مهاجرت 700000 کسب و کار خیابانی به دلیل فیلتر شدن اینستاگرام

مهاجرت 700000 کسب و کار خیابانی به دلیل فیلتر شدن اینستاگرام

روز جدید نزدیک به سه هفته از مسدود شدن درهای اینستاگرام به روی کسب و کارهای اینترنتی می گذرد و حالا پس از انتشار گزارش ها و آمار تکان دهنده ای از میزان خسارت وارده به این مشاغل، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست پرتاب کرده است. یک بیانیه قوی سرزنش خود کسب‌وکارهاست. و اظهار داشت: «باید خودتان فکر می‌کردید و از ابزاری مانند اینستاگرام استفاده نمی‌کردید.» این واکنش‌ها در حالی است که به نظر می‌رسد برخی از کسب‌وکارهای آنلاین کوچک به تجارت خیابانی با اینستاگرام روی آورده‌اند. فیلتر کردن؛ با این حال، خیابان همیشه پر از فیلتر برای آنها و سایر ارائه دهندگان است و این به معنای از بین رفتن امنیت حداقل 200000 شرکت کوچک و متوسط ​​و حدود 500000 شرکت استانی و محلی است.

اگر به خیابان ها و قطارهای شهری این روزهای تهران نگاهی بیندازید، در کنار سایر التهابات، چیزی که می بینید افزایش تعداد دستفروشان است. همانطور که در ردیف و متناوب از این میدان به میدان دیگر در شهر قدم می زنیم، سیل بازرگانانی را می بینیم که سفره های خود را پهن کرده اند و سعی می کنند در هر موقعیتی بمانند، به امید اینکه بتوانند کالا را بفروشند. اگرچه تا ماه گذشته حضور دستفروشان در تهران گسترده بود اما این روزها مشاهدات میدانی نحوه پرداخت نشان از افزایش آنها دارد.

وی پیش از این در گزارشی به این موضوع پرداخته بود که بیشترین آسیب از فیلترینگ اینستاگرام به کسب و کارهای کوچک وارد شده است. زیرا کسب و کارهای اینترنتی بزرگی که قدرت و نفوذ دارند، آب تکان نخوردند و در کنار اینترانت ملی ماندند. کسانی که به همراه صفحه اینستاگرام خود وب سایت و اپلیکیشن داشتند، کم و بیش در تجارت هستند. اما کسب و کارهای کوچک، روستایی، روستایی و خانگی که بستر فعالیتشان محدود به اینستاگرام است، در واقع به دلیل فیلترینگ و قطعی مکرر اینترنت خانه خود را از دست دادند و اکنون بسیاری از آنها به دلیل فرار از اینترنت مجبور به بازگشت به کارهای قبلی خود شده اند. به اینستاگرام پناه بردند; دستفروش خیابانی

اگرچه آمار رسمی از تعداد بنگاه های کوچک و متوسط ​​محدود به اینستاگرام وجود ندارد، اما بر اساس برآوردهای پژوهشکده بتا، حدود 500 هزار کسب و کار استانی و محلی دارای صفحه فعال در اینستاگرام هستند که هم به عنوان پلتفرم مورد استفاده قرار می گیرند. برای تبلیغات و ارتباط با مشتریان و از آن برای ارائه محصولات و فروش آنها استفاده می کنند. با فیلتر شدن اینستاگرام در هفته های اخیر، بسیاری از این کسب و کارهای کوچک اینترنتی از فعالیت اقتصادی کنار گذاشته شده اند و حتی مانند کسب و کارهای بزرگ آنلاین، سایت و اپلیکیشن دیگری برای جبران ضرر خود ندارند.

این آسیب به حدی است که بر اساس گزارش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، درآمد ۷۴ درصدی کسب‌وکارهای اینترنتی به نصف کاهش یافته است. اما از این آمار می توان فهمید که این نصف شدن بیشتر مربوط به کسب و کارهای آنلاینی است که محدود به اینستاگرام بودند. بحث در مورد روش های پرداخت با برخی از کسب و کارهای خرد در اینستاگرام نشان می دهد که آمار ثبت سفارش آنها در هفته های اخیر 80 درصد کاهش یافته است و حتی در روزهایی که اینترنت بین المللی به طور کامل قطع شده بود، درآمد آنها صفر بوده است.

باز هم به نظر می رسد در بین این مشاغل کوچک، زنان شاغلی که در مشاغل خانگی فعال بودند و محصولات خود را در اینستاگرام به فروش می رساندند، بیشترین آسیب را دیده اند. برای پروژه توانمندسازی اقتصادی زنان اشاره می کند. حنور در نشست بررسی آسیب های دائمی اینترنت به آن اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر تمام تلاش ما بر این بوده است که از یک روش ارتباطی ثابت و بسترهای موجود استفاده کنیم که استفاده از آن نیاز به دانش خاصی ندارد و بسیار آسان است. مردم روستایی و زنان سرپرست خانوار می توانند کسب و کار راه بیندازند و محصولات خود را بفروشند. اتفاقی که الان افتاده این است که به دلیل محدودیت های اینترنت، بسیاری از این افراد مجبور به فروش مجدد شده اند. آن هم در محیطی که چندان امن نیست.»

در واقع قطع اینترنت گروهی از دهقانان و زنان سرپرست خانوار را که معیشتشان به اینترنت وابسته است و شرکتی ندارند، با بازاریابی و تبلیغات ناآشنا هستند و به بازار دسترسی ندارند، تحت فشار و محدودیت قرار داده است. بلکه فقط افرادی با حداقل امکانات فضایی مانند اینستاگرام دارند که به آنها در فروش و کسب درآمد حداقلی کمک می کند.

در چنین شرایطی، واکنش دولت به آسیب و فیلتر شدن اینستاگرام، راه حلی سطحی در قالب روی آوردن به روبیکا به عنوان بستر «بومی» است؛ نادیده گرفتن این واقعیت که در فضای بی اعتمادی کنونی جامعه، حتی اگر کسب و کاری به مکانی ناآشنا و بدوی مانند روبیکا نقل مکان کند، مشتریان با آنها به این بستر نمی آیند، حتی برخی از افراد در دولت نیز از این واکنش و با رفتار غیرمسئولانه فراتر رفته اند. نظرات نمک بیشتری بر زخم کسب و کار می ریزند. مثل معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست که گفت: باید خودتان فکر می کردید و از ابزاری مثل اینستاگرام استفاده نمی کردید.

اما این گزارش‌های اولیه از پیامدهای فیلتر اینستاگرام و قطع‌های مکرر اینترنت بین‌المللی نشان می‌دهد فاجعه بعدی مهاجرت تعداد بی‌شماری کسب‌وکارهای کوچک به خیابان‌ها و قطارهای شهری برای فروش است. اکنون آمارها نشان می دهد که 10 هزار بازرگان در شهر تهران وجود دارد و اکنون با موج جدید کسبه، این تعداد رشد چشمگیری خواهد داشت. در عین حال، دستفروشان و فعالان شهری وضعیت نامطلوب معیشتی و امنیتی دستفروشان شهری را برجسته می‌کنند و معتقدند سیاست‌های حذف دستفروشان از فضای شهری همواره در سه چهار دهه اخیر اجرا شده است.

بنابراین، کسب و کارهای خرد در اینستاگرام اکنون مجبور هستند در فضایی قرار بگیرند که به طور پیش فرض آنها را رد می کند و هر لحظه می توانند با «بازگشت به خانه» خود مواجه شوند. شرایط و روند حاکمیت فعلی بعید می‌داند که دولت در معادلات خود برای هزاران خانوار فعال در اینستاگرام از اینجا و از آنجا رانده شده باشد، اما این خطر احتمالاً این افراد نیز به سیل این افراد اضافه می‌شوند. بدون درآمد

دیدگاهتان را بنویسید