میانگین حقوق بازنشستگان در سال 1401 چقدر بوده است؟

میانگین حقوق بازنشستگان در سال 1401 چقدر بوده است؟

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در حال حاضر سه درصد افراد تحت پوشش این صندوق به اصطلاح حداقل حقوق بگیر هستند و میانگین دستمزد امسال 9 میلیون و 241 هزار تومان است.

صندوق بازنشستگی کشوری دومین صندوق بازنشستگی کشور پس از تامین اجتماعی است که حقوق بازنشستگی و خدمات را به بازنشستگان و دستگاه های دولتی، دانشگاه ها، شهرداری ها در کشور به جز شهرداری تهران، مقامات سیاسی وزارت امور خارجه، قضات … قوه قضائیه و عمومی هفت گروه خاص.

صندوق بازنشستگی کشوری با یک میلیون و 630 هزار مستمری بگیر خدمات بسیاری از جمله افزایش وام ضروری و وام ازدواج فرزندان، خدمات بیمه ای و پرداخت بیمه تکمیلی، حمایت از پایان نامه های دانشجویی و گردشگری را برای رفاه مستمری بگیران ارائه کرده است.

این صندوق علاوه بر ستاد، دارای 31 مدیریت استانی در مراکز استان ها برای ارائه خدمات به مستمری بگیران و مشمولان و پاسخگویی مستقیم به نیازها و درخواست های آنان است.

در حال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری منابع مورد نیاز برای پرداخت حقوق بازنشستگان را از سه مدل شامل بودجه عمومی دولت (73 درصد)، کسر کارکنان دولت (20 درصد) و سودآوری شرکت‌های تابعه (7 درصد) تامین می‌کند.

65000 مستمری بگیر کمترین درآمد را دارند
معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به حضور یک میلیون و 630 هزار مستمری بگیر و 878 هزار کارگر مشمول مالیات در صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در حال حاضر 65 هزار نفر کمترین درآمد را دارند و به اصطلاح حداقل حقوق بگیر هستند که سه درصد است. از افراد تحت پوشش

اکبر شیرمحمدی ادامه داد: با افزایش اخیر حقوق این افراد به 6 میلیون و 150 هزار تومان رسید.

وی با بیان اینکه یک میلیون و 400 هزار نفر بین 5 تا 11 میلیون تومان و 46 هزار نفر بین 11 تا 25 میلیون تومان حقوق دریافت می کنند، گفت: 5 هزار و 419 نفر از مستمری بگیران و کارمندان بین 25 تا 41 میلیون تومان حقوق دریافت می کنند.

وی میانگین حقوق سال گذشته را 7 میلیون و 70 هزار تومان اعلام کرد و افزود: این رقم تاکنون به 9 میلیون و 241 هزار تومان رسیده است.

شیرمحمدی با بیان اینکه میانگین سن بازنشستگی در استانداردهای جهانی 13 سال کمتر از امید به زندگی است، افزود: در حال حاضر میانگین سن بازنشستگی در صندوق بازنشستگی کشوری به 52 سال (51.55 سال) رسیده است و با توجه به افزایش امید به زندگی، میانگین سنی پرداخت حقوق و مستمری به 29 سال رسید که با استانداردهای موجود فاصله زیادی دارد، امیدواریم نمایندگان مردم به این موضوع رسیدگی کنند.

مستمری بگیرانی که بیش از 50 سال حقوق پرداخت کرده اند
وی با اشاره به اینکه در بین بازنشستگان قبل از سال 54 هنوز کارمندانی هستند که بیش از 50 سال از صندوق بازنشستگی حقوق دریافت کرده اند، گفت: امیدواریم این قوانین حمایتی تغییر کند تا صندوق ها بتوانند از بحران های خود عبور کنند.

شیرمحمدی با اشاره به تاریخچه تاسیس صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در سال 87 قانون تعهدات دوران مشروطیت به تصویب رسید و پیش بینی پرداخت حقوق بازماندگان شاغلین فوت شد.

وی افزود: قانون استخدام کشوری مصوب 31 دی 1301 و دارای چهار فصل است که بر اساس آن، بازنشستگی و تعهدات وراث در وزارت دارایی یا دارایی تشکیل می شود که شرایط بازنشستگی را نیز تعیین می کند. وجوه در بخش بازنشستگی اداره می شد و مستمری بگیران حق داشتند. تا سال 1337 مهلت داده شد که قانون اصلاح شد.

شیرمحمدی گفت: ماده 70 قانون استخدام کشوری در سال 54 اصلاح شد و صندوق بازنشستگی کشوری به شکل فعلی تشکیل شد. در صندوق قبلی 45000 نفر مزدبگیر بودند که به صندوق جدید منتقل شدند. در نظام بازنشستگی قدیم، سهم کارفرما قابل مشاهده نبود و منابع مالی وی محدود بود که بعدها دستخوش تغییرات چشمگیری شد.

دیدگاهتان را بنویسید