ناامیدی در وزارت امور خارجه از شکست های سیاست ایران در حال افزایش است


ساعت: 20:04
تاریخ انتشار: 1401/02/15
کد خبر: 1836616

یک سایت خبری از ناامیدی فزاینده در وزارت امور خارجه آمریکا به دلیل شکست سیاست ها در حوزه های مختلف از جمله ایران خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ العربیه، یک شبکه خبری مرتبط با دولت عربستان سعودی، بر اساس گزارش ها، ناامیدی از وزارت امور خارجه، به ویژه در مورد سیاست شکست خورده آن در قبال ایران را افزایش داده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اندکی قبل از تصویب مأموریت سنا خود به کنگره گفت که برای تشکیل یک جبهه متحد برای مقابله با ایران، روسیه و چین تلاش خواهد کرد و اعتماد به دیپلماسی را تضعیف می کند. آمریکایی را بازیابی کنید.

با این حال، دیپلمات ها و منابع نزدیک به وزارت خارجه آمریکا از افزایش ناامیدی در این وزارتخانه به دلیل تمرکز تصمیمات در دست چند مقام خبر داده اند. العربیه نوشت: «اگرچه ایالات متحده توانسته است جبهه غرب را در دفع حمله روسیه به اوکراین متحد و رهبری کند، اما وزارت خارجه این کشور در اتحاد جهان علیه ایران و چین چندان مؤثر نبوده است».

العربیه یادآور شد که دو دیپلمات کهنه کار آمریکایی که فرستاده ویژه آمریکا به کشورهای آفریقایی بودند، استعفا کردند. در چین، کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل عدم توجه ایالات متحده به خاورمیانه به دنبال توافقات اقتصادی و امنیتی با چین هستند.

ایالات متحده به وعده های خود در مذاکرات هسته ای با ایران عمل نکرده است. العربیه می نویسد در ماه های اخیر حداقل سه تن از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات وین این تیم را ترک کرده اند. این تیم توسط رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هدایت می شود.

ریچارد نیو، معاون سابق نمایندگی آمریکا در ایران، یکی از کسانی است که از این تیم جدا شده است. او در فوریه سال گذشته از وزارت خارجه آمریکا خارج شد. ریچارد نیو ویو دلیل جدایی خود را این بود که با تیم مذاکره کننده آمریکا اختلاف سلیقه داشت.

آرین طباطبای، مشاور ارشد وزارت امور خارجه، یکی دیگر از اعضای تیم رابرت مالی است. او در حساب کاربری خود در لینکدین گفت که این ماه به پنتاگون پیوست و در آنجا شروع به کار کرد. آرین طباطبایی درخواست العربیه برای مصاحبه را رد کرد و گفت در حال حاضر کنفرانس خبری برگزار نمی کند.

دن شاپیرو، سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی نیز طی حدود هفت ماه از سمت مشاور رابرت مالی در امور ایران استعفا داد.

ریچارد نیو ویو گفت که او تیم را به دلیل اختلاف سلیقه با سیاست تیم مذاکره کننده ایالات متحده ترک کرد. دن شاپیرو همچنین گفت که از ابتدا برای یک دوره شش ماهه به وزارت امور خارجه پیوسته است.

با این حال، العربیه به نقل از منابع ناشناس اعلام کرد که عدم تمایل رابرت مالی به شنیدن نظرات مختلف باعث نارضایتی اعضای تیم مذاکره کننده ایران در جریان مذاکرات وین شده است.

به گفته منابع آگاه، ریچارد نیو ویو در مدت اقامت خود در وزارت امور خارجه، اطلاعاتی بیش از آنچه رابرت مالی دریافت کرده بود، در اختیار رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا قرار داده است. منندز یک دموکرات است اما یکی از مخالفان سرسخت برجام است و دیدگاه او در مورد حزب دمکرات بسیار مهم است.

به گزارش العربیه، رابرت مالی نارضایتی خود از اقدامات ریچارد نیو ویو را به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا رسانده است.

چند روز پس از اعلام تصمیم ریچارد نیو ویو برای خروج از تیم مذاکره‌کننده آمریکا، منندز در جلسه ۵۸ دقیقه‌ای سنا به شدت از نحوه مذاکره با ایران انتقاد کرد. وی در یک سخنرانی پرمخاطب در آمریکا و جهان گفت: به عنوان فردی که در سه دهه گذشته جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران را دنبال کرده‌ام، اینجا هستم تا نگرانی‌های خود را درباره دور کنونی مذاکرات درباره برجام و برنامه خطرناک هسته‌ای ایران برطرف کنم. رسانه ها. من در آستانه دریافت مواد هسته ای مورد نیاز برای ساخت بمب هستم.»

وی افزود: ما نمی توانیم اجازه دهیم ایران ما را با یک توافق بد یا یک توافق موقت که به آن کشور اجازه می دهد ظرفیت هسته ای خود را گسترش دهد، تهدید کند.

نفیو در مصاحبه با العربیه هرگونه گزارش به اعضای کنگره را بدون اطلاع رابرت مالی تکذیب کرد. او گفت: «راب از جلسات من با اعضای مجلس آگاه بود و در طول مدتی که در تیمش بودم، او حتی از من خواست که این کار را به عنوان بخشی از تلاش‌های ما برای گزارش به همکارانمان در کنگره انجام دهم».

نفیو گفت که با توجه به اینکه مذاکرات هسته ای با ایران همچنان ادامه دارد، وی قصد ندارد اظهاراتی را ارائه دهد که بر موضع آمریکا در این مذاکرات تأثیر منفی بگذارد. وزارت امور خارجه می گوید این اختلاف طبیعی است. العربیه از رابرت منندز خواست نظر بدهد، اما پاسخی دریافت نکرد.

ریچارد نیووی در فوریه سال گذشته در توییتی خروج خود از وزارت امور خارجه را اعلام کرد: در 6 دسامبر، به دلیل اختلاف صمیمانه بر سر سیاست ها، تیم ایران [در وزارت خارجه آمریکا] من رفتم. – هفته گذشته وزارت امور خارجه را ترک کردم.

او نوشت: «اگرچه دیدگاه‌ها و سوابق من هنوز توسط عده‌ای نادرست تفسیر می‌شود، اما با توجه به رایزنی‌های جاری در وین، در حال حاضر قصد ندارم به جزئیات بیشتری بپردازم.»

ریچارد نیو ویو یکی از معماران شبکه تحریم‌های ضد ایرانی است و در کتاب هنر تحریم‌ها: دیدگاه میدانی، دیدگاه‌های خود را در مورد چگونگی استفاده از ابزار تحریم برای تغییر رفتار در کشورهای هدف بیان می‌کند.

مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین چند ماه است که متوقف شده است. دولت آمریکا از آغاز مذاکرات بارها به جای ارائه ابتکار عملی برای پیشبرد مذاکرات، تلاش کرده است تا کشورهای مختلف را به تاخیر و مانع تراشی در مذاکرات متهم کند. یکی از دلایل شکست طرف های آمریکایی در انجام اقدامات لازم در مذاکرات وین، مخالفت اعضای کنگره با سیاست دولت بایدن در قبال برجام بود. یکی از انتقاداتی که به این گروه از قانونگذاران آمریکایی وارد است این است که برجام به همه حوزه های مناقشه آمریکا با ایران از جمله فعالیت های منطقه ای و برنامه موشکی ایران نمی پردازد.

حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی گفت: مذاکرات در وین متوقف نشده، اما در روندی دیگر ادامه می‌یابد تا با تبادل مکتوب با آمریکایی‌ها از طریق فرستاده اتحادیه اروپا، تحریم‌های یکجانبه‌ای که علیه ما اعمال شده لغو شود.

امیر عبداللهیان افزود: هدف ما از این گفتگوها رسیدن به یک توافق قوی و پایدار است. ما از طرف آمریکایی خواستیم که واقع بین باشد. لغو تحریم‌ها در همه زمینه‌ها و دریافت ضمانت‌های اقتصادی از مهم‌ترین موارد در دستور کار مذاکرات ما است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید