نتانیاهو خواستار تحریم های شدید علیه ایران شد


ساعت: 17:04
تاریخ انتشار: 1301/07/30
کد خبر: 1905122

نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در بیانیه ای درباره روابط ایران و روسیه خواستار «تحریم های شدید» علیه ایران شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پایگاه خبری اردوپوینت نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی که یکی از مخالفان اصلی توافق هسته ای و از حامیان دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا برای خروج از این توافق در سال 2018 بود، مدعی شد. در مصاحبه با فاکس نیوز: به نظر من باید تحریم های سنگینی را علیه ایران و کسانی که از لغو تحریم ها حمایت می کنند، اعمال کنیم. توافق هسته ای در صورت امضای آن، این امر را محقق خواهد کرد[لغو تحریم‌ها] خواهد بود.

نتانیاهو در ادامه اتهامات غرب علیه ایران مبنی بر فروش پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین گفت: توافق هسته ای نه تنها برای ایران بلکه به خزانه روسیه نیز میلیاردها دلار به همراه خواهد داشت.

نتانیاهو همچنین مشارکت روسیه و ایران را “وحشتناک” توصیف کرد.

نتانیاهو در دوران نخست‌وزیری خود، کمپینی را برای خنثی کردن تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی رهبری کرد و ادعا کرد که اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.

به رغم تلاش های وی، توافق هسته ای در سال 2015 و در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما بین ایران، آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و روسیه به دست آمد. با انعقاد این توافق، ایران برنامه هسته ای خود را در ازای لغو تحریم ها محدود کرد.

در سال 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، با ناقص دانستن این توافق و تکرار ادعای نتانیاهو درباره برنامه هسته ای ایران، از این توافق خارج شد. بر اساس گزارش ها، نتانیاهو یکی از مشوقان اصلی ترامپ برای اتخاذ این تصمیم بوده است.

وی در عین حال بر مفید بودن توافق هسته ای نه تنها برای ایران بلکه برای روسیه تاکید کرد، چرا که اخیرا کشورهای غربی مدعی شده اند که ایران پهپادهایی را به روسیه داده است تا در جنگ اوکراین از آنها استفاده کند.

در عین حال، واسیلی نبنزیا، نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل، ادعای استفاده مسکو از پهپادهای ساخت ایران در حملات به اوکراین را رد کرد و تاکید کرد که این پهپادها توسط روسیه تولید شده است.

علاوه بر این، دیمیتری پولیانسکی، معاون نبنزیا، پنجشنبه گذشته پس از جلسه غیرعلنی شورای امنیت برای بررسی این ادعا گفت: ما صنعت هواپیماهای بدون سرنشین خود را داریم که کارهای مورد نیاز ما را در این جنگ انجام می دهد. و اینها همه اتهامات همکاران غربی ماست.

پولیانسکی با اشاره به اینکه هیچ مدرکی از سوی کشورهای غربی به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه نشده است، گفت: هدف همکاران غربی ما روشن است. آنها در تلاشند تا به دو هدف همزمان برسند، یعنی با ارائه یک بهانه ساختگی، همزمان به ایران و روسیه فشار بیاورند.

حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه ایران اخیراً با همتای کرواسی خود در این باره گفت‌وگو کرد و به اتفاقات اخیر اوکراین و ادعای برخی مقامات این کشور مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی که سال‌ها پیش به روسیه تحویل داده شده است، اشاره کرد. اوکراین، تصریح کرد: ما قاطعانه مخالف جنگ و تسلیح هر طرف در جنگ هستیم و هستیم و به مقامات اوکراینی اعلام کرده‌ایم سندی در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین ارائه کنند.

رئیس دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: البته ما سال ها است که با روسیه همکاری دفاعی داشته ایم، اما از جنگ با اوکراین حمایت نکرده ایم و هیچ یک از سلاح های ایرانی را برای استفاده در جنگ با روسیه در اختیار روسیه قرار نداده ایم. اوکراین.

دیدگاهتان را بنویسید