میانگین سن بازنشستگی و میانگین حقوق چقدر است؟

میانگین سن بازنشستگی و میانگین حقوق چقدر است؟

صندوق بازنشستگی کشوری در نشریه آماری این صندوق که داده های آن در دی ماه 1400 جمع آوری شده و خلاصه اطلاعات آن تا پایان پاییز 1400 درج شده است. آمار حقوق و دستمزد صندوق به تفکیک استان، بازه زمانی، جنسیت، مقطع تحصیلی، گروه سنی، سنوات خدمت و توزیع دستگاه ها می باشد.

پس از آن آخرین آمار پوشش حمایتی، میزان ورود خدمات، انتقال و استرداد کسور بازنشستگی، وراث شاغل و… منتشر شد.

در حال حاضر میانگین سن بازنشستگی 51.80 سال است. (میانگین سن بازنشستگی میانگین سن بازنشستگی در تاریخ بازنشستگی است. نصاب سن بازنشستگی را قانون تعیین می کند).

به علاوه میانگین سنی فعلی 64 سال است. (میانگین فعلی میانگین سنی بازنشستگان را در پایان دسامبر 1400 نشان می دهد)

میانگین دوره پرداخت برای بازنشستگان 28 سال است. (متوسط ​​دوره پرداخت متوسط ​​دوره زمانی است که از تاریخ بازنشستگی تا پایان رابطه مالی با صندوق به طول می انجامد.)

میانگین طول خدمت 28 سال است. ( منظور از مدت خدمت، میانگین زمان پرداخت کسر در حین کار با انواع خدمات اعم از رسمی، غیر رسمی، دوستانه و … است.)

همچنین پوشش حمایتی (ضریب حمایت) با توجه به تعریف نسبت شاغلین (کسر) به تعداد شاغلین در صندوق بازنشستگی که در صندوق بازنشستگی کشوری 0.6 می باشد.

یکی از چالش های اصلی پیش روی صندوق کاهش پوشش حمایتی است. این در حالی است که بر اساس تجربه بین المللی، صندوق بازنشستگی پایدار دارای نسبت حمایتی حداقل 3 و سطح مطلوب 6 به 7 است.

دریافت کنندگان حقوق در صندوق استان در پایان دی ماه 1400
بر اساس آخرین گزارش بانک اطلاعاتی صندوق بازنشستگی کشوری تعداد کل شاغلان این صندوق یک میلیون و 571 هزار و 503 نفر است که استان تهران با 317 هزار و 897 نفر بیشترین و استان ایلام با 12 هزار و 936 نفر کمترین تعداد شاغلان را به خود اختصاص داده اند.

دارندگان حقوق صندوق بر حسب وضعیت در پایان دی ماه 1400
همانطور که در نمودار مشاهده می شود، سه درصد از معلولیت ها ناشی از کار و 97 درصد معلولیت ها مربوط به کار نیست. در مورد کارمندان فوت شده، 11 درصد از فوت کارکنان به دلیل کار و 89 درصد از مرگ ما به دلیل کار نبوده است.

دریافت کنندگان حقوق در صندوق استانی و جنسیتی پایان دی ماه 1400

نمودار نشان می دهد که 67 درصد از جمعیت را مردان پرداخت کننده و 33 درصد را زنان تشکیل می دهند.

جدول 3 نشان می دهد که تعداد کل کارکنان صندوق در پایان فصل پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد افزایش یافته است.

همانطور که از نمودار 5 مشاهده می شود، وزارت آموزش و پرورش با 97113 کارمند حقوق بگیر بزرگترین نهاد مشترک صندوق بازنشستگی کشوری است که 61.81 درصد از جمعیت این صندوق را تشکیل می دهد.

اطلاعات کارکنان مشمول فرانشیز بر اساس آخرین حقوق و دستمزد است، بنابراین آمار پاییز 1400 با تکمیل پرداخت های مربوطه تغییر خواهد کرد.

حقوق صندوق را با زمان مشابه در سال گذشته مقایسه کنید
بر اساس جدول 2-7، متوسط ​​حقوق پرداخت کنندگان در پایان آذرماه 1400 نسبت به زمان مشابه سال قبل به طور میانگین 31.8 درصد افزایش یافته است. این افزایش عمدتاً ناشی از اجرای طرح تعدیل حقوق بازنشستگان کشوری در پاییز 1399 و ادامه اجرای آن در سال 1400 بوده است.

وراث مصرفی به نسبت در پایان دسامبر 1400
همانطور که جدول بالا نشان می دهد، بیشترین تعداد وراث مسئول نسبت شوهر (زن) و پس از آن دختران و پسران هستند.

لازم به ذکر است بر اساس قوانین حاکم بر صندوق بازنشستگی کشوری، حقوق همسر، مادر و پدر (نفقه) تا زمانی که در قید حیات هستند از لحظه فوت مستمری بگیر از کارافتاده یا مستمری فوت شده توسط صندوق پرداخت می شود.

تعداد وراث: منظور تعداد وراث واجد شرایطی است که از دفتر کل حقوق دریافت می کنند.

جدول 13 نشان می دهد که هر خدمت مشترک دارای چندین ورثه واجد شرایط است که حقوق گیرندگان متوفی را دریافت می کنند. تعداد وراث مشاعی که مجرد وراث هستند سهم بیشتری از جامعه وراث حقوق را شامل می شود. لازم به ذکر است که حقوق متوفی بین وراث قانونی ترکه وی به طور مساوی تقسیم می شود و در صورت عزل هر یک از وراث سهم وی بین سایر وراث تقسیم می شود.

انتقال کسورات به سایر صندوق ها: در صورتی که رابطه استخدامی مشترک صندوق بازنشستگی کشوری با مؤسسه مربوطه به دلیل خروج، اخراج، بازخرید یا انتقال دائم به مؤسسات مشمول مقررات صندوق بازنشستگی دیگر قطع شود و طبق مقررات صندوق دیگری پذیرفته شود. قوانین، کسورات بازنشستگی با پذیرش صندوق جدید می توان آنها را به صندوق مربوطه منتقل کرد.

بازپرداخت کسورات: مستخدمین مشترک صندوق بازنشستگی کشوری می توانند در صورت پایان کار (استعفا، اخراج، بازخرید و …) کسور بازنشستگی خود را بر اساس مجوزهای قانونی دریافت کنند و از شمول مقررات کار کشوری مستثنی هستند.

در قرارداد از سال جاری تا پایان آذرماه یک میلیون و 81 هزار و 27 هزار مستمری بگیر، افراد تحت تکفل و کارمند از خدمات بیمه تکمیلی استفاده کرده اند که تعداد آنها در مجموع 4 میلیون و 642 هزار و 477 بار به مراکز درمانی هدایت شده است. با توجه به عدم ابلاغ بخشنامه و تصویب بیمه عمر و حوادث کارکنان دولت در سال جاری توسط هیئت وزیران، اطلاعات آماری مربوط به بیمه عمر و بیمه حوادث اصلی درج نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید