نتانیاهو علیرغم اعتراضات، بر تغییراتی در سیستم قضایی تل آویو تاکید می کند

نتانیاهو که به اتهام فساد محاکمه می شود، تغییرات قانونی را در مرکز دستور کار کابینه جدید خود قرار داده است تا از طریق تغییرات قانونی، پرونده وی توسط مجلس سفلی کنست عفو شود.

اظهارات نتانیاهو در روز یکشنبه پس از آن بیان شد که مخالفان او شنبه شب تظاهرات گسترده ای را در سراسر کشور برگزار کردند.

معترضان گفتند که طرح های نتانیاهو استقلال قضایی را فلج می کند، فساد را تشویق می کند، حقوق اقلیت ها را تضعیف می کند و دادگاه های تل آویو را بی اعتبار می کند.

تغییرات پیشنهادی و مورد نظر نتانیاهو همچنین اعتراض گسترده رئیس دیوان عالی رژیم صهیونیستی را در پی داشت و وی در انتقاد علنی از تغییرات پیشنهادی این برنامه را حمله لجام گسیخته به قوه قضائیه خواند.

با وجود مخالفت ها، نتانیاهو در جلسه کابینه گفت که رای دهندگان در انتخابات نوامبر به حمایت از وعده تبلیغاتی او برای اصلاح قوه قضاییه رای داده اند. نتانیاهو گفت: «ما اصلاحات قضایی را به گونه‌ای تکمیل خواهیم کرد که قوانینی را که نیاز به اصلاح دارند اصلاح کرده و اعتماد عمومی را به سیستم قضایی بازگردانیم».

در گذشته درخواست‌هایی برای اصلاح سیستم قضایی اسرائیل، که در دهه 1990 تأثیرگذارتر بود و منتقدان آن را در روند قانون‌گذاری بیش از حد مداخله‌گر می‌دانستند، وجود داشته است. اما تغییرات گسترده ای که نتانیاهو وزیر دادگستری به دنبال آن است زنگ خطر را در میان اپوزیسیون ایجاد کرده است که این تغییرات را ناقوس مرگ برای سیستم قضایی تل آویو می دانند.

با این حال، نتانیاهو و متحدانش این تغییرات را راهی برای تسهیل روند حکومت می دانند. منتقدان می گویند این تغییرات می تواند به نتانیاهو کمک کند تا از محکومیت در یک محاکمه فساد جلوگیری کند یا به طور کلی به محاکمه پایان دهد.

در همین حال، شامگاه شنبه هزاران صهیونیست در تظاهراتی که بزرگترین اعتراض جامعه صهیونیستی علیه نتانیاهو توصیف شد، به خیابان ها آمدند. منابع صهیونیستی تعداد شرکت کنندگان در این تظاهرات در شهر تل آویو، حیفا و بیت المقدس اشغالی را حدود 100 هزار نفر تخمین زده اند.

از این رو علاوه بر تل آویو، معترضان به سیاست های کابینه نتانیاهو در حیفا نیز به خیابان ها آمدند و بیت المقدس را اشغال کردند.

دیدگاهتان را بنویسید