نابودی 309000 قطعه جوجه در اثر آنفلوانزای حاد پرندگان

ساعت: 10:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۵
کد خبر: 1795082

مدیرعامل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اعلام کرد؛

محمد اسدی گفت: اکثر واحدهای پرورش جوجه‌های گوشتی، مرغ‌های گوشتی و تخم‌گذار علیه آنفلوآنزای حاد پرندگان واکسینه شده‌اند، اما از ابتدای امسال تاکنون بیش از 12 میلیون و 540 هزار قطعه جوجه‌گذاری در استان بیش از 309 هزار قطعه جوجه‌گذاری شده است. جوجه ها آلوده هستند این بیماری یا گونه های آن ناپدید شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد اسدی مدیرعامل چهارمحال و دامپزشکی بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ وی به تشریح بیماری آنفلوانزای پرندگان، اثرات، عوارض و نتایج آن پرداخت و گفت: ویروس آنفلوانزای پرندگان یک بیماری بسیار واگیردار است که گونه های مختلفی از پرندگان مولد غذا از جمله طیور، بوقلمون، بلدرچین، مرغ دریایی و پرندگان را درگیر می کند. زیور آلات، حیوانات خانگی و پرندگان وحشی را آلوده می کند.این ویروس گاهی پستانداران از جمله انسان را مبتلا می کند.
وی آنفولانزای پرندگان را به دلیل داشتن ژن یکی از شایع ترین ویروس ها در جهان عنوان کرد و افزود: مخازن اصلی این ویروس گراز اهلی و وحشی (گراز وحشی)، پستانداران و پرندگان میزبان و پرندگان وحشی و آبزی بدون آلودگی هستند. ” می تواند ویروس را منتقل کند.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: میزبان و پرندگان مستعد ابتلا به آنفلوانزای حاد پرندگان شامل پرندگان زینتی، تک شاخ، بوقلمون، شترمرغ، مرغ و خروس است.
اسدی علائم این بیماری را شروع ناگهانی و افزایش مرگ و میر، شیوع ناگهانی بیماری در گله، علائم تنفسی خفیف تا شدید، کاهش شدید مصرف غلات و بی اشتهایی، کاهش تولید، تیرگی و خونریزی از چانه، طوقه پوست و پاها. .
وی خاطرنشان کرد: راه انتقال ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان به انسان از طریق تماس مستقیم و نزدیک انسان به انسان با پرنده مبتلا است. وی گفت: این ویروس در دمای 56 درجه می کشد.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بیشتر مرغ ها، جوجه های گوشتی و تخمی برای مبارزه با این بیماری واکسینه شده اند، گفت: از ابتدای امسال تاکنون 12 میلیون و 540 هزار قطعه جوجه در استان بیش از 309 جوجه ریزی شده است. هزار قطعه مرغ به دلیل بیماری یا گونه های آن ناپدید شده است.
اسد رعایت نکات فنی، آموزش مستمر، واکسیناسیون، پایش تالاب ها و بدنه های آبی، اعمال دقیق پروتکل ها و اقدامات پیشگیرانه بهداشتی و مراقبتی را از عوامل موثر در کنترل و پیشگیری از این بیماری می داند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید