من پیشنهاد کردم که آتش بس در یمن برای شش ماه دیگر تمدید شود


ساعت: 10:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۷
کد خبر: 1900820

دفتر هانس گراندبرگ در بیانیه‌ای اعلام کرد: آتش‌بسی که در 2 آوریل 2022 آغاز شد یک فرصت واقعی تاریخی برای یمن بود. بر اساس نتایج مثبت شش ماه گذشته، در اول اکتبر مجدداً به کشورهای یمن پیشنهاد تمدید آتش بس برای شش ماه دیگر را دادم و موضوعات دیگری را مطرح کردم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری روسی الیوم، دفتر هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن، بیانیه ای درباره مذاکرات در این کشور منتشر کرد و از عدم توافق برای تمدید آتش بس در یمن ابراز تأسف کرد.

گروندبرگ در این بیانیه اعلام کرد: آتش بسی که از دوم آوریل 2022 آغاز شد یک فرصت واقعاً تاریخی برای یمن بود. با توجه به نتایج مثبت شش ماه گذشته، من مجدداً در اول اکتبر به طرف‌های یمنی پیشنهاد کردم که آتش‌بس را برای شش ماه دیگر تمدید کنند و برخی موارد دیگر را نیز مطرح کردند.

پیشنهاد اخیر گروندبرگ به کشورهای یمن شامل پرداخت حقوق و مستمری کارمندان، بازگشایی مسیرهای معین در تعز و سایر استان‌ها، افزودن مقاصد جدید برای پروازها از فرودگاه صنعا، ورود بدون مانع کشتی‌های سوخت به بندر حدیده، تقویت خطوط هوایی است. مکانیسم های کاهش تنش از طریق کمیته نظامی هماهنگی این بود که به آزادی فوری بازداشت شدگان، آغاز گفتگوهای آتش بس، از سرگیری روند سیاسی فراگیر و مسائل اقتصادی گسترده تر، از جمله خدمات عمومی، پایبند بماند.

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن در ادامه بیانیه مذکور ضمن ابراز تاسف از عدم دستیابی به توافق برای تمدید آتش بس در یمن تاکید کرد: آتش بس مستمر و فراگیر می تواند منافع حیاتی و مهم تری را برای ساکنان به همراه داشته باشد. من از سطح رهبران دو کشور در چند هفته گذشته سپاسگزارم و از موضع دولت (مستعفی) یمن برای تعامل مثبت با پیشنهاد من قدردانی می کنم، به همکاری با هر دو کشور برای ایجاد راه حل ادامه خواهم داد.

گروندبرگ همچنین از کشورهای یمن خواست آرامش خود را حفظ کنند و از اقدامات تحریک آمیز و هرگونه اقدامی که منجر به تشدید خشونت می شود خودداری کنند.

وی گفت: آنها (احزاب یمنی) را تشویق می کنم که به تعهدات خود در قبال مردم یمن پایبند باشند و همه راه های صلح را دنبال کنند. در نهایت، یمنی ها باید از طریق یک روند سیاسی فراگیر و مذاکرات سازش به این درگیری پایان دهند. من در تلاشم خستگی ناپذیرم من به تعامل با طرف های یمنی برای دستیابی به توافق در مورد راه پیش رو در اسرع وقت ادامه خواهم داد.

دیدگاهتان را بنویسید