مقدار آب هیرمند طبق قرارداد نیست / نصف آب تلف می شود


ساعت: 14:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۵
کد خبر: 1808715

مدیرکل رودخانه های مرزی و منابع آبی مشترک وزارت نیرو گفت: افغانستان در بند کمال خان به ضرر ایران عمل کرده و ایران بر اساس ماده 5 این قرارداد معترض است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خبرگزاری صدا و سیما جبار وطن فدا، مدیرکل سروی سرحدی و مشترک منابع آب وزارت نیرو در پاسخ به این سوال که آب از افغانستان کجا رها می شود و چه زمانی به هیرمند می رسد؟ وی افزود: موضوع رهاسازی آب هیرمند از سد کمال خان در حدود 70 کیلومتری مرز با ایران، مدتی است که توسط وزارت امور خارجه، وزارت نیرو و نماینده ویژه رئیس جمهور پیگیری شده و سابقه 100 ساله دارد. “

وطن فدا افزود: رودخانه هیرمند از نزدیک شهر کابل در افغانستان شروع می شود و تا بند کجکی که در سرشاخه اصلی هیرمند قرار دارد و حدود 700 کیلومتر از مرز ایران و محل اندازه گیری و تعیین ایرانیان است، ادامه می یابد. تامین آب بر اساس عهدنامه 1351 هیرمند، این آب سالهای عادی و این سال آبی معمولی در ایستگاهی واقع در بالادست سد کجکی به رسمیت شناخته شده است.

وطن فدا با اشاره به مشکل آبرسانی به ایران که در سال عادی 820 میلیون مترمکعب است و باید ماهیانه در اختیار طرف ایرانی قرار گیرد، گفت: در انتهای مسیر رودخانه سد کمال خان اصلاحی در سد فرودین 1400 به بهره برداری رسیده است. طرف افغانی در این بند به ضرر ایران کار می کند و ایران به ماده 5 معاهده اعتراض کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اکنون بخش باز است؟ وی گفت: بله، سد باز است اما بیشتر آب به سمت «زره زرهی» و جاده منحرف شده که مسیر طبیعی رودخانه نیست هدایت می شود.

وطن فدا ادامه داد: حدود 70 کیلومتر از سد کمال خان تا مرز ایران، چندین سد و پشته در داخل افغانستان وجود دارد که آب کشاورزی افغانستان را تامین می کند و این یک مشکل است. از سوی دیگر، سال هاست که آب در این منطقه وجود دارد، «رودخانه جریان ندارد و رسوباتی وجود دارد که افغانستان می گوید نیاز به لایروبی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، وزیر انرژی و نماینده ویژه رئیس جمهور در سه ماه گذشته چندین دیدار شخصی با وزیر آب و انرژی افغانستان داشته اند. اما او بهانه هایی از جمله بحث های اجتماعی ارائه می کند که برای ما قابل قبول نیست و نیاز به آزار و اذیت دیپلماتیک دارد.

مدیرکل خدمات رودخانه های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو گفت: در کنار رودخانه سدی وجود دارد که آب را به سمت سد لشگری هدایت می کند که به ایران آمده و نیاز به جریان طبیعی دارد. میزان آب رها شده از افغانستان کافی نیست در حالی که نیمی از آب در مسیر ایران تلف می شود.

وطن پرست سوال دیگری می پرسد: بر اساس معاهده هیرمند دقیقاً چه زمانی آب به رودخانه می رسد؟ وی توضیح داد: طبق اصل قرارداد باید جریان آب دائمی باشد اما محدودیت های طرف کار را سخت کرد. ما تقاضا داریم و امروز آقای علی اکبر محرابیان وزیر نیرو با وزیر آب افغانستان تماس گرفت و قول رهاسازی وی را داد اما آقای محرابیان خواستار رهاسازی آب بیشتر بر اساس توافق شد.

باید بگویم؛ رودخانه هیرمند در نقطه صفر مرزی و مخازن نیم چاه وارد ایران می شود و امکان خاکریزی وجود ندارد. در سال 1382 که خاکریز وجود نداشت شرایط طبیعی این منطقه به گونه ای بود که آب از آن عبور نمی کرد. بنابراین استدلال های متفاوت صحت ندارد و کارشناسانی که منطقه را می شناسند می دانند رودخانه هایی که از شمال تالاب می آیند هیچ ربطی به رودخانه هیرمند ندارند. ما در هلمند قرارداد داریم و جایزه را می خواهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید