حقوق بازنشستگان لو رفت / میانگین حقوق بازنشستگان چقدر است؟

حقوق بازنشستگان در سالهای اخیر همواره مورد انتقاد بازنشستگان قرار گرفته است. علیرغم افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲، بسیاری برخی از آنها می‌گویند حقوقشان کفاف حدود ۱۰ روز زندگی در یک ماه را می دهد. دولت وعده داده که طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کند. همسان سازی حقوق بازنشستگان می تواند تاثیر قابل توجهی روی میزان دریافتی بازنشستگان بگذارد. با این وجود خبرهایی درباره حذف همسان سازی حقوق بازنشستگان از برنامه هفتم توسعه منتشر شده که همه را نگران کرده است. تازه ترین خبر درباره حقوق بازنشستگان را در ادامه از خبرملت بخوانید.

توزیع حقوق بازنشستگان دولتی در پایان خرداد امسال نشان می‌دهد میانگین حقوق بازنشستگان در بهار ۱۴۰۲ حدودا ۴۲ درصد بیشتر از موقعیت مشابه خود در سال گذشته بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آخرین آمارهای منتشره از سوی صندوق بازنشستگی کشوری نشان می‌دهد، تعداد بازنشستگان دولتی که حقوق‌بگیر صندوق بازنشستگی کشوری هستند در پایان خرداد امسال به یک میلیون و 639 هزار و 167 نفر رسیده که نسبت به پایان خرداد سال 1401 معادل 3.5 درصد افزایش یافته است.

اولین حقوق بازنشستگان امسال در کانال 14 میلیون تومانی

بر اساس این گزارش میانگین حقوقِ حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری در پایان خرداد امسال (برای کل برقراری‌ها) معادل 11 میلیون و 275 هزار تومان بوده که نسبت به خرداد سال گذشته حدود 42 درصد افزایش داشته است؛ این افزایش عمدتا ناشی از اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری در پاییز 1399 و استمرار اجرای آن تا سال 1402 بوده است.

از سوی دیگر افرادی که در سال 1402 بازنشسته شده و حقوق‌بگیر صندوق بازنشستگی کشور شده‌اند (برقراری‌های جدید)، میانگین اولین حقوق بازنشستگی آنان معادل 14 میلیون 720 هزار تومان بوده، این در حالی است که میانگین آخرین حقوق اشتغال آنان 15 میلیون و 420 هزار تومان بوده است

%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82+%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%86 خبر خاکستری

سقف حقوق بازنشستگان چقدر است؟

توزیع حقوق بازنشستگان دولتی در پایان خرداد ماه امسال به تفکیک میزان حقوق دریافتی نشان می‌دهد از 1.6 میلیون نفر بازنشسته دولتی، بیش از 417 هزار نفر حقوقی بین 10 تا 11.2 میلیون تومان دریافت می‌کنند، این میزان تقریبا 25.5 درصد تعداد حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی را تشکیل می‌دهند.

همچنین حدود 21.4 درصد از تعداد حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری که تعداد آنها بیش از 350 هزار نفر است حقوقی بین 11.2 تا 12.5 میلیون تومان دریافت می‌کنند.

در مجموع توزیع حقوق بازنشستگان دولتی در پایان خرداد امسال نشان می‌دهد که حدود 78 درصد تعداد بازنشستگان کشوری تقریبا حقوقی بین 9 تا 13.5 میلیون تومانی دریافت می‌کنند.

طبق این گزارش کمتر از 5 درصد (4.8%) تعداد بازنشستگان دولتی نیز که تعداد آنها حدود 79 هزار نفر است، حقوقی کمتر از 7.7 میلیون تومان دریافت می‌کنند.

از سوی دیگر توزیع درآمدی بازنشستگان دولتی تا پایان خرداد امسال نشان می‌دهد حدود 1.5 درصد تعداد بازنشستگان که بیش از 23 هزار نفر را شامل می‌شود حقوقی بیش از 20.7 میلیون تومان دریافت می‌کنند.

حذف همسان سازی حقوق بازنشستگان از برنامه هفتم توسعه؟

در حالیکه گفته شده بود همسان سازی حقوق بازنشستگان از برنامه هفتم توسعه حذف شده است حالا رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید موضوع همسان سازی در برنامه هفتم وجود دارد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای قانون همسان سازی حقوق معلمان بازنشسته با شاغلین جزو برنامه‌های مهمی است که در برنامه هفتم توسعه پیگیری می‌شود.

%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82+%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%86 خبر خاکستری

حمیدرضا حاجی بابایی چهارشنبه شب در یادواره ۱۲۴ شهید فرهنگی استان یزد افزود: اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان در قالب برنامه هفتم توسعه جزو خواست نمایندگان مجلس است.

وی به اهمیت ارتقای بیشتر جایگاه فرهنگیان در جامعه اسلامی با همکاری و همراهی دولت و مجلس در عرصه‌های مختلف با تحقق مطالبات آنها و همکاری و پیگیری سایر مسئولان به عنوان یک ضرورت تاکید کرد.

عضو فراکسیون انقلاب مجلس یازدهم بیان کرد: توجه به معیشت فرهنگیان در کنار سایر امور از دیگر مسائل مهمی است که تاکنون اقداماتی توسط مجلس انجام شده و برای تقویت آن تلاش به عمل می‌آید.

حاجی بابایی بیان کرد: جایگاه فرهنگیان در جامعه اسلامی باید به نحوی ارتقا یابد که اقبال برای قرار گرفتن در این منصب مهم روز به روز افزایش یابد.

وی گفت: طرح رتبه بندی معلمان جزو برنامه‌های مهمی است که در دولت و مجلس محقق شد و برای تحقق مطالبات بازنشتگان اقدامات مورد نیاز پیگیری می‌شود.

پیشتر نماینده مردم مهریز در مجلس با بیان اینکه انتظار داشتیم دولت عدالت محور آقای رئیسی برنامه ای ارائه کند که از آن عدالت تراوش کند، گفته بود: همسان سازی حقوق بازنشستگان که در برنامه ششم وجود داشت در برنامه هفتم حذف شد.

به گزارش جماران، محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۳ مهرماه) مجلس ضمن یک تذکر آئین نامه‌ای، از حذف همسان سازی حقوق بازنشستگان خبر داد. او با استناد به ماده ۱۸۰ آئین نامه داخلی مجلس عنوان کرد: طبق این ماده قانون برنامه هفتم باید دو سال قبل به مجلس ارائه می‌شد که این نشان می دهد دولت و حتی مجلس اعتقاد چندانی به قانون برنامه ندارند. به همین دلیل شاهدیم که قانون برنامه با اجرای ۹ درصدی یا بعضا تا ۲۵ درصد همراه است.

%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82+%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%86 خبر خاکستری

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس افزود: همه انتظار داشتیم دولت عدالت محور آقای رئیسی برنامه‌ای را ارائه کند که عدالت از آن تراوش کند، اما همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان که در برنامه ششم وجود داشت در برنامه هفتم حذف شد.

دیدگاهتان را بنویسید