مولوی عبدالحمید: ایران متعلق به همه است

مولوی عبدالحمید: ایران متعلق به همه است

مولوی عبدالحمید امام اهل سنت زاهدان با بیان اینکه ایران متعلق به روزه داران و نمازگزاران نیست، ایران مال همه است. متعلق به همه اقوام و اقلیت ها، غیر مذهبی و مذهبی. نه اینکه بگوییم دولت فقط متعلق به کسانی است که در نماز جمعه شرکت می کنند.

مولوی عبدالحمید امام اهل سنت زاهدان در نماز جمعه 25 دی ماه 1401 در مسجد مکه این شهر فرمودند که یکی از رحمت های خداوند نوع نگاه مردم به وضعیت خود است. این بدان معناست که مردم می توانند سرنوشت خود را کنترل و تعیین کنند. نوع مدیریت یکی از مواردی است که افراد می توانند تعریف کنند. یعنی یک حاکم رحمت را انتخاب می کند، اما می بینید که بیش از سه ماه از شروع اعتراضات می گذرد و هیچکس از مردم نپرسیده مشکل شما چیست که به خیابان آمده اید و هر چه به مردم بگویند. برای رفتن، دوباره به خیابان برمی گردند. این بدان معناست که مردم آرزویی دارند که باید برآورده شود.

امام اهل سنت زاهدان می‌گوید: مردم به هر قیمتی می‌پردازند و به زندان می‌روند و اعدام می‌شوند، اما همچنان اعتراض می‌کنند، در حالی که هیچ‌کس دوست ندارد چنین هزینه‌هایی را بپردازد. حاکمیت دشمن مردم نیست. مردم دشمن حکومت نیستند پس باید مشکلات مردم بررسی شود. سخنان بنیانگذار انقلاب را به خاطر بسپارید. امام خمینی می فرمایند شما ببینید مردم چه می خواهند و آن را برآورده کنید.

وی با انتقاد از قوانین موجود، گفت: قوانین بشری وحی نیست و اصول قرآن ثابت نیست، قابل تغییر است، بنابراین بسیاری از قوانینی که مردم از آن ناراضی هستند مانند اعدام باید تغییر کند. شما با معلول مبارزه می کنید نه با علت. باید ببینیم چه بخشی از قانون کار نمی کند و تغییر یا اضافه کنیم… این مردم هستند. شما باید با آنها صحبت کنید. او آنها را شنید. احکام تند مخصوصاً برای جوانان، کودکان و زنان ندهید. باید به آنها شفقت و ترحم بیشتری نشان داد. ما خیر می خواهیم و از سر دلسوزی این حرف ها را می زنیم.

مولوی عبدالحمید می گوید: در روزهای اخیر بسیاری از جوانان زاهدانی به صورت دسته جمعی دستگیر شده اند و اکنون نگران هستیم و باید این مشکل حل شود. اگر ملت جدا باشد و دولت جدا باشد کشور به بن بست می رسد. هیچ کس را دستگیر نکنید، هیچکس را زندانی نکنید. خودت و مردم را اذیت نکن به سوی خدا و رسول بازگردید و کارها را با احتیاط انجام دهید. زنی که زندانی می شود و اسیر یا کشته می شود. جوانی که به قتل رسیده قابل جبران نیست. با مردم ایران مهربان باشید. این ملت یکی از مردم خوب دنیاست. رضایت خداوند هم این است که مردم راضی باشند. مال ایران فقط کسانی نیست که زود برخیزند، روزه بگیرند و نماز بخوانند، ایران مال همه است. متعلق به همه اقوام، اقلیت ها، مردم، افراد غیر مذهبی و همه ادیان است. نه اینکه بگوییم دولت فقط متعلق به کسانی است که در نماز جمعه شرکت می کنند. وابستگی هر کسی که رای داده یا رای نداده است. آیا کسی جمهوری اسلامی را قبول دارد یا نه؟ همه باید فکر کنند و فکر کنند. بسیاری از تصمیمات و رویکردها نیاز به تغییر دارند. می بینید اگر یکی 5 میلیون تومان حقوق می گرفت، این رقم چند دلار بود و الان چند دلار است؟ این بدان معناست که وضعیت مردم در حال وخیم شدن است و رویکردها باید تغییر کند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با یادآوری حادثه تیراندازی به هواپیمای اوکراینی، گفت: اینکه در کشورهای دیگر برای احقاق حقوق خود به دادگاه می روند اما در کشور خود نمی توانند این کار را انجام دهند، قلب مردم را به درد می آورد. اینکه چرا پروازها را کنسل نکرده اید بسیار مشکوک است. دستگاه های آمریکایی پیشرفته تر از شما هستند. چرا پیش بینی نکردید قرار است چه اتفاقی بیفتد و به طور کلی پروازها را لغو کردید تا مشکلی پیش نیاید؟ کوتاه است و تقصیر شماست. شما باید صادقانه آن اشتباه را می پذیرفتید و صادقانه می گفتید که ما اشتباه کردیم. من مطمئن هستم که اگر صادقانه به مردم بگوییم، مردم متقاعد خواهند شد. و نه اینکه برویم در کانادا و اروپا شکایت کنیم. این افراد شما هستند که کشته شدند. من به خود آقای رئیسی هم گفتم تعجب می کنم چون در همه جای دنیا این اتفاقات می افتد اما چرا شما اینجا با مردم صادق نبودید و نتوانستید مشکل را حل کنید. ما می دانیم که این یک اشتباه از طرف کارکنان بوده است و به آنها گفته ایم که حقایق را بیان کنند و عذرخواهی کنند. موضوع دیگری که هنوز برای من حل نشده ماجرای کشتار مردم بی گناه در زاهدان است. چرا این افراد را کشتند؟ عده ای کشته و برخی دیگر معلول و مجروح می شوند. اینها ایرانی بودند. هنوز کسی برای عذرخواهی از مردم نیامده است. الان تحقیق می کنند و عده ای در دادگاه هستند اما می دانم قضات تحت فشار هستند. برای حل مشکلات باید با مردم مثل یک مرد رفتار کنید. الان هم به شما توصیه می کنیم با مردم جوانمردانه رفتار کنید. اگر از بالا رفتن و پایین نیامدن عذرخواهی می کنید. اقتدار دولت سلاح هسته ای و ارتش و قدرت نظامی نیست، بلکه اقتدار نظام رضایت مردم و مردمی بودن و سر تعظیم به مردم است. تعظیم می کنم اقتدار نظام مبتنی بر صداقت و پذیرش حقایق و اجرای عدالت است. هر اتفاقی که می افتد به غربی ها نسبت داده می شود. غرب چه می کند؟ شما در کنار ملت هستید. اگر طرفدار ملت هستید چرا باید به غرب نگاه کند یا در غرب دادگاه داشته باشد؟ حاکم باید نظر بالایی داشته باشد. اگر کسی می خواهد ایران را ترک کند، بگذار برود. پاسپورت مردم را می گیرید چه کار می کنید؟ حالا مولوی مطهری می خواست بیاید تا به زاهدان تسلیت بگوید، اما منصرف شد. اگر نظر حاکم بالا بود، او را برنمی‌گرداندند و نمی‌گفتند برو تسلیت بگو، سفرش را متوقف نکن.

مولوی عبدالحمید ضمن تسلیت به مردم سمیرم و جوانرود گفت که مردم این دو شهر دچار مصیبت شده اند و امیدوارم مشکل آنها حل شود و کسی آنها را مقصر نشناسد.

منبع: رویداد۲۴

دیدگاهتان را بنویسید