می توان با ایران در موضوعات مهم پیشگیرانه پیشرفت کرد


ساعت: 18:29
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812580

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت می‌توان با تهران در موضوعات مهم پیشگیرانه پیشرفت کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعدازظهر چهارشنبه به وقت تهران گفت که می‌توان با تهران در زمینه پادمان پیشرفت کرد.

به گفته منابع خبری، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به خبرنگاران گفت که نسبت به پیشرفت در موضوعات مهم امنیتی با ایران خوشبین است. که برای هر چیزی امکان وجود دارد.

هشتمین دور مذاکرات در وین برای لغو تحریم های آمریکا علیه ایران پس از وقفه 11 روزه برای رایزنی با پایتخت هایشان با حضور ایران و گروه 1+5 (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و 19 بهمن) از روز سه شنبه (18 بهمن) آغاز می شود. چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شده و از آن زمان در قالب ها و قالب های مختلف برگزار شده است.

یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران از نقش منفی فرانسه در حل و فصل مسائل باقی‌مانده در زمینه تضمین‌های بین ایران و آژانس خبر داد.

به گفته وی، فرانسوی ها که به دلیل روابط مستحکم با آژانس بین المللی انرژی اتمی و روابط حسنه با رژیم صهیونیستی در گذشته، به طور سنتی تلاش می کردند از حل و فصل مسائل هسته ای ایران و آژانس جلوگیری کنند، اکنون در وین نیز همین کار را انجام می دهند.

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در تهران گفت: فرانسوی‌ها مانع از باقی‌مانده ضمانت‌نامه‌ها بین ایران و آژانس می‌شوند و رویکردی کاملاً سیاسی در این زمینه در پیش گرفته‌اند.

وی گفت: پاریس نقش مهمی در فاصله گرفتن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نقش حقوقی و فنی آن و رسیدگی به مسائل سیاسی دارد. دلیل اختلاف نظر در وین اعلام خواهد شد.

وی گفت: پایان مذاکرات که در 26 دسامبر آغاز شد، به جایی رسیده است که موفقیت یا شکست آنها صرفاً به تصمیمات سیاسی غرب بستگی دارد. اگر کشورهای غربی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند که از آن آگاه هستند، می توان مسائل باقی مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید. با این حال به نظر می رسد فرانسوی ها با تصمیم گیری های لازم مسیری متفاوت و کاملا برعکس را در پیش می گیرند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید