دستورات جدید رئیس جمهور به وزیر علوم مبنی بر ممنوعیت برگزاری دوره های دانشگاهی توسط قوه مجریه ابلاغ شد.


ساعت: 10:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۱۰
کد خبر: 1921265

با توجه به ابلاغیه رئیس جمهور به وزارت علوم، ممنوعیت دوره های دانشگاهی توسط دستگاه های اجرایی را با جدیت و بدون توجه به چانه زنی و فشار اجرا کنید و هیچ استثنایی قائل نشوید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در هفتم آذر 1401 در ادامه روند نظارت بر کارکنان دستگاه های اجرایی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رفت و با بازدید از دستگاه های مختلف این وزارتخانه آشنا شد. با کار این معاونت از دستگاه اجرایی ستاد وزارت علوم که در همان روز تشکیل شد دستوراتی را ابلاغ کرد که از سوی غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور به محمدعلی زلفی گل ابلاغ شد. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در 14 دی 1401

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

با توجه به دستورات ابلاغی ریاست محترم جمهوری در جلسه نظارت ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورخ 7 آذر ماه 1401 موارد ذیل جهت اجرا و اقدام ابلاغ گردیده است.

1- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور تقویت پژوهش‌های دانشگاهی تقاضامحور و افزایش اثربخشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در حل مشکلات کشور اقدامات لازم را برای شناسایی و ثبت آن‌ها انجام داده است. نیازها و مزیت های استان و ملت در نظام نان با مساعدت برنامه و بودجه سازمانی و وزارت کشور. همچنین این وزارتخانه با انجام اقداماتی از جمله تقویت صندوق اطف و پیوند نظام نان به این صندوق، هدایت بخشی از بودجه پژوهشی موسسات به این صندوق و تقویت سیستم های انگیزشی مورد نیاز جهت هدایت دانشجویان، اعضای هیات علمی و دانشگاه ها و مراکز آموزشی، به تحقیقات علمی و فناوری عالی برای افزایش نیازها و مزیت های استانی و ملی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، تحقیقاتی و فناوری در حل مشکلات کشور.

2- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور شناسایی نقاط ضعف و بهبود عملکرد دانشگاه‌ها، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را بر اساس معیارهای کلان اشتغال‌پذیری مؤثر در پژوهش‌های مرجعیت علمی، رشد فرهنگی و سلامت اجتماعی اندازه‌گیری و منتشر کند. نتایج این رتبه بندی به صورت عمومی و همچنین برای خانواده ها می باشد. اتخاذ تدابیر لازم و همچنین بر اساس نتایج رتبه‌بندی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف عملکردی دانشگاه‌ها و هدف‌گذاری اعتبارات دولتی، امتیازات اشتغال و حمایت‌های زیرساختی از یک دولت بر اساس نتایج رتبه‌بندی، اقدامات لازم را با همکاری برنامه سازمان بودجه و سازمان اداری و کار را در دستور کار قرار می دهد.

3- به منظور افزایش نرخ اشتغال فارغ التحصیلان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدامات لازم را برای افزایش کمی و کیفی واحدهای درسی قابل ارائه در صنعت و حوزه عمل از جمله کارورزی و کارآموزی .

4- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است سازوکارهای واگذاری مسئولیت و پاسخگویی به هیأت امنای دانشگاه در قبال کار دانشگاه را تدوین و تصویب و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برساند. مسئول بهبود عملکرد دانشگاه بوده و معتقد به جدایی دانشگاه از کشور باشد همچنین در انتصاب اعضای هیأت امنای دانشگاه، انتخاب بر اساس شایستگی بر همسویی با مواضع سیاسی دولت ترجیح داده شود.

5- به منظور ساماندهی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بدون تقاضا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، مراکز علمی کاربردی را به عنوان واحدهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای بازتعریف می‌کند. دانشگاه های پیام نور استان مرکزی دانشگاه های دولتی و ساماندهی در این سازمان باید از اعضای هیأت علمی دانشگاه های پیام نور به نحو شایسته استفاده شود.

6- به منظور ایجاد انصاف در جذب فارغ التحصیلان و تقویت اعتماد دانشجویان و خانواده ها به نظام آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری سازمان اداری و سازمان استخدامی، مصوبه منع دانشگاه. دروس توسط مسئولین اجرایی و بدون در نظر گرفتن چانه زنی و فشار جدی گرفته می شود و پر کنید و استثنا قائل نشوید.

7- به منظور تقویت اشتغال دانش بنیان و تولید ثروت از دانش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازوکارهای لازم برای ارتقای ظرفیت پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در افزایش اشتغال دانش بنیان، فروش و صادرات خدمات و ایجاد محصولات دانش بنیان.

8- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور توسعه دیپلماسی علمی و با توجه به محبوبیت ایران و جذابیت تحصیل در دانشگاه‌های آن، برنامه جذب دانشجوی بین‌المللی را با همکاری وزارت امور خارجه بررسی کند.

9- تقویت مسئولیت دانشگاه ها در ارتقای شاخصه های امید به آینده تفاهم اجتماعی و فرهنگی و رشد همه جانبه دانشجویان و تلاش برای رفع مشکلات جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. اقدامات لازم و ایجاد نشان ملی مسئولیت اجتماعی برای اعطای دانشگاهها موفقیت در ایجاد نهضت ملی مسئولیت اجتماعی و فرهنگی دانشگاهها در نظام آموزش عالی.

10- برای مقابله با دشمنی دشمنان در تضعیف و انکار دستاوردهای کشور، دانشگاه هایی که مهد علم و آموزش و موتور این پیشرفت بوده اند باید راوی پیشرفت کشور در عرصه های مختلف از جمله باشند. صنایع فضایی پیشرفته، دفاع هسته‌ای بیولوژیکی و فناوری‌های جدید و پیشرفته درباره تحولات افکار عمومی و رسانه‌ها صحبت کنید. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد.

11- به منظور افزایش بهره وری در استفاده از منابع در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، علمی پژوهشی و فناوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری سازمان برنامه و بودجه نسبت به مطالعه روش های تامین برخی از منابع اقدام نماید. این هزینه‌ها از طریق صندوق‌ها تامین می‌شود تا وجوه پس از استخدام شروع به جمع‌آوری وجوهی کنند که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند که در این صورت می‌توان سایر هزینه‌های آموزشی دانشجویان را از محل تخصیص منبع تامین کرد.

12- به منظور جلوگیری از تکرار برخی تخلفات و انحرافات ناشی از توسعه صندوق های سرمایه گذاری در موسسات دولتی و غیردولتی بخش دولتی و همچنین جلوگیری از ایجاد مشکلات مالی و منابع انسانی برای دانشگاه ها، وزارتخانه معاونت علمی، تحقیقات و فناوری ضمن بررسی و بازنگری سند ارائه تأسیس صندوق های سرمایه گذاری در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری آموزش عالی با همکاری دفتر شورای دولت.

13- این وزارتخانه به منظور تمرکز، هدایت نظارت و نظارت بر موسسات و دوره های آموزشی دانشگاهی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اقدامات لازم را با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برای هدایت نظارت یکپارچه انجام دهد. و مقررات دانشگاه های نیروهای مسلح در نظام آموزش عالی.

14- به منظور افزایش بهره وری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، تحقیقات و فناوری تابعه، به منظور ارتقای کارایی در حل مشکلات کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در همکاری با سازمان برنامه و بودجه از طریق بررسی اعتبارات و اندازه‌گیری هزینه‌های مالی و جانی مجموعه‌های مذکور و بهره‌وری مجموعه‌های مذکور و ارسال آن به همراه سازوکارهای پیشنهادی برای ارتقای بهره‌وری تا یک ماه آینده به دفتر ریاست جمهوری.

مصلحت است حداکثر ظرف مدت یک ماه برنامه اجرایی و برنامه زمانبندی اجرای احکام فوق تهیه و جهت احضار رئیس جمهور به این هیأت وزیران ابلاغ شود.

دیدگاهتان را بنویسید