چه مقدار قهوه در روز مجاز است؟

کارشناسان در مورد فواید مصرف قهوه بسیار گفته اند، اما آیا می دانید میزان مصرف مجاز آن و مضرات آن چیست؟ به خصوص زنان و نوجوانان باید مراقب مصرف روزانه قهوه خود باشند تا دچار این مشکلات نشوند.

قهوه یکی از نوشیدنی های پرطرفدار است که با عطر و بوی مطبوع و کافئین خود حس نشاط و شادابی را در انسان افزایش می دهد. با این حال، در مورد کافئین موجود در این نوشیدنی قدیمی بسیار گفته شده است.

برخی از متخصصان تغذیه بر این باورند که آمریکنوس و لاته به اندازه یک فنجان اسپرسو کافئین دارند زیرا از مقدار مشخصی قهوه اسپرسو تهیه می شوند. یک فنجان اسپرسو 60 سی سی 75 میلی گرم کافئین دارد و یک فنجان قهوه ترک با همین حجم حدود دو برابر 120 میلی گرم کافئین دارد. 100 سی سی قهوه فرانسوی دارای بیشترین میزان 200 میلی گرم کافئین و دو پیمانه قهوه فوری کمترین میزان کافئین 60 میلی گرمی را دارد.

علاوه بر فواید شناخته شده مصرف قهوه، میزان تحمل افراد مختلف نسبت به مصرف روزانه کافئین متفاوت است. به طور کلی و بر اساس نظر دکتر لادن، متخصص تغذیه، بزرگسالان مجاز به مصرف 400 میلی گرم کافئین در روز هستند. در مورد نوجوانان و افراد زیر 12 سال، بهتر است میزان مصرف روزانه کافئین 2.5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن باشد. یعنی یک نوجوان 35 کیلوگرمی حق دارد حدود 70 میلی گرم یعنی حدود یک فنجان قهوه مصرف کند.

مصرف بیش از حد قهوه و افزایش کافئین در بدن می تواند ما را عصبانی کند و باعث ضربان قلب سریع، افزایش فشار خون، اضطراب و مشکلات خواب شود. مخصوصاً برای زنان، مصرف قهوه ملاحظات بیشتری دارد. طبق دستورالعمل های FDA، نوشیدن سه تا پنج فنجان قهوه در روز با حداکثر مصرف کافئین 400 میلی گرم برای اکثر زنان بی خطر است. ولی…

اما اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، قوانین متفاوت است و باید با متخصص زنان خود مشورت کنید. اگر قهوه شما را عصبانی می کند، مراقب باشید در مصرف آن زیاده روی نکنید و با نوشیدن یک فنجان قهوه در روز یا حتی استفاده از قهوه بدون کافئین، هوس خود را برطرف کنید.

جالب اینجاست که می توانید با افزودن برخی ادویه ها تاثیر سلامتی نوشیدنی خود را افزایش دهید. به عنوان مثال، به جای استفاده از خامه و شکر، سعی کنید به قهوه خود شیر اضافه کنید تا طعم آن ملایم شود. افزودن حدود یک چهارم قاشق چایخوری عصاره وانیل، هل، دارچین و حتی پودر کاکائو طعم و خواص قهوه شما را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید