نامه انتقادی به رئیسی در خصوص مسدود شدن اینترنت

سید حسن هاشمی در این نامه با اشاره به اینکه موضوعاتی مانند شبکه ملی اطلاعات، شبکه های اجتماعی محلی و اینترنت ملی نتوانسته است اعتماد افکار عمومی را جلب کند و در نتیجه: در این شرایط نمی توان از فعالان اقتصادی انتظار داشت در مسیری حرکت می کند که حداقل در کوتاه مدت به پایان نخواهد رسید.» این نامه پس از دو هفته محدودیت اینترنت در کشور نوشته شده است. محدودیت‌های اخیر، به‌ویژه فیلترهای اینستاگرام و واتس‌اپ که کسب‌وکارهای سایبری برای امرار معاش خود به آن وابسته هستند، خشم بسیاری از فعالان این حوزه را برانگیخته است.

نامه انتقادی به رئیسی در خصوص مسدود شدن اینترنت

به گزارش روابط عمومی سازمان نصر، سید حسن هاشمی رئیس اتحادیه صنف رایانه ای کشور در نامه های جداگانه ای به رئیس جمهور و وزیر ارتباطات خواستار شفاف سازی چشم انداز فعالیت های اقتصاد دیجیتال از سوی دولت شد. . در این نامه ها از آنها خواسته شده است تا با ارائه پاسخ به سوالات و مطالبات فعالان اقتصادی، رابطه واقعی خود را با اقتصاد دیجیتال و دنیای مجازی روشن کنند.

وی در نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی نوشت: قطعا امنیت کشور برای ما اولویت دارد و چیزی ارزشمندتر از آن نیست، اما نمی‌توانیم به این موضوع نگاه تک‌بعدی داشته باشیم و هر وقت در نظر گرفتیم، مبنای فعالیت اقتصادی و انسداد معیشت چند میلیون نفر است، اما باید با تحلیل و استراتژی جامع مورد توجه قرار گیرد. چرا که در عصر امروز اینترنت نیز مانند آب، برق و گاز زیرساخت و نیاز حیاتی جامعه تلقی می شود و نباید آن را به راحتی گرفت.

هاشمی در جای دیگری از آن نامه هدف قرار دادن پلتفرم های داخلی را بلندمدت می داند و با اشاره به جایگاه فناوری ایران می نویسد:

خیلی زیباست و باعث افتخار است که بگوییم می خواهیم سکوهای خودمان را داشته باشیم و به آنها افتخار کنیم، هیچکس مخالف این هدف نیست و باید در برنامه ریزی بلندمدت برای تحقق آن تلاش کنیم، اما اکنون در موقعیتی قرار داریم. از نظر قدرت فناوری تا بتوانیم. آیا باید پلتفرم های جهانی مانند اینستاگرام یا واتس اپ داشته باشیم؟ آیا می‌توانیم اعتماد واقعی به پلتفرم‌های بومی ایجاد کنیم یا حتی آنها را مجبور به مهاجرت به آن پلتفرم‌ها کنیم، در حالی که هنوز با زیرساخت‌های ساده مانند ارائه اینترنت پرسرعت مشکلات اساسی داریم و افکار عمومی اعتماد را در این زمینه از بین می‌برد؟

رئیس سازمان نصر در کشور همچنین پیگیری مطالبات فعالان بخش خصوصی را ضروری دانست و افزود: از شما می خواهیم با تصمیم راهبردی از تکرار تجربیات گذشته و تصمیمات یکجانبه در خصوص اینترنت کشور جلوگیری کنید. تا فعالان کسب و کار مجازی نیز بتوانند به قول قطعی اعتماد کنند.» روسای جمهور آنها باید برای توسعه فعالیت های اقتصادی و در نتیجه اقتصاد کشور اعتماد بیشتری داشته باشند که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و انقلاب است. معظم له و رویکرد اصلی سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه، روزهای روشن تری در پیش است.

خطاب به وزیر ارتباطات: بازیگران اصلی فضای مجازی باید پایگاه فکری یا جغرافیایی خود را تغییر دهند؟

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در نامه ای به وزیر ارتباطات، رویه این وزارتخانه را بحث برانگیز می داند که فناوران را از ابتدایی ترین نیازهای این حوزه محروم کرده است: «رویکرد و توجه دولت محترم به توسعه اقتصاد دیجیتال به عنوان رکن اصلی توسعه کشور و همچنین اقدامات قابل اجرا قدردانی از تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال با مسئولیت محوری جناب عالی، همه فعالان صنعت فاوا را امیدوار کرده است. همچنین خوشحال بودیم که تلاش مسئولان برای تحقق شعار 1401 منجر به تقویت شرکت های دانش بنیان و ارتقای زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد نیاز آنها می شود، اما اکنون شاهد رویه ای بحث برانگیز هستیم که فناوران ما را حتی از ابتدایی ترین نیازهای این حوزه محروم کرده است. »

هاشمی همچنین با بیان اینکه این نامه حاصل انتقاد و تحقیق اعضای سازمان های استان نصر بوده است، تصریح کرد: همکاران من در دستگاه های استانی نصر در روزهای اخیر بارها به مطالبات اعضای اصیل و قانونی خود گوش فرا داده اند و این نامه نیز نتیجه است. و خلاصه ای از این انتقادات و اینها مطالباتی است که لازم دانستیم در محضر جنابعالی مطرح کنیم. زیرا طبق قانون، سازمان نصر کشور تنها مسئول ساماندهی و تنظیم حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش خصوصی است و باید رابط فعالان این صنعت و دولت باشد.

رئیس سازمان نصر در کشور در آن نامه پرسید: آیا بازیگران بزرگ کشور در دنیای مجازی و پرچمداران توسعه ایران در عصر نوآوری می‌توانند امیدوار باشند که چنین محدودیت‌های گسترده‌ای تکرار نشود. اساس فکری یا جغرافیایی کسب و کار خود را برای همیشه و منتظر تغییر می دهند، آیا ثبات و اعتماد به این صنعت ندارند؟

دیدگاهتان را بنویسید