میراث شوم سینمای دولتی / مرثیه ای برای سینما

ساعت: 12:32
تاریخ انتشار: 1400/09/13
کد خبر: 1789393

مشاهدات، تجربه و گفت وگو با سیاست گذاران فرهنگی در کشور مبنی بر وجود یا نبودن سیاست های جامع، جاری و عملی در حوزه فرهنگ به ویژه سینمای کشور، همگی نشان از سردرگمی و بی برنامگی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مشاهدات، تجربه و گفت وگو با سیاست گذاران فرهنگی کشور مبنی بر اینکه آیا سیاست های کلی، جاری و عملی در حوزه فرهنگ کشور نشان از سردرگمی و بی برنامگی دارد؟

سینما به‌عنوان زیرگروه آلمانی حوزه فرهنگی جامعه، همچنان با مردمش بیگانه است و مدعی ساکنانش با بیش از یک قرن سابقه در این کشور است و نتوانسته 10 میلیون نفر را برای پرفروش‌ترین خود به تئاتر بیاورد. فیلم . یک فیلم بکشید.

با حرکت دولت ها و تصاحب سینما، سیاست های خاصی جان گرفت و به گفته وزیر و مدیر وقت سینما، برخی از فیلم ها، کارگردان ها و پلان ها برای مدتی، مدتی و با خروج مورد ارزیابی قرار گرفتند. این دولت و آمدن افراد جدید شاهد سیاست ها و سلایق جدیدی در بدنه سینما بوده ایم و این چرخه باطل و بی هدف سال هاست که فرهنگ و سینمای کشور را به پیش می برد. یک عبارت واضح تر عقب رانده شده است.

همین نبود قوانین به روز، مؤثر و بی سلیقه، یکی از اعضای شورای پروانه نمایش را بر آن داشت تا درباره 30 فیلم معضلی که در دولت قبل پروانه نمایش گرفته اند و به نظر او ارزش های لازم را ندارند، صحبت کند. گذراندن مراحل اخذ پروانه نمایش مجدد؛ به گفته سعید مستقاسی، یکی از اعضای شورای پروانه نمایش فیلم و اکران، قوانین مربوط به آیین نامه هایی است که آخرین بار در مرداد ماه سال 82 بازنگری، بازنگری و تصویب شده است و اعضای شورای پروانه نمایش نیز بر اساس همین 14 بند هستند. اجازه اکران فیلم ها را بدهد.

«مقایسه» در هر حوزه ای مستلزم تشابه بسیاری از عناصر فرهنگی و جغرافیایی با زیرساخت های این حوزه است و به راحتی نمی توان مثلاً اقتصاد ایران را با یک کشور اروپایی مقایسه کرد. اما صحبت از الگوهای موفق در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می تواند پیش زمینه و نقشه راه یک سند جامع و بومی را برای سیاستمداران این حوزه فراهم کند، مشروط بر اینکه رهبران و مدیران پایین دستی همه سیاست های خود را بر همین اساس بنا کنند. سند و در عمل به آن پایبند باشید.

سال‌هاست که سینمای هالیوود بر اساس یک سند جامع، موظف به اجرای سیاست‌های اتخاذ شده در یک مجمع نخبگان بوده و تمامی شرکت‌ها و تولیدکنندگان فیلم برای طرح و استفاده از امتیازات هالیوود، به این قوانین پایبند بوده و به نوعی سند را اعمال می‌کنند. آنها هالیوود نانوشته ای هستند و توانسته اند فرهنگ آمریکایی را در لایه های زیرین فیلم های خود بر اساس این سیاست ها به سراسر جهان دیکته کنند و قهرمانان ملی خود را ابرقهرمانان جهانی بدانند و ذهن و روح کودکان و نوجوانان سراسر جهان را در فتح اهداف تسخیر کنند. خودت درست کن

اصولاً فرهنگ امری دستوری نیست، بلکه با سیاست‌های هوشمندانه می‌توان به راحتی آن را هدف گرفت و با تسهیل و تنظیم فعالیت‌های خاص، بر اساس همان سند جامع نخبگان و… به شهربازی شما اصالت و ارزش افزود. سلیقه مدیران دولت های مختلف تاثیری در اهداف عالی ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید