میزبانی ایران از وزرای خارجه «۳+۳»

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

نشست وزرای خارجه آذربایجان، ارمنستان، ایران، روسیه و ترکیه و ایران، عصر امروز به میزبانی تهران برگزار می‌شود.


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، سال قبل که «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان که با برگزاری نشستی در قالب ۳+۳ که با پیشنهاد «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، موافقت کرده بود، به دنبال آن نخستین نشست با حضور معاونان وزیران خارجه این ۶ کشور البته بدون حضور مقام گرجستانی در مسکو برگزار شد.

 

کشورهای ۳+۳ کدامند؟

گروه موسوم به «۳+۳» شامل ۶ کشور است که سه کشور همسایه یعنی روسیه، ایران و ترکیه و سه کشور قفقاز جنوبی یعنی جمهوری آذربایجان، گرجستان و ارمنستان را در برمی‌گیرد.

 

هدف نشست ۳+۳

در نشست مقامات دیپلماسی ۶ کشور اشاره شده، مسائل قفقاز جنوبی، توسعه همکاری منطقه‌ای سیاسی، اقتصادی، امنیتی، ترانزیت، انرژی و… مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و یکی از اهداف اصلی نشست در قالب ۳+۳ حل مسائل منطقه‌ای بدون مشارکت کشورهای خارج از آن و با مشارکت کشورهای منطقه و همچنین انجام مذاکرات صلح بین دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان است. 

عصر امروز دوشنبه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، میزبان «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه، و «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، در دومین نشست گروه ۳+۳  و نخستین نشست آن در سطح وزیران خارجه است.

البته در این میان وزیر امور خارجه گرجستان به‌دلیل اختلافات این کشور با روسیه در نشست موسوم به گروه ۳+۳ حضور نمی‌یاید.

براساس این گزارش، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه پس از تصدی وزارت خارجه و در سفری که به مسکو داشت در گفت‌وگو با یک رسانه روسی درباره فرمت ۳+۳ گفته بود: «فرمت‌های متعددی برای حل مناقشات مطرح شده، یکی از این فرمت‌‌ها، ۳+۳ است که از زمان اوج‌گیری بحران در قره‌باغ مطرح شد. ما فکر می‌کنیم از مسیر گفت‌وگو می‌شود سوءتفاهمات را برطرف کرد و تمامیت ارضی کشورها در گفت‌وگوها می‌تواند موردتأکید قرار بگیرد، نتیجه آن را هم می‌توانیم روی زمین پیاده کنیم».


آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید