منتظر بمب های بزرگ استقلال و پرسپولیس باشید

منتظر بمب های بزرگ استقلال و پرسپولیس باشید

دو تیم استقلال و پرسپولیس در لیگ برتر بیست و یکم تقریباً متوالی به مصاف هم می روند. هر دو تیم با وجود امتیازهای زیاد از دست رفته جزو بهترین بازیکنان جدول هستند و اختلاف امتیاز آنها آنقدر نیست که بتوان به راحتی یکی را برتر از دیگری تا اینجای فصل توصیف کرد. با این حال این دو تیم از دیرباز سنتی ترین تقابل فوتبال ایران بوده و هر بار که حال و هوای خوبی دارند، حال و هوای فوتبال ایران هم خوب است. در چنین فضایی استقلال تلاش می کند تا به ناکامی طولانی مدت خود در قهرمانی در لیگ برتر پایان دهد و پرسپولیس نیز مانند پنج فصل اخیر برای قهرمانی مصمم است.

چنین تقابلی در بالای جدول در حالی رخ داد که امسال در کنار این دو تیم یک، دو تیم رزمی دیگر از جمله سپاهان و گل گهر حضور دارند. سپاهان این روزها وضعیت بهتری دارد و گل گهر این روزها با 7 امتیازی که کمیسیون انضباطی از او گرفته، برای رسیدن به قهرمانی دست و پنجه نرم می کند. بنابراین دو تیم مطرح ایرانی استقلال و پرسپولیس علاوه بر تقابل مستقیم با یکدیگر، باید به عملکرد سایر تیم های مدعی قهرمانی در این فصل نیز توجه کنند. با توجه به این دو نکته مهم، بررسی زمستانی که در انتظار این دو باشگاه است، آسانتر است. البته زمستان برای اعضا و هواداران هر دو تیم جذابیت بیشتری خواهد داشت و می تواند کمک زیادی به تقویت این دو کانون هواداران کند. استقلال در فصل بیست و یکم انقلاب عجیبی در ترکیب کرد و بیش از 10 بازیکن جدید خرید. این اتفاق در حالی رخ داد که فرهاد مجیدی، سرمربی آبی های تهران در پایان فصل گذشته ابراز امیدواری کرد که بازیکنان تیمش باقی بمانند و جز مهدی قائدی هیچکس نرود.

در مقابل فرهاد مجیدی، چند استقلالی ارزشمند از جمله مسعود ریگی و محمد نادری برای خداحافظی با بازیکنان مهم لیست فرهاد مجیدی (مانند شیخ دیابته) این تیم را ترک کردند. با این حال فرهاد مجیدی و شاگردان استقلال تابستان را گرمتر از حد انتظار سپری کردند. آنها یکی پس از دیگری بازیکنانی را به تیم اضافه کردند که پرچمدار آنها دو خرید خارجی، کوین آرتور یامگا و البته رودی زستد ستاره قدیمی استون ویلا است. واضح است که این دو نفر تنها خریدهای فرهاد مجیدی نیستند. علیرضا رضایی، عارف آغاسی، زبیر نیکونفاس، جعفر سلمانی، ابوالفضل جلالی، امیرحسین حسین زاده، امین قاسمی نژاد و محمدرضا آزادی دیگر بازیکنان جدیدی بودند که فرهاد مجیدی به امید فحش دادن او به خدمت گرفت و از سوی دیگر شرایط در پرسپولیس به وجود آمد. آن طور که یحیی گل محمدی سرمربی تیم می خواست پیش نمی رود.

گل محمدی که چند مهره کلیدی از جمله کنعانی ها، نورالهی و شهریار مغانلو را از دست داده بود، از همان ابتدا پایش را در کفش گذاشت تا به هر حال یک مهاجم خارجی بخرد. با این حال پرونده مفتوح شاکیان پرسپولیس در فیفا باعث شد تا فدراسیون فوتبال راه را برای خرید بازیکن خارجی پرسپولیس هموار نکند. بعدها که شکایت گابریل کالدرون تایید شد و پنجره پرسپولیس بسته شد. البته یحیی قبل از بسته شدن پنجره 5 بازیکن ایرانی برای پرسپولیس خرید که یکی از آنها (رضا دگانی) را قبل از پایان نقل و انتقالات فوتبال ایران به تراکتور فرستاد! بازیکنانی که جذب پرسپولیس شده بودند سال ها پیش آنقدر تلاش نکردند که پرسپولیس به رقابت های خود در اسکلت لیگ برتر ادامه دهد. علیرضا ابراهیمی، علی نعمتی، رضا اسدی و حامد پاکدل بازیکنان جدید پرسپولیس بودند که زمانی فقط رضا اسدی و اخیرا فقط علی نعمتی فرصت بازی در ترکیب اصلی را پیدا کرد.

البته پرسپولیس در میانه این دیدارها دو بازیکن از تاجیکستان خرید که به دلیل بسته شدن پنجره نقل و انتقالات موفق به عقد قرارداد با آنها نشد. حالا لحظه ای که زمستان استقلال و پرسپولیس را دیدنی و گرم می کند، ریشه در این بازار نقل و انتقالات دارد. چون استقلال برنامه های جدیدی در دستور کار دارد و پرسپولیس هم خواهان خرید بازیکنان جدید است. پرسپولیسی ها مدعی هستند پول کالدرون را پرداخت کرده اند و به زودی پنجره نقل و انتقالات آنها باز می شود. این خبر خوبی برای سرمربی پرسپولیس است که تیمش را تقویت کرد و در نیمه دوم با جدیت مدعی قهرمانی خواهد بود. پرسپولیس برای مقابله با ضعف دفاع راست خود دو بازیکن جوان و ارزان قیمت از تاجیکستان خریده است اما حداقل به سه بازیکن دیگر نیاز دارد. اولین نفر دروازه بان بوژیدار رادوشوویچ است که به دلیل اختلافات مالی با باشگاه تهران را به مقصد کرواسی ترک کرد.

در حال حاضر دو گزینه جالب برای این پست در پرسپولیس وجود دارد. یحیی و تیمش که هنوز جانشینی برای احمد نورالهی پیدا نکرده اند، خرید هافبک بازیساز را نیز در دستور کار قرار داده اند. در عین حال این احتمال وجود دارد که گل محمدی نزدیک به شش ماه دیگر هدایت مهاجم خارجی و هدفی که در تهران برای آن تلاش می کند را بر عهده بگیرد. در استقلال پنجره نقل و انتقالات زمستانی با اتفاقات مهمی روبرو خواهد شد. اما استقلال برخلاف پرسپولیس با سیاست دیگری پیش خواهد رفت. این تیم در حال حاضر لیست کاملی از بازیکنان دارد و اگر می خواهند بازیکن جدیدی بخرند، ابتدا باید آن را بفروشند. اینجا تمرکز روی پنجره نقل و انتقالات تیم است. فرهاد مجیدی تقریبا نیمی از بازیکنانی را که به تازگی خریده در ترکیب اصلی قرار نمی دهد. آنها به غیر از بازیکنان قبلی این تیم شانسی برای حضور در لیگ ندارند. آرمان رمضانی و بابک مرادی تنها نمونه ای از بازیکنانی هستند که جایی در ذهن فرهاد مجیدی ندارند.

جدای از آن اختلافاتی با رشید مظاهری دروازه بان این تیم وجود دارد. سایر بازیکنان غیراصلی استقلال اگرچه فرصت بازی پیدا کردند اما بسیار کم و محدود بودند. آرمان رمضانی، محمدرضا آزادی، سعید مهری و البته امین قاسمی نژاد نیز در این گروه قرار دارند. طبیعتا با این همه بازیکن، استقلال برای نقل و انتقالات زمستانی باز است. کسانی که ناراضی هستند در صورت جدایی جایی برای خرید بازیکن جدید باز می کنند و آنهایی که کمتر بازی می کنند ممکن است گزینه ای برای تبادل با بازیکنان دیگر باشند. به هر حال این انتقال در زمستان پیش رو برای هواداران استقلال هیجان انگیزتر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید