میانگین ضریب هوشی ایرانی ها چقدر است؟

برخی از سایت ها ایران را در بین 199 کشور جهان در رتبه 23 قرار داده اند، در حالی که برخی دیگر ایران را در رتبه 100 از 199 کشور جهان قرار داده اند.
البته انتقادات زیادی به Quora وارد شده و گفته شده در حالی که ضریب هوشی واقعی ایرانیان 97 است، میانگین ضریب هوشی ایرانیان بر اساس تست های هوش از سال 1948 تاکنون 84 در نظر گرفته شده است که این شبهه سیاسی است. در ذهن ایجاد کرده است.

در سایت World Population Review با اشاره به تحقیقات ریچارد لین روانشناس بریتانیایی که نتایج آن با در نظر گرفتن ضریب هوشی 80.01 ایرانیان در سطح وسیعی در دنیا منتشر شده است، این کشور در جایگاه بالاتری نسبت به کشورهایی از این قبیل قرار دارد. مانند پاکستان، تونس، عمان، کویت، اندونزی، اکوادور، بولیوی، عربستان سعودی، مصر، هند، الجزایر، کنیا، سوریه، بنگلادش، کامرون، مراکش (مراکش) و ساحل عاج. البته ناگفته نماند که تحقیقات ریچارد لین، اگرچه به عنوان یکی از دقیق ترین و دقیق ترین تحقیقات در این زمینه شناخته می شود، همواره مورد انتقاد قرار گرفته است، از جمله برخی که ادعا می کنند ریچارد لین از داده های نادرست برای اثبات برتری نژادی استفاده کرده است. البته با نگاهی به نام کشورهایی که در فهرست باهوش ترین کشورهای جهان قرار دارند تا حد زیادی می توان به ادعای این افراد شک کرد.

مشکل در نمرات

البته وب سایت World Population Review که اطلاعات مربوط به تحقیقات ریچارد لین را تا سال 2022 به روز کرده است، بیان می کند که تعیین این که کدام کشورها باهوش ترین مردم جهان را دارند یا بالاترین ضریب هوشی را دارند، بسیار دشوار است. برای این کار باید عوامل مختلفی در نظر گرفته شود. از جمله اینکه آیا باهوش ترین کشورهای جهان اغلب شهروندان باسوادی دارند؟ می توان قضاوت کرد که باهوش ترین کشورهای جهان کشورهایی هستند که مردم آن ها بالاترین امتیاز را در تست های هوش کسب کرده اند. یا اینکه باهوش ترین کشور دنیا کشوری است که بیشترین درصد افراد فوق باهوش را دارد. آیا می توان قضاوت کرد که باهوش ترین کشور جهان کشوری است که شهروندان آن بیشترین جایزه نوبل را برده اند؟

برخی از جامع ترین و گسترده ترین مطالعات منتشر شده درباره IQ در کشورهای مختلف جهان توسط روانشناس انگلیسی ریچارد لین و همکارش دیوید بکر انجام شده است. این دو در پژوهشی که نتیجه آن در مقاله ای با عنوان «هوش کشورها» منتشر شد. آنها میانگین IQ (ضریب هوش) شهروندان 132 کشور را اندازه گیری می کنند. علاوه بر این، آنها در مطالعه خود نمرات IQ 71 کشور دیگر جهان را ارائه کردند. نتیجه این مطالعه توسط موسسه اولستر منتشر شده است.

ده باهوش ترین کشور جهان توسط IQ (IQ) – موسسه اولستر 2019

1. ژاپن – 106.49 امتیاز
2. تایوان – 106.47 امتیاز
3. سنگاپور – 105.89 امتیاز
4- هنگ کنگ (چین) – 105.37 امتیاز
5- چین – 104.10 امتیاز
6- کره جنوبی – 102.35 امتیاز
7 – بلاروس (روسیه سفید) – 101.60 امتیاز
8 – فنلاند – 101.20 امتیاز
9- لیختن اشتاین – 101.07 متر
10- آلمان و هلند – با امتیاز 100.74

رابطه بین تحصیلات و هوش

ارتباط نزدیکی بین آموزش و هوش وجود دارد، هر چه سیستم آموزشی کشورها قوی‌تر باشد، در طول زمان جمعیت باهوش‌تری برای آن کشورها تحصیل می‌شود. از این رو در برخی از مطالعات رتبه بندی کشورهای مختلف جهان در زمینه آموزش مبنایی برای مقایسه هوش بین کشورهای مختلف قرار گرفته است. در سال 2018، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) نتایج سه ساله برنامه تحقیقاتی دانش‌آموزی خود را منتشر کرد که در آن توانایی خواندن، ریاضیات و دانش علوم در بین بیش از 600 هزار دانش‌آموز در 79 کشور بررسی شد. نتایج مطالعه به شرح زیر منتشر شد.

10 باهوش ترین کشور جهان بر اساس توانایی خواندن، دانش ریاضیات و علوم – بر اساس نتایج مطالعه OECD

1- چین
2- سنگاپور
3- ماکائو (جین)
4- هنگ کنگ (چین)
5- استونی
6- کانادا
7- فنلاند
8- ایرلند
9- کره جنوبی
10- لهستان

دیدگاهتان را بنویسید