مقاومت ضد میکروبی یک تهدید جهانی برای سلامت و توسعه جوامع است


ساعت: 09:59
تاریخ انتشار: 26.08.1401
کد خبر: 1911607

وزیر بهداشت مقاومت میکروبی را تهدیدی جهانی برای سلامت و توسعه جوامع دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در بیانیه ای مقاومت میکروبی را تهدیدی جهانی برای سلامت و توسعه جوامع عنوان کرد و گفت: پزشکان، داروسازان و سایر متولیان سلامت نقش حیاتی در حفظ اثربخشی آنتی بیوتیک ها دارند.

متن کامل اطلاعیه وزیر بهداشت

کمتر از یک قرن از کشف اولین آنتی بیوتیک (پنی سیلین) توسط فلمینگ می گذرد. کشفی که انقلابی عظیم در حوزه درمان ایجاد کرد و سالانه جان میلیون ها نفر را نجات داد. پیشرفت علم طیف وسیعی از داروهای ضد باکتری، ویروسی و قارچی را در اختیار بشر قرار داده است، اما به دلیل استفاده بیش از حد از این داروها، امروزه شاهد مقاومت برخی از میکروب ها در برابر داروها هستیم. در همین حال، تولید یک آنتی بیوتیک جدید حداقل 10 تا 15 سال طول می کشد و بیش از یک میلیارد دلار هزینه دارد.

مقاومت میکروبی نه تنها تهدیدی جهانی برای سلامتی، بلکه برای توسعه جوامع است. تخمین زده می شود که تا سال 2050، مقاومت ضد میکروبی باعث مرگ نزدیک به 10 میلیون نفر، کاهش 2 تا 3.5 درصدی تولید ناخالص داخلی و هزینه های نزدیک به 100 میلیارد دلار در سراسر جهان خواهد شد. استفاده نادرست از داروهای ضد میکروبی در زمینه سلامت انسان، حیوان، پرندگان، آبزیان و گیاهان یکی از مهم ترین عوامل بروز پدیده مقاومت میکروبی است. باقی مانده های ضد میکروبی در محیط یکی دیگر از دلایل نگرانی است.

پزشکان، داروسازان و سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نقشی حیاتی در موثر نگه داشتن آنتی بیوتیک ها ایفا می کنند.

تجویز و توزیع نادرست داروها که منجر به مصرف بی رویه می شود، زمینه پیدایش و گسترش مقاومت دارویی را ایجاد می کند. عدم رعایت اصول کنترل عفونت توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می تواند منجر به افزایش عفونت و در نتیجه افزایش گونه های مقاوم شود. در کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی، از بین رفتن داروهای ضد میکروبی موثر، تهیه غذای سالم را دشوار می کند. مدیریت استفاده از ضد میکروبی مهمترین استراتژی برای مقابله با این تهدید است.

در جمهوری اسلامی ایران، عوامل ضد میکروبی و داروها به عنوان منابع ارزشمندی مورد توجه و مدیریت قرار می گیرند. ایران عزیز مصمم است با اقداماتی در سطح ملی و بین المللی و اطمینان از دسترسی به مواد و داروهای ضد میکروبی موثر برای پیشگیری و درمان بیماری ها به کاهش ظهور و گسترش میکروارگانیسم های مقاوم کمک کند.

بدین منظور کشور از ظرفیت خود برای آموزش و فرهنگ سازی، افزایش دانش و انجام تحقیقات کاربردی در زمینه پایش مقاومت میکروبی، پیشگیری از بروز عفونت ها، تولید داروهای موثر و بهینه سازی استفاده از داروهای ضد میکروبی در انسان و حیوان استفاده خواهد کرد. دستیابی به این اهداف مستلزم رویکردی یکپارچه به سلامت با مشارکت مسئولانه وزارتخانه های جهاد و کشاورزی، نیرو، کشور، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، حفاظت محیط زیست، رسانه ها و تشکل های مردمی است.

دیدگاهتان را بنویسید