می توانیم از ظرفیت آب مازاد همسایگانمان استفاده کنیم

ساعت: 16:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۱
کد خبر: 1791591

وزیر نیرو در نشست روسای نمایندگی های ایران در کشورهای همسایه گفت: در بحث حمل و نقل آبی همسایه هایی داریم که میزان آب آنها بیشتر از مصرف آنهاست و می توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش وزارت نیرو، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در نشست روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه که در وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: بیشترین بازدهی را دارد.

وی ادامه داد: بحث صادرات و تجهیزات برق یکی از توانمندی ها، پتانسیل و استعداد جدی ایران برای تامین کننده کشورهای منطقه است. البته موفقیت های خوبی در این زمینه در سال های اخیر داشته ایم و امکان تبادل برق با کشورهای افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان وجود دارد.» ترکیه، عراق و 3 را داریم.

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که چرا باید برق صادر کنیم، گفت: ارزش اقتصادی قابل توجه برای کشور، مدیریت پیک با مبادلات موجود و تثبیت وابستگی کشورهای مرتبط سه دلیل اصلی صادرات برق است.

تولید توربین های کلاس F در ایران

محرابیان با اشاره به توانایی کشور در تولید توربین های کلاس F تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از معدود کشورهای تولید کننده تجهیزات الکتریکی، توربین، ژنراتور و … در جهان است. در بالاترین سطح فناوری امروزه ایران می تواند انواع توربین ها به ویژه توربین های کلاس F را تولید کند که بالاترین راندمان را در صنعت برق دارند.

به گفته وزیر نیرو، پروژه های انرژی قابل توجهی در عراق، سوریه، سریلانکا، تاجیکستان، روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر به ویژه نیروگاه های برق آبی اجرا شده است.

محرابیان در خصوص آب نیز خاطرنشان کرد: ایران در زمینه پروژه های آبی از جمله سیستم های آبی، سدها و نیروگاه های آبی از جایگاه بسیار خوب و ارزشمندی در جهان برخوردار است.

وی ادامه داد: ایران از نظر مشکلات آب در برخی کشورهای همسایه بالادست و در برخی نقاط پایین دست است. در این موارد قوانین و مقررات متفاوت است. در چند مورد همسایگان بالادستی به توافقات قانونی و رسمی که با ایران امضا کرده اند عمل نکرده اند و شاید بزرگترین ضرر در این زمینه به دلیل عدم رعایت پروتکل ها باشد.

وزیر نیرو تصریح کرد: در موضوع روابط با افغانستان در یک ماه گذشته حرکت ها و اقدامات خوبی صورت گرفته که امیدواریم ادامه داشته باشد.

محرابیان با تاکید بر لزوم رسیدگی سفرا به مسائل آب و محیط زیست خاطرنشان کرد: کشورهای بالادست برای آلودگی رودخانه گام برمی دارند و با توجه به اینکه کشور پایین دست از این آب برای مصارف مختلف استفاده می کند. آنها اغلب در این مسائل متحمل خسارات هنگفتی می شوند.

وزیر نیرو همچنین در پایان با اشاره به پروژه های انتقال آب گفت: در بحث حمل و نقل آب در اطراف خود کشورهایی داریم که آب بیشتری نسبت به مصرف خود دارند و در حوزه می توانیم با هماهنگی از پتانسیل موجود بهره ببریم. بیا بریم.

99.5 درصد از جمعیت روستایی کشور از نعمت برق برخوردار هستند

وی با اشاره به دو کالای مهم آب و برق برای کشور گفت: از نظر آب و برق امروز در مناطق شهری مردم تقریباً 100 درصد و در روستاها در بخش برق بیش از 99.5 درصد دارند که در در مقایسه با آمار، «این رقم کلی بسیار بالاست.

وی افزود: متاسفانه در چند سال اخیر با سیاست های غلط سرمایه گذاری در این حوزه کاهش یافته و در دو تا سه سال اخیر تراز تولید ما نسبت به تقاضای مصرف کننده کاهش یافته است. محدودیت‌ها و وقفه‌هایی را دیده‌ایم، اما با مشغله‌های فراوان، «و سعی می‌کنیم مشکلات را جبران کنیم و حل کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: در نظر داریم طی چهار سال آینده بیش از 30 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کنیم. از ویژگی های این برنامه استفاده از فناوری ها برای تولید منابع تجدیدپذیر است.

محرابیان با بیان اینکه یکی از دغدغه های جدی ما عبور از قله در تابستان 1401 بود، خاطرنشان کرد: باید بتوانیم به گونه ای کار کنیم که مردم در این شرایط محدودیت کمتری ببینند و به خواست خدا اگر می‌توانیم از نیروگاه‌های آبی استفاده کنیم، خورشید گرفتگی را نخواهیم دید.»

افزایش 6000 مگاواتی ظرفیت تولید برق در کشور

وی افزود: برای پیک تابستان 1401 قرار است 6000 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود که در سال های اخیر یک رکورد محسوب می شود چرا که بیشترین افزایش ظرفیت در سال های گذشته مربوط به سال 89 است. -90 که یک رکورد افزایش است.«نیروگاه کشور 4200 مگاوات بود.

محرابیان با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه افزود: از رقم افزایش ظرفیت 6000 مگاواتی تاکنون چهار نیروگاه به شبکه همگام شده است و در خرداد ماه شاهد تکمیل پروژه های نیروگاهی خواهیم بود. “

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید