فرزندان دیار کریمان; از حاج قاسم که از ایران نگین سلیمان شد تا شهید معروف به «عارف جبهه ها»


ساعت: 13:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۲
کد خبر: 1815151

استان کرمان 6500 شهید در راه دفاع از میهن اسلامی تقدیم کرد و امروز 22 اسفند به مناسبت روز بزرگداشت شهدا زندگی تعدادی از شهدای استان را بازخوانی می کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; امروز ۲۲ اسفند سالروز تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۳ روز بزرگداشت شهدا نام گرفت. استان کرمان بزرگترین استان کشور، مهد دلیرمردان دوران دفاع مقدس است و دارای 6500 شهید گرانقدر از آن دوران است. کرمان شهدای بزرگی چون فرمانده جبهه مقاومت، سرلشکر حاج قاسم سلیمانی را تربیت کرد.

در گزارش بعدی به زندگی نامه تعدادی از شهدای استان کرمان می پردازیم.

شهید قاسم سلیمانی

سردار شهید حاج حاجسم سلیمانی در 20 اسفند 1344 در روستای کنات ملک از توابع کرمان دیده به جهان گشود. پس از فارغ التحصیلی به عنوان کارگر ساختمانی مشغول به کار شد و بعداً به عنوان پیمانکاری در آبفای کرمان مشغول به کار شد.

شهید قاسم سلیمانی پس از انقلاب اسلامی ایران به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و همزمان با شروع جنگ ایران و عراق، چند گردان را در کرمان آموزش داد و به جبهه ها اعزام کرد. سردار سلیمانی پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال 1367 به کرمان بازگشت و از مرزهای شرقی ایران به جنگ با اشرار پیوست. شهید سلیمانی قبل از انتصاب به فرماندهی سپاه قدس، در مرز ایران و افغانستان با باندهای مواد مخدر می جنگید. وی در بهمن 1390 از حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا درجه سرلشکری ​​(بالاترین درجه نظامی ایران) را دریافت کرد.

صبح روز جمعه 13 دی ماه 1396، در حمله آمریکا به دو خودرو در اطراف فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس، معاون فرمانده حشدالشعبی و چند تن از اعضا. حشدالشعبی هدف قرار گرفتند و کشته شدند.

b2ec6300 26fb 4310 b070 0a27fc2b2f8e خبر خاکستری

شهید علی ماهانی

علی آقا ماهانی در سال 1336 در شهر کرمان به دنیا آمد. تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در اين شهر با موفقيت به پايان رساند و با وجود قبولي در دانشگاه، به خدمت سربازي رفت تا توسط ارتش مبارزه با حكومت پهلوي را آغاز كند. اقدامات انقلابی و ضد رژیم او در پادگان محل خدمتش (کازرون) منجر به دستگیری و زندانی شدن وی توسط ساواک شد.


پس از پیروزی انقلاب به فعالیت های فرهنگی و مذهبی خود ادامه داد. شروع جنگ عراق و ایران برگ دیگری از فداکاری او برای تداوم انقلاب بود. در عملیات های مختلف مجروح و معلول شد اما زندگی زیر آتش دشمن همیشه برایش شیرین تر بود. عملیات والفجر 3 در سال 1362 آخرین حضور این قهرمان در میدان نبرد بود.


226f026d 34a5 4fd9 9f13 a1e6a893b5ff خبر خاکستری

شهید مهدی تهامی

شهید سید مهدی تهامی یکی از غواصان لشکر 41 ثارالله بود که قبل از عملیات والفجر 8 داوطلب شد تا به هورالعظیم برود تا قلعه مزاحم عراق را تخریب کند. او پس از 14 سال به زادگاهش بازگشت.

شهید سید مهدی تهامی پورزرندی پانزدهم مهرماه 1343 در کرمان به دنیا آمد. تا سال دوم دبیرستان درس خواند. پاسدار بود و یکم دی 1364 در هورالعظیم به شهادت رسید. پیکر وی مدت ها در منطقه ماند و پس از تفحص در سال 1378 در گلزار شهدای زادگاهش به خاک سپرده شد.

شهدای سیف الدینی

شهید محمد حسن سیف الدینی راد، متولد 1341، در حصر آبادان، جبهه طلا دعوت حق را لبیک گفت و به قافله شهدا پیوست و در سال 1348 در عملیات کربلای 4 به شهادت رسید و پیکر پاکش به زادگاهش بازگشت. پس از 10 سال بدون هیچ اثری ناپدید شد. نجیب بود.

8cdd1f8b 7b62 45fb 978b 41c66bf3b9f1 خبر خاکستری

شهید محمد حسین یوسف الهی

شهید محمدحسین یوسف الهی که سرلشکر قاسم سلیمانی در خاطرات خود از او یاد کرده و در وصیت نامه وی مبنی بر تشییع در جوار وی ذکر شده است در سال 1340 در شهر کرمان به دنیا آمد.

علاقه زیاد و ارتباط عمیق محمد حسین با نهج البلاغه نیز ریشه در همین دوران دارد. محمدحسین در روزهای انقلاب دانش آموز دبیرستانی و فعال سیاسی بود و یکی از عاملان جنبش های دانشجویی در شهر کرمان بود. در ابتدای جنگ عراق علیه ایران در لشکر 41 ثارالله، اداره اطلاعات و عملیات به فعالیت خود ادامه داد و بعداً به عنوان جانشین فرمانده این یگان انتخاب شد. در طول جنگ پنج بار به شدت مجروح شد.

a2a1623c 7cd7 4f69 99d1 f327b986e131 خبر خاکستری

عبادت محمد حسین در خفا انجام می شد و کسانی که از دوستان نزدیک او بودند از سیره و عبادت و عرفان او در دوران خدمت مطلع بودند و سردار سلیمانی مجذوب رفتار محمد حسین بود. از شهید یوسف الهی به عنوان عارفی یاد می شود که به فرموده امام خمینی (ره) «در صد سال یک شبه از دنیا رفت».

شهید عبدالمهدی مگفوری

شهید عبدالمهدی مگفوری در سال 1335 در شهر کرمان دیده به جهان گشود. خانواده فقیر او از طریق قالی بافی امرار معاش می کردند. وی که از همان ابتدا با طعم تلخ فقر آشنا بود، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را با تلاش و کوشش به پایان رساند و پس از آن در دانشگاه پذیرفته شد و موفق به اخذ درجه دانشیاری برق شد.

پس از فارغ التحصیلی به سربازی فراخوانده شد. او آن روزها را به مبارزه با رژیم دیکتاتوری گذراند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی اگرچه در دانشگاه پذیرفته شد، اما تهاجمات ضدانقلاب و شرایط جوی او را وادار به دفاع از انقلاب کرد، به همین دلیل از رفتن به دانشگاه سرباز زد و به عضویت سپاه پاسداران درآمد. او در مناصب و مناصب مختلف رهبری درخشید و سرانجام به معاونت ستاد لشکر 41 ثارالله رسید که در نهایت در عملیات کربلای 4 به دیدار معبود شتافت.

پس از شهادت حاج عبدالمهدی مگفوری در عملیات کربلای معلی، 4 پیکر پاک را برای تشیع به کرمان آوردند. خانواده شهید و سه فرزند دلبندش برای آخرین بار دور این یار جمع شدند. مادر حاج عبدالمهدی گفت: وقتی می خواستم برای آخرین وداع صورت پاک و نورانی شهید را ببوسم، با تعجب دیدم که لب های شهید سعید سوره کوثر را می خواند. و من ناخواسته در ذهنم وارد این جمله می شوم که شما شهید هستید شب به خدا چه گفتید؟ جان علی به حضرت زهرا (س) چه گفتی؟

پسر عموی شهید مگفوری نیز خاطرات خوبی از تشییع این شهید دارد: زمانی که قصد دفن او را که تا پایان عمر شهد می نوشید، داشتیم با صحنه عجیبی مواجه شدیم که ناگهان ما را زیر و رو کرد. وقتی پیکر شهید را داخل مزار گذاشتیم صدای اذان را شنیدیم.


17f12c9c 3b40 49b9 89f8 faca64fbc56e خبر خاکستری

شهید حسین بادپا

حسین بادپا در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ در خانواده ای مذهبی در شهر رفسنجان در استان کرمان به دنیا آمد. این شهید بزرگوار از پرتلاش ترین و مخلص ترین مردان لشکر 41 سارولا بود که بارها مجروح و در نهایت یک چشمش را از دست داد و به جانباز 70 درصد دفاع جهان شهرت یافت و لشکر 41 سارولا در خط مقدم جبهه قرار داشت. مبارزه با عناصر ضدانقلاب و اشرار در دهه 1970.

با شروع درگیری نیروهای مقاومت با تکفیری ها در سوریه، حاج حسین نیز به عنوان نیروی مستشاری و داوطلبانه عازم شامات شد اما به دلیل روحیه ای که داشت هرگز از درگیری فاصله نگرفت و با جراحات متعدد به ایران بازگشت.سوریه بدون انتظار برای بهبودی کامل برای تکمیل کار ناتمام خود.

حاج قاسم سلیمانی در تعبیری زیبا از شهید بادپا او را با شهید یوسف الهی تشبیه می کند و می گوید: از زندگی ما همه چیز درست می شود. مشکل اینجاست که ما از زندگی آگاه نیستیم، اگر بترسیم، بیهوش نیستیم. حسین بادپا که برای رسیدن به قافله اصرار داشت، شاید از قافله سبقت گرفت و نه تنها توانست کلام نامرئی شهید یوسف الخالی را در پیشگاه خداوند به اراده ای دیگر تبدیل کند، بلکه از شهید یوسف نیز پیشی گرفت. -هالاحی.

9a96fe25 e176 424f 99c4 b7befa0cfe88 خبر خاکستری

انتهای پیام/ م

دیدگاهتان را بنویسید