مکرون در کنار وعده حمایت نظامی از اوکراین، از پوتین خواست تا با کیف مذاکره کند


ساعت: 09:51
تاریخ انتشار: 21.07.1401
کد خبر: 1903028

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از مسکو خواست به میز مذاکره بازگردد، اما در عین حال به اوکراین قول حمایت نظامی داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آرتی، مکرون در گفتگو با فرانس 2 er حمله موشکی گسترده روسیه به زیرساخت های حیاتی اوکراین را که پس از حمله تروریستی به پل کریمه توسط مسکو انجام شد را محکوم کرد.

مکرون تاکید کرد که حملات موشکی در مقیاس وسیع نشان می دهد که درگیری وارد “مرحله اول” شده است و مدعی شد که “برای اولین بار در اوکراین تاسیسات برقی و گرمایشی تخریب شده است.”

او گفت: «ما رادارها، سامانه‌ها و موشک‌ها را برای دفاع از آنها در برابر این حملات تأمین خواهیم کرد».

رهبر فرانسه اعتراف کرد که پاریس «آنقدر که اوکراینی‌ها می‌خواهند نتوانسته کمک کند» و توضیح داد که این کشور باید «برای دفاع از خود و جناح شرقی» بلوک ناتو به رهبری ایالات متحده، مقداری سلاح نگه دارد.

در همین حال، مکرون از روسیه خواست تا عملیات نظامی خود علیه اوکراین را متوقف کند و به مذاکرات بازگردد و گفت که این کار برای جلوگیری از یک «جنگ جهانی» ضروری است.

وی با اشاره به اینکه پاریس خواهان جنگ جهانی دیگر نیست، افزود: ولادیمیر پوتین باید به جنگ پایان دهد، به تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد و به میز مذاکره بازگردد.

مکرون همچنین گفت که کیف باید در مقطعی مذاکرات را با مسکو آغاز کند و این به نفع هر دو طرف است.

وی در خصوص عدم تمایل کیف به آغاز مذاکرات تاکید کرد: اوکراین مجبور به این کار خواهد شد

در اواخر سپتامبر، پوتین اعلام کرد که روسیه آماده مذاکره با اوکراین است و از کیف خواست تا خصومت ها را متوقف کند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که کیف برای مذاکره با مسکو آماده است، اما به شرط روی کار آمدن رئیس جمهور دیگری در روسیه.

وی تاکید کرد که مذاکرات در آینده ضروری خواهد بود. به همین دلیل است که من همیشه از اتخاذ مواضع حداکثری امتناع کرده ام.

من به گفتگو با پوتین ادامه خواهم داد

رئیس جمهور فرانسه قول داد در صورت لزوم به ارتباط با ولادیمیر پوتین ادامه دهد.

گفت معلومه که باهاش ​​حرف بزنم [پوتین] من ادامه خواهم داد. اگر مجبور شوم، با او صحبت خواهم کرد.”

به گفته رئیس جمهور فرانسه، آخرین گفتگوی وی با پوتین چند هفته پیش انجام شد و دو ساعت به طول انجامید. موضوع در آن زمان ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته ای Zaporizhzhia بود. ماکرون معتقد است که در این گفتگو موفق به اعزام کارشناسان به تاسیسات هسته ای شده است.

روسیه به درگیری های آذربایجان و ارمنستان دامن می زند

مکرون همچنین روسیه را به دامن زدن عمدی درگیری‌های اخیر بین ارمنستان و آذربایجان به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بی‌ثبات کردن منطقه قفقاز و فراتر از آن متهم کرد و گفت که مسکو در ماه‌های اخیر تنش‌ها را به نفع آذربایجان دامن زده است.

وی افزود: اتفاقی که در دو سال گذشته در مرز رخ داده است… به نظر می رسد 5000 سرباز روسی برای نگهبانی از مرزها حضور دارند (اما) روس ها از این درگیری که قدمت آن به چندین قرن قبل می رسد استفاده کردند و بازی آذربایجان را با همدستی کردند. آنها اجازه دادند ارمنستان را که زمانی کشوری نزدیک به آن بود تضعیف کنند. میبینی چه خبره؟ این تلاش روسیه برای بی ثبات کردن است. او می خواهد در قفقاز ناآرامی ایجاد کند تا همه ما را بی ثبات کند.”

فرانسه به همراه ایالات متحده و روسیه ریاست مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) را بر عهده دارند که در مورد قره باغ کوهستانی میانجیگری می کند. مکرون هفته گذشته با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و چارلز میشل رئیس شورای اروپا برای نهایی کردن این توافق دیدار کرد.

10 واحد انرژی هسته ای دیگر راه اندازی می شود

رئیس جمهور فرانسه گفت 10 نیروگاه هسته ای بسته در فرانسه در هفته های آینده راه اندازی مجدد خواهند شد.

مکرون گفت: “امروز 30 راکتور از 56 راکتور هسته ای فعال داریم. در هفته های آینده 40 راکتور وجود خواهد داشت. هدف ما این است که در ژانویه 45 واحد فعال داشته باشیم.”

فرانسه در مجموع دارای 56 واحد نیرو با ظرفیت کل 64.4 گیگاوات ساعت است.

دیدگاهتان را بنویسید