مولوی عبدالحمید: اگر دست من بود، همه زنان و زندانیان سیاسی را از زندان آزاد می‌کردم.

مولوی عبدالحمید: اگر دست من بود، همه زنان و زندانیان سیاسی را از زندان آزاد می‌کردم.

مولوی عبدالحمید در نماز جمعه 9 دی 1401 گفت که باید به زنان احترام گذاشت اما زنان را می بینید که دستگیر و زندانی می شوند. اگر دست من بود، یکی از زنان را به زندان نمی انداختم

واقعه 24 مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در نماز جمعه 18 دی 1401 در مسجد مکه این شهر فرمودند، گاهی از رفتار دیگران خجالت می کشیم; وقتی افراد متکبر و ظالم را می بینیم، شرمنده می شویم و تاریخ را شاهد می دانیم که آنها در دنیا اشتباه کرده اند و بی عدالتی کرده اند.

باید ببینیم فراعنه و مستکبران تاریخ چه کردند که نامشان را بد کرد

امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه صالحان، نیکوکاران و فرهیختگان پیش روی ما هستند و باید انتخاب کنیم که از کدام یک تبعیت کنیم، گفت: ما باید از عیسی، موسی و محمد پیروی کنیم. البته انسان های خوب تنها به پیامبران محدود نمی شوند. ما باید بدانیم که آنها چه کردند تا شیطان شوند. باید ببینیم فراعنه و مستکبران تاریخ چه کردند که نامشان را بد کرد.

گفت باید زن فرعون را ببینی که در برابر فرعون ایستاده است. او یک شیر بود که در برابر پادشاه ظالم ایستاد. این به معنای ارثی بودن برتری نیست، زیرا اگر ارثی بود فرزند حضرت نوح از برترین های تاریخ بود، بلکه برتری ایمان و عمل و علم است.

به گزارش رویداد۲۴، مولوی عبدالحمید گفت: باید به زنان رسیدگی شود، حقوق زنان رعایت شود، کرامت زنان رعایت شود. مادر شهید خدانور لجایی از شهدای زاهدان را ببینید. از مادرش پرسیدم خدانور چه کار می کند، گفت خدانور می آمد دست و پایم را ببوسد و مرا دوست داشته باشد و می گوید می خواهم در راه خدا شهید شوم. ما وقتی به آن نگاه کردیم، ظاهر الهی را درک نکردیم، اما این عزت مادری بود که در آن وجود داشت، زیرا زن، مادر و همسر شریک انسانی هستند و خدمات بزرگی انجام می دهند و در جامعه محبوب هستند.

اگر دست من بود همه زنان و زندانیان سیاسی را آزاد می کردم

امام جمعه اهل سنت زاهدان فرمودند بسیاری از پدران حاضرند بمیرند اما برای دخترشان هیچ اتفاقی نمی افتد پس باید به زنان احترام گذاشت اما زنان را می بینید که دستگیر و زندانی می شوند. اگر دست من بود، هیچ یک از زنان را به زندان نمی انداختم، مگر کسی که مرتکب قتل یا جنایت شده باشد، اما زنی که صحبت کرده یا شال را سوزانده است، نباید در زندان باشد. همین که خانم ها شال را سوزاندند به خاطر عملکرد ما بود. این در حالی است که زنان ایرانی عاشق روسری هستند و رفتار امروزشان واکنشی به رفتار ماست.

مولوی عبدالحمید گفت که زنان در انزوا قرار دارند و حقوق آنها رعایت نمی شود. قرآن حقوق آنها را مساوی قرار داد، اما ما آنها را مساوی ندانستیم. خداوند حکیم است و به بندگانش حکمت داده است و حکومت های دنیا باید حکمت را رعایت کنند.

وی گفت: غیر از زنان، شاهد صدور احکام سنگین برای کودکان نیز هستیم. اما دستور دین این نیست. در دین دستور داده شده است که به زنان و سالمندان و کودکان آسیب نرسانید. اگر بچه ای کاری کرد، باید بزرگتر غرامتش را بدهد، نه اینکه بچه ها را تا بزرگ شدن زندانی کنند و بعد اعدامشان کنند. می بینید چقدر بچه کشته می شوند! اینها دردناک است. کودک را حبس نکنید به دلیل بی احتیاطی یک کارمند، دیروز کودکی کشته شد. خداوند به بندگان بی رحم رحم نمی کند.

انتقاد مولوی عبدالحمید از روابط با همسر و دختر علی دایی

همچنین مولوی عبدالحمید به ماجرای علی دایی اشاره کرد و گفت چه بد بازگشت زن و فرزند علی دایی. آنها می خواهند بروند، پس آنها را رها کنید. وقتی ترحم و کوته فکری نداشته باشی مشکلات پیش می آید.

اگر انتقاد نباشد، استبداد به وجود می آید

گفت در حالی که از کسی انتقاد می کنند، آن را می خواهند; اگر نقد نباشد، استبداد پیش می‌آید و باید از آن استقبال کرد، نه تحمل، و تا زمانی که صحبت و مطالبه‌ای مطرح نشود و از کمبودی صحبت نشود، ناراحتی به وجود می‌آید. همه ما نقطه ضعفی داریم و باید آن را بپذیریم و سعی کنیم آن را اصلاح کنیم و با مردم کنار بیاییم.

امام جمعه اهل سنت زاهدان فرمودند مردم ایران چه می خواهند؟ آنها عدالت و آزادی می خواهند و به همین دلیل در سال 57 انقلاب کردند تا فرقی بین زن و مرد و تبعیض بین مردم نباشد. اکنون همه مردم از این تبعیض ناراضی هستند. در مذهب رسمی کشور، بین پیروان تبعیض وجود دارد. آنها در انتخاب تبعیض ایجاد می کنند. الان همه شاکی هستند و به همین دلیل به خیابان ها ریختند.

مولوی عبدالحمید گفت: بگذارید مردم جمع شوند و صحبت کنند، اما هیچ کس نباید زور و تخریب کند. اعتراض مسالمت آمیز. آنها می گویند تجزیه طلب هستند و ما قاطعانه با تجزیه طلبی مخالفیم. ما و بلوچ ها و ترک های مهربان و ترکمن و کرد و لری و گیلکی مخالف تقسیم هستیم. ما برادریم و همه یکی هستیم. امروز بوی عشق از ایران می آید و ما با همه ایرانیان همدردی می کنیم و همه برای ما عزیزند و هر ایرانی حقوق بشری دارد.

حقوق بشر بهائیان و کسانی که حتی خدا را قبول ندارند باید رعایت شود

امام جمعه اهل سنت زاهدان فرمودند اگر فردی بهایی است باید حقوق شهروندی او رعایت شود. حتی اگر کسی خدا را قبول نداشته باشد، باید حقوق انسانی و شهروندی او رعایت شود.

اکنون ایرانیان خارج از کشور در حال ساختن دنیا هستند. ایرانی ها کانادا و آمریکا و … را می سازند. با نخبگانش و امیدوارم بتوانند به ایران برگردند و کشور را بسازند. ما باید به همه صدقه کنیم. دولت ها باید خدمتگزار باشند. رحیم بودن وظیفه دولت هاست که نسبت به مسلمانان و غیر مسلمانان رحم کنند.

درخواست مولوی عبدالحمید برای حضور بانوان در نماز جمعه

مولوی عبدالحمد گفت از خواهران تقاضا دارم در نماز جمعه شرکت کنند و بیایند و نماز خود را بخوانند. الان قسمت خواهران درست شده و تاکید می کنیم خانم ها در نماز شرکت کنند.

می خواستند به من ماشین بدهند، گفتم ماشین تو را نمی خواهم

در نهایت مولوی عبدالحمید گفت من با کسی مشکل شخصی ندارم و از جمهوری اسلامی چیزی نخواسته ام و در همه انتخابات شرکت کرده ام. به من گفتند روز جمعه به اماممان ماشین می دهیم، اما من گفتم ماشین شما را نمی خواهم، سوار آن نمی شوم و ماشین را نگرفتم و جانم را بر ملکوت ترجیح می دهم. علمای دین نباید در رأس کار باشند و مدیریت کار متخصصان است و نباید برای حفظ شأن علما در جامعه وارد این کار شویم. همه بدانند که عده ای فکر می کنند من دنبال شهرت هستم، اما نیستم و به دنبال آزادی و عدالت برای مردم ایران هستم، زیرا مردم ایران حق دارند در دنیا مورد احترام و سربلندی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید