نرخ خودرو با دلار و بورس

نرخ خودرو با دلار و بورس

افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد همزمان با افزایش عرضه خودرو در بورس، این روزها خبرساز شده و به نظر می رسد شک و تردید فروشندگان خودرو نیز به دلیل لحظه ای افزایش یافته است. تغییر قیمت ها در بازار قیمت برخی خودروها در بازار آزاد 900 میلیون تومان است در حالی که خرید این خودرو در بورس کالا نزدیک به دو میلیارد تومان برای خریداران هزینه دارد. در مورد دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو در بازار نظرات مختلفی وجود دارد؛ برخی عرضه خودرو در بورس کالا را عامل مهم و برخی دیگر تقویت روند صعودی نرخ ارز می دانند. در روزهای اخیر نرخ دلار 39 هزار تومان گزارش شده بود در حالی که همزمان قیمت برخی خودروها در یکی دو روز به 50 میلیون تومان رسید.

از سوی دیگر افزایش قیمت خودرو به صورت آنی بود. آنقدر که صدای نمایندگان مجلس را بلند کرد. در این شرایط سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت هفته گذشته به دلیل شرایط فعلی بازار خودرو از سوی مجلس کارت زرد گرفت. در همین رابطه لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: فاطمی امین باید استعفای خود را بپذیرد و در سمت دیگری فعالیت کند و دیگر اذیت دولت، مجلس و مردم را ندهد. به نظر می رسد در صورت ادامه وزیر در این پست، قیمت پژو 206 به بالای 500 میلیون تومان برسد. نماینده مردم قزوین در مجلس با بیان اینکه وزیر در پاسخ به سوالات نمایندگان سکوت می کند؟ اظهار داشت؛ فاطمی امین دلیل افزایش قیمت خودرو را نوسانات ارزی می داند اما این پاسخ در واقع دولت را زیر سوال می برد. با طرح این سوال که چه رابطه ای بین نوسانات نرخ ارز و تولید داخلی وجود دارد؟ گفت ؛ در سال های گذشته تاثیر نرخ ارز بر قیمت خودرو حدود 20 درصد گزارش شده است. امسال چه شد که نوسانات قیمت خودرو تا این حد با نرخ ارز مرتبط بود. اما این وضعیت در بازار خودرو حاکم است تا اینکه فاطمی امین در مجلس اعلام کرد که بازار خودرو را از تکانه های ارزی نجات می دهد. این در حالی است که محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن، گفت: با توجه به افزایش نقدینگی و افزایش ارز، افزایش قیمت خودرو عجیب نیست.

افزایش 30 تا 50 میلیونی قیمت خودرو در هفته گذشته

بررسی ها نشان می دهد تا روز شنبه قیمت پژو 206 تیپ 2 به 380 میلیون تومان رسیده که نسبت به هفته گذشته 30 میلیون تومان گران شده است. پژو 206 تیپ 5 نیز با قیمت 435 میلیون ین فروخته شد، در حالی که هفته گذشته 20 میلیون ارزان شد و 412 میلیون تومان قیمت داشت. قیمت پژو 207 دستی پانوراما با 55 میلیون تومان افزایش به 530 میلیون تومان رسید. سمند EF7 نیز به 420 میلیون تومان افزایش یافت که نشان از رشد 36 میلیون تومانی در هفته گذشته دارد. قیمت تارا گرابی حدود 548 میلیون تومان بوده که نشان می دهد 30 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. اما قیمت عیار اتوماتیک با 45 میلیون افزایش به 685 میلیون تومان رسید. قیمت دنا اتوماتیک توربو پلاس حدود 650 بوده که نسبت به هفته گذشته 45 میلیون تومان گران شده است. اما رانا پانوراما پلاس به 440 میلیون تومان رسید که نشان از گرانی 42 میلیون تومانی این خودرو دارد. این در حالی است که قیمت پراید 111 222 میلیون تومان اعلام شده بود، در حالی که هفته گذشته 218 میلیون، پراید 131 نیز 212 میلیون تومان بود; این خودرو در یک هفته 8 میلیون افزایش قیمت داشته است. اما جعبه بنزین تیبا SX با 19 میلیون تومان افزایش 240 میلیون تومان فروخته شد.

روزه معمولی نیز در هفته گذشته 10 میلیون تومان افزایش قیمت داشت و به 240 میلیون تومان رسید. اما دنده ساینا اس با حدود 18 میلیون تومان افزایش به 260 میلیون تومان رسید، این در حالی است که شاهین در هفته گذشته با 40 میلیون تومان افزایش به 450 میلیون تومان رسید.

متخصصان چه می گویند؟

یک کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: دلیل افزایش قیمت خودرو بورس نیست، بلکه به عنوان دلیل افزایش قیمت، بورس را در شرایطی قرار دادند که خریداران خودرو توانستند ارزان تری خرید کنند. از بازار سهام

رضایی پور در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به فروش خودرو در بورس کالا، اظهار کرد: متاسفانه خودرو در کشور به کالای سرمایه ای تبدیل شده است و زمانی که ماهیت کالا سرمایه ای می شود، قیمت آن با توجه به شرایط موجود تغییر می کند. شرایط اقتصادی روز؛ طبیعتا شرایط بازار ارز تاثیر مستقیمی بر بازار خودرو دارد.

وی افزود: در چند سال گذشته بر اساس فرمول های قیمت گذاری در صنعت خودرو، کارشناسی خوبی در این زمینه وجود نداشت و اختلاف قیمت کارخانه و بازار بیش از دو برابر بود. این مشکل سیاست گذار را بر آن داشت تا محدودیت های مختلفی مانند کد ملی، گواهینامه، سن، عدم خرید در دو سال گذشته و غیره را اعمال کند. به خریدار؛ چون قیمت ماشین در کارخانه مناسب نبود. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در این میان افرادی بودند که نیازی به خودرو نداشتند و کد ملی خود را در اختیار واسطه ها قرار می دادند تا سود خودروساز یا سرمایه مصرف کننده به ناحق در جیب افرادی قرار گیرد که نام و نشانی نداشتند. وی با تاکید بر اینکه شفافیت در صنعت خودرو نیازمند بستری است تا همه به خرید خودرو دسترسی داشته باشند، گفت: به دلیل اینکه در گذشته خودرو در دسترس مردم نبود و هیچکس نمی توانست مستقیماً از کارخانه خودروسازی خریداری کند و تنها یکی از خودروسازان بود. شانس بسیار کمی در قرعه کشی داشت اما با عرضه خودرو در بورس کالا این شرط فراهم شد و خریداران می توانستند مستقیماً از بورس کالا خرید خود را انجام دهند و با کارخانه مبادله مالی داشته باشند.

تداوم عرضه باعث تعادل بازار خواهد شد

وی با بیان اینکه در برخی مواقع فشارهایی برای جلوگیری از فروش خودرو در بورس وجود داشت، گفت: طبیعتا وقتی منافع کلان از گروهی گرفته می شود، مقاومت می شود، بنابراین با کنار گذاشتن فشار افراد بی نام و نشان با توجه به تمامی تجربیات دو دهه اخیر، عرضه مستمر هر محصولی در بورس کلید آرامش و تعادل این بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عرضه سیمان به بورس کالا اظهار کرد: پارسال که سیمان در بورس کالا عرضه می شد در روزهای ابتدایی به دلیل جدید بودن کار تا دو تا سه برابر رقابت وجود داشت. قیمت اما در عرض چند هفته ادامه داشت تا اینکه سیمان بازار متعادل و رقابتی پیدا کرد و مانند فولاد و پتروشیمی ها پس از ورود به بورس بازاری منظم و قابل پیش بینی دارد و در صورت ادامه عرضه در بازار نیز همین اتفاق خواهد افتاد. صنعت خودرو .

خرید خودرو ارزان تر از بازار

رضایی پور ضمن بررسی وضعیت عرضه خودرو در بورس طی هفته های گذشته گفت: بررسی وضعیت عرضه خودرو در بورس نشان می دهد که خریداران خودروهای پرتیراژی مانند پژو 207 و تارا در حال خرید خودرو هستند. با قیمت کمتر از بازار چرا که دلیل افزایش قیمت خودرو شرایط ارزی است این کشور و ماهیت سرمایه گذاری خودرو است.

وی افزود: راه حل این است که خودروساز تمام تولید خود را وارد بازار کند، در این شرایط همزمان با رشد عرضه، به دلیل رقابتی بودن معاملات و نبود رانت در قیمت ها، بازار به تعادل می رسد. ”

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اثرات بلندمدت این رویداد منجر به کیفیت بهتر و رشد صنعت خودرو می شود. زیرا هرچه صنعت خودرو را ضعیف نگه داریم شرایط نامطلوب گذشته ادامه خواهد داشت تا اینکه اگر اجازه رقابت و واردات خودرو به آنها داده شود شاهد رقابت در این صنعت باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید