نارضایتی دولت از قانون روز جدید

نارضایتی دولت از قانون روز جدید

روز جدید حدود سه ماه از طرح حذف ارز ترجیحی از 7 قلم کالای اساسی می گذرد که مجلس با دو شرط به دولت اجازه اجرای این طرح را داد که نه تنها این قانون را رعایت کرد، بلکه در هنگام ارائه لایحه درخواست تغییر آن را نیز کرد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص گفت: طبق قانون مردم انتظار دارند کالاهای اساسی به همان قیمت شهریور 1400 برگردد تا سفره آنها کوچکتر شود. به نظر می رسد دولت از اجرای مصوبه مجلس گلایه دارد، در همین راستا ستاره صبح گفتگویی با معین الدین ساعدی نماینده مردم چابهار در مجلس انجام داده است که در ادامه می خوانید:

نظر شما در مورد لایحه دولت برای اصلاح قانون بودجه 1401 چیست؟

به تعبیر وی، دولت عملیات اقتصادی را آغاز کرد و ارز ترجیحی را از هفت قلم کالای اساسی حذف کرد، اما مجلس طبق قانون دولت را مکلف کرد به جای کالای الکترونیکی کالاهای اساسی را با قیمت 1400 شهریور در اختیار مردم قرار دهد. پیشنهاد ارز ترجیحی

تصمیم مجلس بر عهده دولت است، اینکه امروز دولت می گوید نمی تواند قانون را اجرا کند حرف درستی نیست. قوه مجریه باید خود را متعهد به قانون کند نه اینکه انتظار داشته باشد قانون خود را با دولت هماهنگ کند.

با توجه به آثار شوک تورمی ناشی از حذف ارز ترجیحی، باید به تعهد قانونی دولت عمل شود. لایحه دولت برای تغییر قانون قطعا از سوی نمایندگان رد می شود. در صورت اجرا نشدن این قانون حداقل معیشت مردم به چالش کشیده می شود بنابراین نظر جمعی از نمایندگان مردم بر این است که قانون تغییر نکند و قیمت کالاهای اساسی براساس شهریور 1400 محاسبه شود.

دلیل عدم رعایت قانون توسط دولت چیست؟

دولت مدعی است آثار شوک تورمی به لطف یارانه معیشتی 300 و 400 هزار تومانی جبران خواهد شد. معتقدم یارانه پولی 400 هزار تومانی باعث افزایش تورم و پایه پولی در کشور شد. البته اگر دولت بخواهد از دهک های پایین حمایت کند، کند می تواند به آن دهک ها یارانه نقدی پرداخت کند.
سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور به یک سوم کاهش یافته است در چنین شرایطی بهترین راه حل پیشنهاد مجلس برای بازگرداندن قیمت کالاهای اساسی به قیمت شهریور 1400 از طریق کاتالوگ الکترونیکی مجلس است. بر این تصمیم قانونی پافشاری خواهند کرد و در این شرایط اصلاح قانون بودجه را به نفع معیشت مردم نمی دانند.

به نظر شما اصلاح علنی قانون بودجه می تواند بین مجلس و دولت چالش ایجاد کند؟

دولت و مجلس انقلاب فرصت ها و رویکردهای مشترکی دارند و تا این لحظه مبتنی بر تقابل نبوده است، اما نمایندگان مردم وظایف ذاتی دارند و با هیچکس قرارداد برادری نبسته اند و مجلس به عملکرد خوب مردم احترام می گذارد. دولت به عنوان مثال سفرهای دولت به استان بهبود روابط با کشورهای همسایه در زمینه برق و آب و مهار ویروس کرونا تلاش هایی است که مجلس از آن حمایت می کند.

با توجه به وعده معاونت اجرایی رئیس جمهور مبنی بر ثبات در نیمه دوم سال جاری، چشم انداز شما از وضعیت اقتصادی چیست؟

برخی از وعده های اقتصادی دولت مستلزم سرمایه گذاری خارجی است که در شرایط تحریم محقق نمی شود. رشد اقتصادی 8 درصدی یکی از وعده های دولت بود اما شرایط اقتصادی کشور چنین چشم اندازی را نشان نمی دهد. در خصوص وعده ساخت یک میلیون خانه در سال، دولت طبق برنامه پیش نمی رود، بنابراین فکر می کنم باید بر اساس شاخص های علمی در مورد مسائل اقتصادی اظهار نظر کرد. مجلس از تلاش های خوب دولت حمایت می کند اما شاهد عدم انسجام در تیم اقتصادی دولت هستیم، با عدم انسجام در تیم اقتصادی بعید می دانم که وعده های اقتصادی دولت محقق شود. اگر تورم کنترل نشود و سرمایه گذاری خارجی صورت نگیرد، رونق اقتصادی امکان پذیر نخواهد بود.

آیا مجلس در جزئیات روند مذاکرات دخالت دارد یا خیر؟

باقری کنی این هفته به مجلس می آید و جزییات نشست اخیر وین را به نمایندگان کمیسیون امنیت ملی معرفی می کند و آنچه که منجر به شکست مذاکرات شد، بزرگ نمایی طرف مقابل و نبود تضمین کافی بود. ایران را تامین نمی کند و طرف آمریکایی دوباره از برجام خارج می شود، توافق چه فایده ای دارد؟

مسئولیت این سوء تفاهم بر دوش طرف آمریکایی است، در بحث منافع ملی، دیدگاه مشترکی بین مجلس و دولت وجود دارد.
با وجود تلاش های تیم مذاکره کننده، بدون شک ادامه تحریم ها بنیان های اقتصاد کشور را زیر سوال می برد، رهبری فرمودند برای رفع تحریم ها نباید حتی یک ساعت وقت تلف کرد، همه تلاش ها باید تسریع شود، مذاکره شود. باید به سمت نتیجه سوق داده شود.

نقش روسیه در مذاکرات هسته ای را چگونه ارزیابی می کنید؟

یکی از رویکردهای خوب دولت این است که تمام تخم های خود را در سبد کشور اروپایی نگذاشته و در بحث روابط با کشورهای همسایه سخت کار می کند، بسیاری از رویکردهای روسیه و چین در جهت تامین منافع ما است. روسیه حمایت لازم را نگرفت، اما به نظر من گروگان گرفتن برجام برای تامین منافعش درست نیست، سیاست خارجی ایران بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت استوار است.

دیدگاهتان را بنویسید