نبرد تن به تن مذاکرات بر سر مذاکرات دلاری/ کاهش قابل توجه قیمت ارز در زمستان؟

نبرد تن به تن مذاکرات بر سر مذاکرات دلاری/ کاهش قابل توجه قیمت ارز در زمستان؟

روز جدید : سقف مقاومتی که کارشناسان برای دلار در شرایط فعلی تعیین کرده اند 27 هزار تن است. این بدان معناست که اگر نرخ دلار در بازار آزاد 27 هزار تن کاهش پیدا کند، مقاومت در برابر سقوط آسان نخواهد بود و دلار سقوط می کند.

دلار با آغاز اخبار جدید مرتبط با برجام دوباره تلاش کرد. بازار ارز در سال گذشته به شدت در انتظار احیای برجام بوده و با انواع اخبار مثبت و منفی در این زمینه واکنش نشان داده و در مقابل سایر اخبار و اتفاقات داخلی، عملکردی بی طرف داشته است. حتی برخلاف دستور رئیس جمهور جدید. آیا بازار ارز در نیمه باقی مانده سال کاهش می یابد؟

دولت ابراهیم رئیسی برای اولین بار مقابله با ملت و دنیا را کنار گذاشت و بخشی از واقعیت ارزی را برملا کرد. محسن رضایی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در اظهاراتی اخیر گفت: نفت قاچاق می‌شود و ارز به کشور قاچاق می‌شود.

تاثیر مذاکرات با برجامی بر قیمت ارز

در دوران تحریم، تمامی مبادلات رسمی بانکی جهانی در ایران مسدود شد و امکان فروش نفت وجود نداشت. حالا رضایی می‌گوید نفت قاچاق می‌شود، اما حتی این بدان معنا نیست که ایران نفت را با ظرفیت کامل می‌فروشد. اگرچه آمار فروش نفت در دوران تحریم محرمانه است، اما منابع آگاه به رویداد۲۴ گفتند که مجموع فروش روزانه نفت در ایران در حال حاضر کمتر از ۴۰۰ هزار بشکه است. بنابراین واضح است که ایران حتی به دلیل تحریم ها هم نتوانسته نفت بفروشد و با کمترین ظرفیت نفت می فروشد.

این در حالی است که با کمبود درآمد ارزی، بازار ارز همواره در نوسان و شوک بوده و این روند حتی برای خود بازار ارز نیز دچار فرسایش شده است. بنابراین در یک سال اخیر این بازار در انتظار احیای برجام و تزریق ارزهای جدید بوده است. او در مقابل هرگونه اتفاقات داخلی بی طرف بود و حتی تغییر دولت و رئیس جمهور جدید با تمام دستورات ارزی اش نتوانست ثباتی در این بازار ایجاد کند. تنها عاملی که بازار ارز به آن حساس است و این روزها به آن واکنش نشان می دهد، اخبار مربوط به برجام است.

مذاکرات برجام که طی چند ماه گذشته به بهانه تشکیل دولت جدید در ایران متوقف شده بود، قرار است از آذرماه از سر گرفته شود. معاون وزیر امور خارجه در صفحه توئیتر خود نوشت: در گفت‌وگوی تلفنی با آقای انریکه مورا در وین در تاریخ 8 دسامبر، با آغاز مذاکرات برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی موافقت شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که واشنگتن در هفتمین دور مذاکرات در وین که در 29 نوامبر از سر گرفته می شود، شرکت خواهد کرد و ریاست هیات آمریکایی را رابرت مالی، نماینده آمریکا در ایران بر عهده خواهد داشت. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت که اگر ایران جدی باشد، می‌توان به یک توافق سریع دست یافت. به این ترتیب سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تلویحا از موضع نرم و مثبت آمریکا در برابر احیای برجام صحبت کرد، هرچند هنوز مشخص نیست روند مذاکرات چگونه ادامه خواهد داشت و آیا ایران و آمریکا می توانند به توافق برسند. بر اساس مطالبات حزبی
آیا دلار سقوط خواهد کرد؟

در آخرین معاملات تاکنون نرخ دلار در بازار آزاد در کانال 27 هزار تن بوده و امروز از ابتدای ساعات اولیه 50 تن کاهش داشته است. سقف مقاومتی که کارشناسان برای دلار در شرایط فعلی تعیین کرده اند 27 هزار تن است. این بدان معناست که اگر نرخ دلار در بازار آزاد 27 هزار تن کاهش پیدا کند، مقاومت در برابر سقوط آسان نخواهد بود و دلار سقوط می کند.

اما مسئله مهم و البته شاید بدشانسی ایران این است که در شرایطی که دلار برای از سرگیری مذاکرات تلاش می کند، نرخ دلار در جهان افزایش یافته و قیمت جهانی دلار در حال افزایش است. باید دید واکنش دلار تهران به نرخ جهانی ارز چگونه خواهد بود.

اما آنچه مشخص است این است که اگر در آذرماه که نقطه شروع از سرگیری مذاکرات است و در ماه های باقیمانده از سال جاری، اخبار مثبتی از جلسات 1+5 منتشر شود و روند مذاکرات به نفع احیاء پیش برود. برجام قطعا زمستان طوفانی برای بازار ارز خواهد بود. در کوتاه مدت دلار به شدت کاهش می یابد و می تواند تا 18 هزار تن کاهش یابد. اما تا چند ماه دیگر همه چیز به سیاست داخلی بستگی دارد و برخی کارشناسان پیش بینی می کنند در صورت ادامه روند سیاست پولی به شکل فعلی، شوک بزرگ دیگری در بازار ارز در سال 1401 رخ خواهد داد.

اما در کوتاه مدت، تا پایان سال، اکثر معامله گران حداقل نسبت به اخبار هسته جدید و آغاز مذاکرات خوش بین هستند و تاکید می کنند که دولت باید بازسازی برهم را در اولویت قرار دهد زیرا کل اقتصاد ایران در برابر تحریم ها مقاومت بسیار زیادی دارد. تسخیر نشده است.

با این حال، این روزها بازار درگیر نبردهای خبری شده است و بازار ارز به وضوح برای مذاکرات بیشتر به اخبار متکی است که روند کاهشی دارد و بنابراین می توان انتظار داشت که دلار در این هفته و این بار به سمت اخبار حرکت کند. سنگ اندازی بر احیای برجام ادامه خواهد داشت. حتی برخی از معامله گران معتقدند که افزایش عرضه ارز می تواند منجر به شکست حمایت از 27500 تن شود. یعنی اگر بانک مرکزی در این مدت مقدار کمی ارز به بازار تزریق کند، قیمت ها بیشتر کاهش پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید