ممنوعیت روزنامه نگاری/ بیانیه دو سازمان اطلاعاتی یعنی همه ما خبرنگاران متهم و حتی مقصریم.

ممنوعیت روزنامه نگاری/ بیانیه دو سازمان اطلاعاتی یعنی همه ما خبرنگاران متهم و حتی مقصریم.

انجمن خبرنگاران استان تهران در واکنش به اظهارات دو نهاد اطلاعاتی مبنی بر اتهام الهه محمدی و نیلوفر حامدی بیانیه ای صادر کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بیانیه مشترک دو نهاد اصلی اطلاعاتی کشور مبنی بر تحلیل وقایع اخیر هیچ گونه محتوایی نداشت، جز اینکه روزنامه نگار باید مجرم شناخته و توقیف شود، زیرا فعالیت عادی دو نفر از همکاران ما در انجام وظایف حرفه ای شان تبدیل شده است. نمونه ای از اتهاماتی که پایان روزنامه نگاری را نشان می دهد.

دو فعالیت خبری که سازمان های اطلاعاتی به آن اشاره می کنند از ابتدایی ترین و بدیهی ترین وظایف روزنامه نگاری است. این در حالی است که یکی از ریشه های مشکلات کشور نبود یا جدی بودن این فعالیت های خبری است. آنچه این ادعا دردناک می‌داند، در واقع نگرش رسانه‌های بومی است.

به دلیل نبود این فعالیت است که اقتدار رسانه ها از داخل به خارج از کشور منتقل شده و امروز با چنین وضعیتی مواجه هستید که اگر تمام روز خود را صرف تکذیب اخباری کنید که کذب و کذب می دانید. هنوز زمان کمی خواهیم داشت زیرا ما رسانه نداریم. بنابراین پرداختن به فعالیت اولیه دو روزنامه نگار حرفه ای از خشم نسبت به رسانه های خارجی زاده شد. و باید بدانیم که رویارویی با این رسانه ها از جمله به رسمیت شناختن، احترام و پاسداری از حرفه خبرنگاری است.

آنها انتقام برنامه های ماهواره ای فارسی در خارج از ایران را توسط خبرنگاران زحمتکشی که به مردم خدمت می کنند، نمی گیرند. این نه قانونی است، نه اخلاقی و نه حتی مفید و چشمگیر. این اتهام که همکاران ما بدون توجه به صحت وجود چنین برنامه هایی به خارج از ایران رفته و در دوره های روزنامه نگاری شرکت کرده اند تا اصول روزنامه نگاری را بیاموزند، توهین به شعور جامعه و جامعه روزنامه نگاری محسوب می شود. دو خبرنگاری که از حرفه ای ترین خبرنگاران کشور هستند. بیانیه دو سازمان اطلاعاتی به این معناست که همه ما خبرنگاران متهم و حتی مجرم هستیم و مهمتر از آن حرفه خبرنگاری را در کشور مردود می دانند. لذا معتقدیم مجموعه نهادهای مدنی و بازرگانی مرتبط با رسانه و روزنامه نگاری باید در این مورد چاره ای بیندیشند و اعتراض خود را به این رویکرد مخرب که ریشه در تضعیف نهاد رسانه ای و فرستادن اقتدار رسانه به خارج از مرزها دارد، اعلام کنند. . متأسفانه رویکرد اطلاع‌رسانی فوق درد خود را از جایی می‌یابد که علاج و درمان بیماری کشور را واقعاً می‌بیند.

انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران این رویکرد به امنیت حرفه خبرنگاری را نه تنها غیرقانونی و در تضاد با آزادی قانون می داند، بلکه آن را عامل اصلی یا حداقل یکی از عوامل بحران آفرین می داند. جامعه ایرانی در عین حال، نقص آن از قبل قابل مشاهده است. همچنین معتقدیم بر اساس آنچه در اطلاعیه فوق الذکر آمده است، اقدامات تخصصی دو همکار حرفه ای الهه محمدی و نیلوفر حامدی از وظایف حرفه ای هر خبرنگار است. قرار بود عکسی از خانم مهسا امینی یا خبر مراسم فوت ایشان منتشر نشود و خلاف آن عمل کردند؟ این حق و بالاتر از همه وظیفه حرفه ای آنها بود و مدیران رسانه ای آنها نیز در انجام ماموریت خود بودند.

انجمن صنفی خبرنگاران استان تهران از هر نظر معتقد است در خصوص اتهامات وارده به اقدامات حرفه ای دو همکار خبرنگار و همچنین رویکرد نهادهای خبری به حرفه خبرنگاری ایرادات قانونی متفاوتی از لحاظ شکلی و محتوایی وجود دارد. که به آنها نیز رسیدگی می شود طی نامه ای جداگانه به اطلاع ریاست محترم قوه قضائیه خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید