نازک شدن استخوان یکی از علائم کاهش حافظه است

نازک شدن استخوان یکی از علائم کاهش حافظه است

یک مطالعه جدید نشان می دهد که برای برخی از افراد مسن، نازک شدن استخوان ها می تواند به معنای از دست دادن حافظه باشد.

استخوان های ضعیف مغز را ضعیف می کند

این مطالعه که بر روی بیش از 3600 فرد مسن انجام شد، نشان داد افرادی که تراکم استخوان نسبتاً پایینی دارند در معرض خطر بیشتری برای زوال عقل در دهه آینده زندگی قرار دارند. یک سوم از شرکت کنندگان با کمترین توده استخوانی در لگن، دو برابر خطر زوال عقل داشتند.

محققان گفتند: «این یافته‌ها به این معنا نیست که استخوان‌های نازک‌تر منجر به زوال عقل می‌شوند. اما به نظر می رسد از دست دادن استخوان بخشی از روند اولیه زوال عقل باشد. قبل از اینکه مشکلات مربوط به حافظه و مهارت های تفکر آشکار شود.

دکتر محمد عرفان اکرم، محقق ارشد دانشگاه اراسموس در روتردام هلند گفت: به محض تشخیص زوال عقل در افراد مسن، پزشکان باید به سلامت استخوان ها توجه کنند.

اکرام خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی ماندن افراد مبتلا به زوال عقل در خانه های سالمندان، تحرک ضعیف و زمین خوردن است.

به گفته محققان، کاملاً مشخص نیست که چرا سلامت استخوان و مغز با هم مرتبط هستند. اما تغذیه نامناسب و عدم فعالیت بدنی می تواند بخشی از این داستان باشد.

هر دو می توانند منجر به تحلیل استخوان و زوال شناختی شوند (مشکلاتی در حافظه و تفکر که می تواند به زوال عقل تبدیل شود). برعکس، افراد مبتلا به زوال شناختی ممکن است کمتر فعال شوند یا عادات غذایی خود را تغییر دهند که می تواند بر تراکم استخوان آنها تأثیر بگذارد.

اکرم با اذعان به این دو دلیل، به احتمالات دیگری نیز اشاره می کند: «به عنوان مثال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پروتئین های غیرطبیعی پلاکی که در مغز افراد مبتلا به آلزایمر ایجاد می شود، در واقع می تواند تراکم استخوان را مختل کند.

این مطالعه نشان داد که به طور متوسط، افرادی که تراکم استخوان پایینی داشتند در ابتدا خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دادند – به ویژه در طول 10 سال آینده.

دیدگاهتان را بنویسید