میریم مسجد!


ساعت: 10:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۶
کد خبر: 1890319

امروزه مساجد تنها محل عبادت سالمندان نیست، بلکه به محلی برای آموزش ورزشی، مذهبی و فرهنگی جوانان تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش قم فردا هوا گرم بود و نانوایی کاملا شلوغ بود. شاطر جوانی حدوداً 23 ساله بود. او با اکثر مشتریان بسیار صمیمی و صمیمی بود. در صف منتظر ماندم تا نوبت من برای خرید نان مورد نیازم باشد. از در نانوایی بلند شد و رو به شاتر جوان کرد. به سمت صدا برگشتم. پسر جوانی به سن شاطر و با جوانی امروزی به شاطر گفت: امشب باشگاه را فراموش نکن، بیا برنامه ریزی کنیم و در ترم تابستان در دانشگاه امتحان بدهیم. نماز مغرب در مسجد». سپس هر دو، یا یکی یا علی، گفتگو را به پایان رساندند، هرچند گفتگوی کوتاهی بود، اما این گفتگو دنیایی از حرف و بحث را به دنبال داشت.

شاید تصور شود که مساجد دیگر مانند گذشته برای جوانان جذابیتی ندارند و مساجد تنها عبادتگاه مردان و زنان بزرگتر شده است، اما حقیقت چیز دیگری است. عوامل دیگری که باعث جذب جوانان به مسجد می شود.

امروزه اکثریت مساجد را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند، برنامه ریزی مراسمات مسجد از جمله عزاداری اهل بیت بر عهده جوانان گذاشته شده است که این موضوع برای مسئولیت فردی و اجتماعی جوانان بسیار مهم است.

در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و حراست مقدس که دارای مراکز فرهنگی و مذهبی و حج نبود و منحصر به مساجد بود، سندی است از نقش مساجد در تحقق اهداف جامعه و مردمی بوده است. کمک های مالی صرف نظر از ارزش مادی کمک های مردمی که شایان ذکر است، حضور معنوی آحاد مختلف مردم در کمک رسانی در جبهه ها تعجب آور بود، ثبت نام حضور در جبهه در مساجد انجام شد و برنامه ریزی راهپیمایی علیه رژیم طاغوت و پخش پیام های امامت نیز در مساجد انجام می شود.

شهدا سفارشات زیادی برای مسجد کردند. از جمله: با بازدید از مساجد به سفر خود ادامه دهید. شهدا شبانه روز بر گلدسته های مساجد می نشینند و هنگام اذان به درب مسجد نگاه می کنند تا ببینند کدام یک از دوستانشان در نماز جمع شرکت می کنند. شهدا نام بچه ها را روی مسجد می نویسند و نزد امام حسین (ع) می برند تا امام حسین علیه السلام آنها را به عنوان شیعیان واقعی خود انتخاب کند و اعمالشان را تأیید کند.

شهید دیگری در وصیت نامه خود نوشت: نام و یاد ما را در مساجد حفظ کنید که در مساجد حقایق دین و عاشورا را شناختیم. در مسجد همه چیز فراموش می شود جز یاد خدا و ما راز این آیه را در مسجد می فهمیم: و إِنَّ اللَّهُ الْمَسَجَدُ. پس کسی را شریک خدا قرار نده.

مدیران و متولیان فرهنگی نیز باید تمامی فعالیت های فرهنگی را در اطراف مساجد انجام دهند و از پراکندگی فرهنگسراهای مختلف پرهیز کنند زیرا این یک مشکل است و کم کم کاری که قرار بود فرهنگی باشد به دلیل دوری مسافت در حال تبدیل شدن به یک کار غیرفرهنگی است. از مساجد.. و مذهبی می شود، برای رسیدن به اهداف فرهنگی و دینی باید بودجه و اعتبارات فرهنگی در اختیار مساجد قرار گیرد.

خوشبختانه کانون های مساجد سال هاست که فعالیت گسترده ای دارند، یکی از دلایل تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد و رسالت واقعی این کانون ها این است که آینده سازان جامعه باید به مردم و نظام خدمت کنند. در عرصه فرهنگ و هنر مساجد باید پرورش یابد.

یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین مراکز تربیت دینی جوانان، کانون‌های مساجد است که می‌توان از مراکز فرهنگی به عنوان ابزاری مهم و شاخص برای مقابله با دشمنی فرهنگی دشمن استفاده کرد.

یکی از نکات قابل توجه این است که فعالیت های فرهنگی، آموزشی و مذهبی در کانون های مساجد با روحیه جهادی، به گفته بزرگان مذهبی، توجه به مساجد و برنامه ریزی برای جذب جوانان به مساجد و محوریت مساجد برای انجام امور فرهنگی، اجتماعی و مذهبی دنبال می شود. و حتی از نظر اقتصادی نیز از بروز بسیاری از آسیب ها در جامعه جلوگیری می کند.

در عصر پیامبر، مسجد نقش خود را در تمام عرصه های زندگی ایفا می کرد. از تعلیم امور دینی توسط صحابه گرفته تا تهیه و اداره ارتش، امضای قراردادها، پذیرایی از میهمانان و فرستادگان و هیئت های دیگر کشورها و اجرای عدالت و امور کشور. این نقش آفرینی آنقدر جسورانه و جدی بود که تقریباً هیچ چیز – جز در موارد نادر – بیرون از مسجد دنبال نمی شد.

اسلام، این دین برجسته، برای مسجد و بنای آن اهمیت زیادی قائل است. از این رو پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در تشویق و ترغیب مردم به ساختن مسجد فرمود:
«کسی که برای رضای خدا مسجدی بسازد در بهشت ​​خانه‌ای خواهد داشت». 2
«هر کس برای خدا مسجدی بسازد، خداوند برای او خانه‌ای در بهشت ​​می‌سازد».
همچنین در تبیین فضیلت و جایگاه مساجد در نزد خداوند می فرمایند:
«محبوب ترین در کشور خدای متعال مساجد است و منفورترین در کشور، کوچه های آن حضرت است».
مساجد محبوب ترین مکان ها و بازارها ناخوشایندترین مکان ها در نزد خداوند متعال است.

به فرموده امام خمینی (ره) دشمنان از مساجد می ترسند: این یک توطئه است که می خواهند ذره ذره مساجد را خالی کنند. شما باید هوشیار باشید تا از مساجد و محراب ها و منبرهای خود محافظت کنید و بیش از پیش شما که این معجزه را از مسجد دیدید که همه قدرت ها را شکست نه تنها ابرقدرت ها بلکه قدرت های دیگر را در اسلام آرام نکنید. انجام دادن. مساجد را محکم و شلوغ نگه دارید. کتاب امام; جلد 13، صفحه 19

رهبر معظم انقلاب نیز در بیانات خود فرمودند: در این کشورهای اسلامی که امروز ائمه جمعه و جماعاتشان تشکیلات می دهند و مساجد در حال رونق و تبدیل شدن به کانون فعالیت هستند، تا دیروز مساجد متعلق به یک مشت پیرمرد بود. امروز این مساجد محل جوانان و کانون جنبش ها هستند. شما آنرا انجام دادید. این کار توسط نهضت شما و رهبر بزرگ شما – این مرد الهی انجام شد.

مسجد با ایجاد مجاورت و پیوند بین مؤمن و نخبگان و صالحان جامعه، بستر مناسبی را برای تربیت معنوی و اجتماعی او فراهم می کند. در مکتب تعلیم و تربیت اسلامی و بسیاری از مکاتب تربیتی دیگر، «انزواطلبی» و «جمع گرایی» به عنوان بیماری روانی شناخته شده است، در حالی که جامعه پذیری و جمع گرایی – در حدود معقول – نشانه سلامت روح است و آن روان انسان است. و تعادل فکری آن مسجد با دعوت مداوم مسلمانان به اجتماع، روحیه جمع گرایی، انعطاف و نظم را در مسلمانان تقویت می کند. علاوه بر آنچه گفته شد، معمولاً مسجد محل طرح مشکلات و مسائل اجتماعی است و طبیعتاً حضور در چنین مکانی روحیه تعهد و درد را در ذهن ایجاد می کند.


مرضیه مهدیلو

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید