت هر چهار سال یکبار فعالیت کلی هر استاد دیده می شود و رتبه ای به آن ها داده می شود.

محبی در عین حال تاکید کرد: ارزشیابی معلمان هر ساله برای اعطای پایه علمی پیشنهادی در آیین نامه جدید ارزشیابی معلمان است و برای نهایی شدن و اجرای آن باید به تصویب کمیته حسابرسی وزارت آموزش و پرورش برسد و سپس دولت باقی ماند.

سیر تحول فرآیند ارزشیابی معلمان
وی با بیان اینکه در آیین نامه جدید رتبه بندی معلمان، دستگاه های ارزشیابی متنوع شده اند، تصریح کرد: در آیین نامه جدید، ذی نفعان نظام آموزشی مانند دانش آموزان و … به عنوان دستگاه های ارزشیابی در نظر گرفته شده اند و فرآیند ارزشیابی کمی انجام شده است. نسبت به قبل تغییر کرده است

به گفته رئیس پژوهشکده پژوهش آموزش و پرورش، در آیین نامه جدید ارزشیابی معلمان، ارزیابان انتخاب شده برای ارزشیابی معلمان در حال تغییر و ابزار ارزشیابی نیز متنوع است.

کیفیت صلاحیت های حرفه ای معلمان؛ محور اصلی رتبه بندی
محبی درباره تحول در ارزشیابی رتبه معلمان در آیین نامه جدید توضیح داد: قبلا معیارهای شغلی بر اساس اوراق و مدارک و کارهای انجام شده توسط معلمان بود اما در آیین نامه جدید آزمون ها، مشاهدات و بسیاری موارد دیگر. به چیزها توجه می شود نه کیفیت، اجازه دهید صلاحیت حرفه ای معلمان محور اصلی ما برای رتبه بندی شود. علاوه بر این تغییرات تحولی دیگری نیز در این آیین نامه جدید مطرح شده است که در صورت تکمیل مراحل بررسی و تصویب، به زودی نهایی و اعلام خواهد شد.

وی معتقد است با در نظر گرفتن کیفیت صلاحیت های حرفه ای معلمان برای ارزشیابی می توان کیفیت نظام آموزشی را ارتقا داد.

رئیس پژوهشکده آموزش و پرورش در خصوص در نظر گرفتن «رضایت معلم» در آیین نامه جدید رتبه بندی، اظهار کرد: دو عامل اصلی در سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش و قانون رتبه بندی در نظر گرفته شده است که یکی از آنها یک ترویج. رضایت معلم به دنبال آن است که رضایت و مشارکت معلم نیز بهبود می یابد. عامل دیگر ارتقای کیفیت نظام آموزشی با ارزیابی دقیق و ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان است که هر دو عامل در آیین نامه جدید به خوبی، شفاف و دقیق در نظر گرفته شده است.

محبی با بیان اینکه این پژوهشکده برای نهایی شدن آیین نامه جدید ارزشیابی معلمان کار پژوهشی انجام داده است، تاکید کرد: برای نهایی شدن این آیین نامه جدید، یک کار تحقیقاتی در مورد فرآیند صفر تا صد اجرای مصوبه قلب با تمام وجود انجام داده ایم. ما با سیاستگذاران و برنامه ریزان مصاحبه کردیم و یک مطالعه تطبیقی ​​در مورد چگونگی ارزیابی و ارتقای معلمان در سراسر جهان انجام دادیم. بالاخره پیش نویس آیین نامه جدید رتبه بندی معلمان را آماده کردیم. این پروژه هم اکنون در راه بررسی و تصویب در کمیته حسابرسی وزارت آموزش و پرورش است که پس از بررسی در کمیته حسابرسی باید در کمیته دولتی نیز بررسی و تایید شود که به زودی تصویب و ابلاغ خواهد شد. اما ممکن است تغییراتی وجود داشته باشد.