میراث مسجد جامع اسدآباد تا کجا به فهرست آثار ملی رسیده است؟


ساعت: 13:27
تاریخ انتشار: 30.05.1401
کد خبر: 1891448

جستجوی دیرینه میراث فرهنگی اسدآباد به بهانه روز جهانی مساجد؛

مسجد جامع شهرستان اسدآباد با وجود 5 کتیبه از دوران صفویه هنوز در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده و پیگیری و تلاش بیشتری برای ثبت این اثر تاریخی نیاز است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر همدان; امروز 30 در ماه اوت، زمانی که مسجد الاقصی به آتش کشیده شد، اولین قبله مسلمانان جهان توسط صهیونیست ها به عنوان «روز جهانی مساجد» در تقویم نامگذاری شد.


رهبر انقلاب مسجد را محل «انسان سازی، آبادانی دل و دنیا، مقابله با دشمن، آگاهی بخشی و بسترسازی برای ایجاد تمدن اسلامی» می دانند و قدیمی ترین مسجد این شهر است..


مسجد جامع اسدآباد که در قلب این شهر قرار دارد قدمتی طولانی دارد و قدمت آن به دوران صفویه می رسد و گفته می شود در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برای گسترش فضا تخریب شد. مسجدی که در عوض مسجد جدیدی با طرح مستطیل شکل در آن ساخته شد..


این مسجد با نقش آفرینی هنر اسلامی و وجود چندین کتیبه تاریخی و البته تجلی دستان هنری ایرانیان در دوران باستان، جلوه ای متفاوت پیدا کرده است.


روی این 5 کتیبه و سنگ قبری بر دیوار طاقدار سمت چپ راهروی ورودی صحن مسجد نصب شده است که کتیبه ها به نام سلاطین و با مضامین نوشته شده است.


1فرمان شاه طهماسب اول صفوی984-930″ در خصوص معافیت مالیات مسکن در روستای اسدآباد.


2دستور شاه طهماسب اول صفوی984-930″ برای کاهش مالیات چهارپایی که شامل چهارپایان و … است و بیوت النحل النکاء اسدآباد که از اول سال به دلیل شیعه بودن اهالی آنجا است..


3دستور شاه عباس صفوی1038-996″ با توجه به تخفیف یک ماهه شهر رمضان از اول ماه مبارک رمضان به جز مکان های اجاره ای فقط برای شیعیان ساکن الکا اسدآباد..


4دستور شاه صفی1038-1052″ برای اموال و حقوق قانونی جامعه کاولی، جامعه لولیان و جامعه هندو معروف به حتیران و جامعه حسن آرانلو که در ولسوالی های نهاوند، اسدآباد، هرسین، دینور، سنقر، گوراب و ملایر زندگی می کنند..


5کتیبه مرمت بنای مسجد جامعه اسدآباد به دستور شاه سلیمان صفوی1077-1105»


متاسفانه با وجود قدمت طولانی و وجود کتیبه های زیبا و قدیمی هنوز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت نرسیده است و میراث فرهنگی همچنان پیگیر ثبت آن در فهرست آثار ملی ایران است. ..


شهرستان اسدآباد با تاریخ کهن و معروف 150 اثر تاریخی دارد 5تپه تاریخی و باستانی آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و انتظار می رود مسئولان این امر تلاش بیشتری برای ثبت نام این مسجد قدیمی در آثار ملی داشته باشند..


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید