نامه ای به نمایندگان بدهید 8 اشکال و اعتراض به طرح استفاده بهینه از اشیاء و گنجینه های باستانی


ساعت: 11:37
تاریخ انتشار: 91/02/23
کد خبر: 1838441

بازگرداندن اماکن تاریخی ایران در سایه طرح مجلس

نامه معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نمایندگان مجلس

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه ای به نمایندگان مجلس هشت ایراد به طرح استفاده بهینه از عتیقه ها و گنجینه ها داشت.

علی دارابی، معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در نامه ای به نمایندگان مجلس هشت ایراد را نسبت به طرح استفاده بهینه از اشیاء عتیقه و گنجینه مطرح کرد.

در متن نامه علی دارابی آمده است: معاون میراث فرهنگی کشور با ارزیابی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که همواره حامی میراث فرهنگی بوده و هستند، معتقد است مشکلات مطرح شده و ایرادات فراوان نشان از عدم پشتوانه کارشناسی و علمی دارد. .تخصصی است و باعث نگرانی و بیمه بسیار خواهد شد.

معایب و مشکلات اصلی عبارتند از:

1. این طرح بعد معنایی، عبرت آموزی و هویت میراث فرهنگی را به یک موضوع مادی و اقتصادی تقلیل داد و همچنین در تجربه جهانی این نگاه در مدیریت میراث فرهنگی تغییر کرده است.

2. این طرح ناقض کنوانسیون های بین المللی است که ایران یکی از اولین کشورهایی بود که به آن ملحق شد. به عنوان مثال، کنوانسیون یونسکو با عنوان «اقدامات لازم برای ممنوعیت و جلوگیری از ورود غیرقانونی، صادرات و انتقال اموال فرهنگی» که ایران در سال 1995 به آن ملحق شد.

٣. تصمیم دادگاه های بین المللی برای بازگرداندن اماکن تاریخی ایران از کشورهای دیگر تحت الشعاع این موضوع قرار خواهد گرفت.

٤. با توجه به اینکه ایران شرایط مناسبی برای قوانین و مقررات برای حفاظت از آثاری دارد که کلیه فعالیت‌های غیرعلمی و غیرمجاز را ممنوع می‌کند، این طرح ناقض قوانین متعددی است که در قرن گذشته توسط مجلس‌ها تصویب شده است، مانند قانون حفاظت از آثار ملی و قانون غیرمجاز. کاوش و تحقیق به منظور دستیابی به عتیقه جات و آثار تاریخی مصوب 1358 یا مواد 1-4-4 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 مجلس شورای اسلامی.

٥. با توجه به انگیزه حفاران غیرمجاز، تصویب این قانون حرکت عظیمی را برای کاوش های غیرمجاز در کشور ایجاد می کند که البته به دلیل عدم شناسایی رسمی باستان شناسی مانند مکان، حتی پس از کشف نیز ارزش چندانی نخواهد داشت. نوع لایه و موارد دیگر زیرا موزه های ایرانی و خارجی آثاری را بدون شناسنامه به نمایش نمی گذارند.

٦. به گفته جامعه دانشگاهی کشور و انجمن ها و موسسات علمی و تخصصی، این طرح منطبق بر اصول باستان شناسی و حفظ میراث و ارزش های فرهنگی نیست و از نظر حفاظتی در سایر کشورهای توسعه یافته بی سابقه نیست.

٧. می توان ادعا کرد که حفاری های غیرمجاز و فروش آثار یک واقعیت انکارناپذیر است. در پاسخ به این گفته در مورد قاچاق مواد مخدر هم همینطور است. اگر دولت ایران را به دلیل وضعیت ترانزیتی آزاد کند، می تواند پول زیادی به دست آورد.

٨. بدون شک تصمیم برای جلوگیری از چنین رویه شناسایی، اصل 3 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که تاکید می کند تلاش برای جلوگیری از خرید و فروش اشیاء عتیقه و گنجینه های ملی و منحصر به فرد از طریق قانون گذاری باید در دستور کار قرار گیرد. تقویت نیروهای یگان حفاظت از میراث فرهنگی و عمومی سازی محوطه باستانی در کشور.

بر این اساس از امضاکنندگان طرح انتظار می رود با کنار گذاشتن این طرح نگرانی ها و نگرانی های میراث فرهنگی را برطرف کنند.

انتهای پیام/



دیدگاهتان را بنویسید