موزه هنرهای معماری بدیع و جذاب در مساجد کرمان/ وجود اولین مسجد تاریخ اسلام ایرانی در دیار کریمان


ساعت: 11:52
تاریخ انتشار: 30.05.1401
کد خبر: 1891409

موزه هنرهای معماری بدیع و جذاب را می توانید در مساجد استان کرمان، بزرگترین استان کشور ببینید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; 21 آگوست، سالروز آتش زدن مسجد الاقصی در سال 1348 توسط رژیم غاصب صهیونیستی، روز جهانی مسجد نامگذاری شده است. رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار جمعی از ائمه جماعات استان تهران فرمودند: «روز مسجد اساساً روز انقلابی است… دلیل آتش زدن مسجدالاقصی و مقابله با دشمن صهیونیستی همین است. ; به مسجد دن با این منظر و حرکت در این مسیر را بنگر.» (1394/05/31)

بدون شک مساجد نقش بسیار ارزنده ای در تحکیم و بنیان هر جامعه ایفا می کنند. جایی که می توانی به قدرت مطلق خداوند توکل کرده و با امید و توکل به حق تعالی راه رشد و کمال را طی کنی. استان کرمان که به عنوان بزرگ‌ترین استان کشور شناخته می‌شود، مساجد زیادی دارد که علاوه بر ظرفیت‌های غنی آثار و ابنیه تاریخی، بسیاری از آنها دارای سابقه تاریخی هستند.


3512e2d1 0db8 4b5f b4b5 f8ec9f284e2f خبر خاکستری

اگر به کرمان سفر کرده باشید مطمئنا یکی از مقاصد گردشگری شما مساجد تاریخی جامه و امام خمینی (ره) خواهد بود. مساجدی که در ادوار مختلف تلخی و شیرینی زیادی به خود دیده اند. البته مساجد تاریخی کرمان به این دو مسجد ختم نمی شود.

سید محمدعلی گلاب زاده در گفتگو با را آرمان; وی در خصوص قدمت مساجد در استان کرمان گفت: به گفته بسیاری از مورخان اولین مسجد تاریخ اسلام در ایران یا حداقل دومین مسجد تاریخ اسلام در ایران در استان کرمان ساخته شده است.

این مورخ کرمانی ضمن اشاره به مطلب فوق و با بیان اینکه این مسجد تاریخی مسجد پیامبر اکرم (ص) شهر بم است، گفت: این مسجد توسط عبدالله بن عامر فرزند عمه عمه ساخته شده است. خلیفه ای که با پیامبر اسلام (ص) بود خویشاوندانی داشت; این مسجد در سال های 20 تا 30 هجری قمری در شهر بم ساخته شد و برخی معتقدند این مسجد اولین مسجد اسلام و برخی دیگر دومین مسجد اسلام در ایران است.


3cba11b5 6dd3 4192 80d9 584621c5a743 خبر خاکستری

گلاب زاده با بیان اینکه پس از ساخت مسجد النبی در بم، مساجد مختلفی در شهرهای مختلف کرمان ساخته شد، اظهار داشت: مسجد گل مشکی یکی از ابتدایی ترین مساجد ساخته شده در کرمان است. سپس مسجد امام خمینی (رضی الله عنه) که گفته می شود مسجد ملک است در اوایل قرن پنجم هجری قمری توسط توران شاه پادشاه سلجوقی ساخته شد و من معتقدم که این مسجد نشان از شفافیت تفکر دارد. پادشاه توران شاه.

این مورخ کرمانی بیان کرد: هر یک از حاکمان، بزرگان و افرادی که می خواستند در کنار اعمال خود به انجام کارهای خیر بپردازند، مسجدی نیز ساختند; مثلاً وکیل الملک حمام و بازار و کاروانسرا ساخت و در کنار آنها مسجدی ساخت که در قیصریه کرمان فعال است.

وی ادامه داد: گنجعلی خان علاوه بر ساخت حمام، بازار، کاروانسرا، ضرابخانه و آب انبار مسجد نیز ساخت، در کرمان فکر کردند.




e4d3abb0 3095 4912 94d9 965506a9fa06 خبر خاکستری

مسجد گنجعلی خان در ضلع شمال شرقی میدان گنجعلی خان و در کنار مدرسه گنجعلی خان قرار دارد که در حدود سال 1007 هجری قمری توسط گنجعلی خان حاکم منصوب شاه عباس صفوی ساخته شد. این مسجد در واقع عبادتگاه حاکم کرمان و به روایتی دیگر از مسجد، مدرسه گنجعلی خان بوده است.

تزیینات منحصر به فرد این مسجد موزه ای از هنرهای معماری بدیع و جذاب را به نمایش گذاشته است که شاید در نگاه اول کوچک بودن این مسجد شگفتی را در چشم هر بیننده ای ایجاد کند و تزئینات، گچبری، روکش کاری و خوشنویسی بی نظیر ویژگی های این مسجد باعث جذب مخاطب می شود.

محمد معمار معمار مسجد گنجعلی خان بود و برای اینکه نشان دهد زیبایی را همیشه نمی توان به شکل بزرگ ترسیم کرد، اما می توان زیبایی را در قالب یک مجموعه کوچک ترسیم کرد و این مسجد را با این کوچک در تاریخ عرضه کرد. اندازه. ساخته شده

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید