نامه جبهه اصلاحات ایران به ابراهیم رئیسی درباره نتیجه بحران اقتصادی

نامه جبهه اصلاحات ایران به ابراهیم رئیسی درباره نتیجه بحران اقتصادی

روز جدید بر خلاف گفته های فوق، اکنون نشانه ای از بهبود چشمگیر، هرچند اندک، در وضعیت عمومی کشور و معیشت مردم دیده نمی شود تا بتوان عامل «تغییر حکومت» کشور را نسبت داد.

جبهه اصلاحات ایران با ارسال نامه ای به ابراهیم رئیسی راه حلی برای بحران اقتصادی پیشنهاد کرده است.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:
به نام خدا

رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام،
اکنون که نزدیک به یک سال از روی کار آمدن دولت جنابعالی و ایجاد دولت واحد می گذرد و پس از اقدامات اجرایی دولت برای آزادسازی قیمت برخی کالاهای اساسی که بر اساس یک حس موجب تنش بازار و نارضایتی بی سابقه در جامعه شده است. تعهد بدهی مال و ملت توجه شما را به نکات زیر جلب می نماییم:

1- جنابعالی چه در زمان تبلیغات انتخاباتی و چه در دوران ریاست جمهوری خود بیان کردید که مشکلات کشور عمدتاً ناشی از «سوء مدیریت» است و تحریم های سرکوبگرانه کمترین نقش را در این زمینه داشته است.

امروز بیش از ده ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم با رویکرد برکناری مدیران سابق کشور به عنوان «دلایل وضعیت فعلی» و برکناری گروهی از مدیران تحت عنوان «جوانان مؤمن و انقلابی» می گذرد. وی افزود: صرف نظر از تأثیری که این تغییرات مدیریتی بر نحوه اداره کشور داشته است، شایان ذکر است که بر خلاف اظهارات فوق، هیچ نشانه ای از بهبود چشمگیر، هرچند اندک، در وضعیت عمومی کشور و وضعیت کشور دیده نمی شود. معیشت مردم.» به نظر ما نباید آدرس غلطی به جامعه بدهیم، بسیاری از شرایط بسیار سخت کنونی برای مردم و دولت از جمله تورم بالا و تشدید آن در سال جاری، کاهش رشد اقتصادی و عدم تعادل شکننده در اقتصاد ملی به دلیل سیاست‌های نادرست بین‌المللی، تحریم‌های سرکوبگرانه و بحران هسته‌ای در کشور است. در این میان اتخاذ سیاست‌های نادرست اقتصادی اخیر در نهایت نقش تشدید کننده‌ای در دشواری کنونی داشته است.

آقای رئیسی واقعیت تلخ این است که این تورم بالای چهل درصد است که زندگی را برای مردم به نقطه حساسی رسانده است. این وضعیت نیز با خروج ظالمانه ترامپ از برجام و ناتوانی اروپا و عدم تمایل روسیه و چین برای مقابله با آن آغاز شد.

2. اجرای هر گونه اقدام اصلاحی در ساختارهای اقتصادی با فرض صحت طراحی و اجرای آن که با توجه به اقدام اخیر دولت بسیار محل تردید است، باید با تاب آوری جامعه همخوانی داشته باشد. برخلاف انتظار همه کارشناسان، دولت شما زمان و فرصت های زیادی را در تعیین وظایف سیاست های روابط خارجی از دست داده است.

توجه داشته باشید که در راستای عادی سازی روابط خارجی ایران با کشورهای صنعتی و یا تداوم تحریم های سرکوبگرانه فعلی، بسته های سیاستی باید متناسب با شرایط تدوین و اجرا شود. اما اقدامات اخیر دولت بدون توجه به نقش سیاست خارجی انجام شده است.

3- جنابعالی بارها فرموده اید که «ما معیشت مردم را به خواست بیگانگان و صحبت های مربوط به برجام ربط نمی دهیم». شکی نیست که هیچ یک از امور مهم کشور نباید مقید به اراده بیگانگان باشد. اما جنابعالی قاعدتاً عملاً به این گونه تصورات غلط در مورد برجام پی برده اید و مردم ایران با خون و پوست خود در حال تسهیل ارتباط معیشت با روابط خارجی کشور و رفع تحریم ها هستند.

4. عدم تعادل بین درآمدها و هزینه های دولت و کسری بودجه ناشی از آن که عامل اصلی تورم است، دولت و مجلس را مجبور به حذف معافیت های مالیاتی برای برخی موسسات و مشاغل، حذف هزینه های غیردولتی و کاهش هزینه های دولت به طور کلی کرده است. نهادهای موازی باید در این راستا گام بردارند.

بررسی قانون بودجه کشور که محصول مشترک دولت و مجلس است نشان می دهد که کوچکترین قدمی در این راستا برداشته نشده است. متاسفانه به بهانه مبارزه با رانت و قاچاق کسری بودجه به وجود آمد.

1- احیای برجام و رفع تحریم ها علیه ملت و دولت ایران اولین گام مهم و شرط لازم برای حل مشکلات جاری کشور و از تعهدات غیر قابل برگشت دولت محترم می باشد. اما بهتر بود مجلس محترم و مقامات عالی نظام با درخواست دولت دکتر روحانی مبنی بر امضای و نهایی شدن روند احیای برجام موافقت می کردند که طبق اطلاعات ما کاملا امکان پذیر بود. همه چیز برای دولت شما آسان تر است.

اما اکنون با کمال احترام، وظیفه و انتظار دولت جناب عالی این است که با شجاعت و بر اساس منافع ملی کشور با کسب اختیارات لازم، موضوع مذاکرات هسته ای کشور را در اسرع وقت به نتیجه برسانید.
2- پس از احیای برجام، اجرای سیاست تنش زدایی در روابط بین الملل ایران و گسترش و عادی سازی روابط کشور با کشورهای منطقه و غرب و شرق بر اساس منافع ملی بر اساس نیاز است. برای مدیریت ارزان و کارآمد

3- احیای روابط بانک های ایرانی با بانک های بین المللی از طریق انعقاد مذاکرات با FATF برای باز شدن روابط اقتصادی ایران و حمایت از تولید رقابتی و اقتصادی ضروری است و باعث کاهش هزینه های کشور و افزایش درآمدهای دولت می شود.

4- افزایش صادرات نفت در داخل تاسیسات تولیدی قبلی به منظور افزایش درآمدهای دولت و کاهش هزینه های زندگی و معیشتی در کوتاه مدت و بازگشت قوی ایران به بازارهای جهانی نفت و گاز با افزایش ظرفیت تولید و تخصیص منابع برای دستیابی به اهداف توسعه فراگیر. کشور باید در میان مدت محقق شود. با توجه به توانایی محدود ایران برای تبدیل شدن به یک مرکز مهم تولید نفت، با توجه به گرایش جهانی به سمت منابع جدید انرژی، این یک ضرورت انکارناپذیر است.

وابستگی سایر کشورها به نفت و گاز ایران و اقتصاد به ایران یک عامل بازدارنده در برابر تهدیدات می دهد که می تواند موثرتر از بازدارنده هایی باشد که شما و حامیانتان در آن سرمایه گذاری زیادی کرده اید.

5. استفاده از دانش، فناوری و منابع مالی خارجی در کوتاه مدت و جذب سرمایه گذاری خارجی در میان مدت می تواند اهداف رشد اقتصادی بر اساس سند چشم انداز 1404 را احیا کند و درآمد سرانه کشور را بهبود بخشد. در نظر داشته باشید که اگر در 17 سال گذشته که ایران درگیر پرونده هسته ای بود، رشد اقتصادی سالانه 8 درصد (هدف سند چشم انداز) محقق می شد، امروز حجم اقتصاد ایران سه برابر می شد. از وضعیت فعلی و یکی از پیشگامان منطقه است.

6- به نظر ما با توجه به تورم بالا و شرایط سخت جامعه، هر نوع اصلاح ساختاری در اقتصاد ایران و آزادسازی احتمالی قیمت ها (در صورت قبول صحت) باید پس از اجرای استراتژی ها و سیاست های پنج گانه فوق انجام شود. و افزایش سرانه کشور. درآمد و بازیابی قدرت خرید مردم. و البته به تدریج و گام به گام اتفاق می افتد.

اصلاح ساختاری تنها با هدف تغییر در نحوه پرداخت یارانه نیست، بلکه باید در جهت تجهیز منابع برای رشد و توسعه سریع و فراگیر کشور باشد.

جناب آقای رئیسی، جناب رئیس جمهور و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، این هدف جز با رضایت عموم محقق نمی شود.

اشتباه راهبردی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در عدم شناخت مشکلات کشور و اشتباه در تعیین اولویت ها و همچنین تصمیمات در گسترش نارضایتی های گسترده کنونی که تهدیدی بالقوه برای امنیت کشور است قابل چشم پوشی نیست.

قبل از هدر رفتن زمان، به مردم ایران ادای احترام کنید و با شناخت اولویت ها و تصمیم گیری های عاقلانه مردم در جهت بهبود زندگی و پیشرفت ایران عزیز قدم بردارید.

با تشکر
جبهه اصلاحات در ایران

دیدگاهتان را بنویسید