نافرمانی مسکونی از دستورات رئیس جمهور

نافرمانی مسکونی از دستورات رئیس جمهور

دستور پشت فرمان که آخرین آن دیروز توسط ابراهیم رئیسی صادر شد. دستور وزیر راه و شهرسازی برای انجام اقدامات لازم برای تسهیل در تامین مسکن مستاجران در روزهایی که فصل جابجایی مستاجران فرا رسیده و قیمت ها سر به فلک کشیده است، هر افتتاحی طعمه مستاجران است. اما وزارت راه و شهرسازی فوراً برای مدیریت فصل جابجایی و مشکلات مستاجران چه می تواند انجام دهد؟

دو اظهارات مهم ابراهیم رئیسی در اولین جلسه شورای دولت سیزدهم پس از اخذ رای اعتماد از مجلس در 13 شهریور 1400 این بود: «مسئله ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال از روز اول در دستور کار قرار گرفت». و “ما بن بست نداریم.”

در صحنه عملیات اما اتفاقات مختلفی برای سپاه افتاد. در حالی که ۱۸ ماه از میانگین ساخت یک میلیون مسکن در سال خبری نبود، اما آمار تا دی ماه سال گذشته حکایت از افزایش حدود ۶۰ درصدی قیمت مسکن در دولت ابراهیم رئیسی داشت.

مشکل جدی تر این است که از دی ماه تاکنون مرکز آمار و بانک مرکزی آمکار تغییرات قیمت مسکن و تعداد معاملات را منتشر نکرده اند. چیزی که می تواند نشان دهنده تغییرات منفی در بازار و ادامه روند صعودی قبلی قیمت ها باشد.

آمارها و گزارش های مربوط به تغییرات قیمت مسکن در پاییز سال گذشته نشان می دهد که تورم نقطه ای اجاره بهای مسکن در کل مناطق شهری کشور به 46 درصد و در این مدت تورم فصلی به 16.8 درصد رسیده است. نکته اینجاست که بر اساس گزارش بانک مرکزی از تورم فصلی و لحظه ای اجاره بها در 12 سال منتهی به پاییز 1401، کاهش تورم اجاره بها در دو سال اول ریاست جمهوری دولت سیزدهم بیشترین میزان را در سال گذشته داشته است. 12 سال.

از سوی دیگر با توجه به افزایش اجاره بها در مراکز استان، حاشیه نشینی افزایش چشمگیری داشته است. بر اساس گزارش مرکز بررسی حاشیه نشینی از سال 97 تا 1400، افزایش 25 درصدی که با احتساب تورم 60 درصدی مسکن در دولت ابراهیم رئیسی، طبیعتاً این نرخ بسیار بالاتر است که به دلیل امکان دستیابی به آن امکان پذیر نیست. به این واقعیت که آمار رسمی منتشر نمی شود.

درست است که مرکز آمار از دی ماه سال گذشته آماری از تورم مسکن منتشر نکرده است، اما پیگیری فراز نشان می دهد که نرخ تورم مسکن به دلیل نوسانات دلار از دی تا پایان اسفند 1401 با احتساب مناطق مختلف تهران بین 30 است. و 35 درصد افزایش داشته است. حال در آستانه فصل جابجایی که تورم اجاره بها نیز مشخص خواهد شد، رئیس دولت سیزدهم به جای حل مشکل، چهره مشکل را تغییر داد و به وزیر مسکن دستور داد تا اقدامات لازم را برای جابجایی مسکن انجام دهد. مستاجرین

سیاست های مسکن شکست خورده؟

بر اساس جزئیات جلسه تنظیم بازار که به ریاست معاون اول در 9 اردیبهشت 1401 برگزار شد، سقف افزایش اجاره بهای مسکن در سال 1401 نسبت به اجاره بها از سال 1400 در تهران حداکثر 25 درصد و 20 درصد است. در شهرهای بالای یک میلیون درصد جمعیت و در سایر شهرها 15 درصد تصویب شد.

بر اساس این مصوبه، سازمان تعزیرات حکومتی موظف شد برخلاف سال گذشته که مصوبه سقف اجاره بها برای تمدید قراردادها در نظر گرفته شده بود، با مشاوران املاک خاطی که این افزایش سقف را رعایت نمی کنند، برخورد کند. تنظیم بازار، سال گذشته قرار بود این سقف برای کلیه اجاره نامه ها معرفی شود.

اما در عمل این اتفاق نیفتاد و مستاجران مجبور شدند افزایش بیش از ارقام تعیین شده توسط دولت را بپذیرند و سیاست ها فقط به صورت لبیک باقی ماند.

از سوی دیگر، در جریان انتخابات، یک رئیس جمهور قول داد که سالانه یک میلیون خانه بسازد. به گفته وی در 4 سال عمر دولت باید 4 میلیون خانه ساخته می شد. اما این وعده نیز به تدریج از بین رفت.

رستم قاسمی وزیر سابق مسکن در تابستان 1401 اعلام کرد که قرار نبود 4 میلیون واحد مسکونی در پایان 4 سال از سوی دولت تحویل شود، اما 2 میلیون واحد مسکونی تحویل داده می شود.

سپس اعلام شد که تا پایان شهریور 1401، 100000 واحد مسکونی آماده بهره برداری می شود که البته هنوز سرنوشت این 100000 واحد مشخص نیست.

سپس مهرداد بذرپاش وزیر مسکن بعدی دولت سیزدهم در ابتدای کار آب پاکی را روی دست همگان ریخت و گفت: تقریباً دو برابر بودجه عمرانی کشور نیاز داریم، یعنی. 2800 هزار میلیارد تومان برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی، پس فکر نکنید که «اگر در ساخت مسکن کوتاهی کردیم، تقصیر دولت است یا برعکس، تقصیر مجلس است».

با توجه به آنچه گفته شد مشخص است که دولت سیزدهم در حوزه مسکن و همچنین در اکثر حوزه های دیگر شکست خورده است. دلیل این امر هم این نیست که رئیس جمهور نمی خواهد بپذیرد که اقتصاد دفترچه دستوری نیست و اصولاً با تنبیه و دستور نمی توان مشکل مسکن را حل کرد، بلکه باید سیاست های کلان اقتصادی را تغییر داد. مشکل تورم حل شد

شاید بهتر است به رهبر دولت سیزدهم یادآوری کنیم که دولت ایشان در تحویل ۴ میلیون واحدی که در برنامه اعلام شده بود کوتاهی کردند و کاری نکردند.

پاسخ ساده است؛ ابراهیم رئیسی در تیرماه 1401 دستور داد که افزایش اجاره بها بیش از 25 درصد نباشد و افزایش بیش از این مبلغ مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. تا جایی که این دستور در مابقی سال 1401 اجرایی شد و اجاره مسکن زیر بار آن قرار گرفت، دستور رئیسی دیروز شاید مرهمی بر درد افزایش قیمت ها در کشور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید