نرخ واقعی درآمد نفت تعیین شده است/افزایش مالیات منجر به توزیع عادلانه درآمد نمی شود

ساعت: 10:55
تاریخ انتشار: 25/10/1401
کد خبر: 1922711

نماینده مردم تهران در شورای اسلامی ضمن ارزیابی ویژگی های لایحه بودجه 1402 گفت: یکی از جنبه های مثبت لایحه بودجه 1402 تعیین نرخ واقعی برای درآمد نفتی است که آرمانی از خود فاصله گرفت و سعی کرد نگاه کند. در بخش درآمد کشور با رویکردی واقع بینانه.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محسن پیرهادی نایب رئیس فراکسیون انقلاب ضمن ارزیابی ویژگی های لایحه بودجه 1402 گفت: یکی از نکات مثبت لایحه بودجه 1402 تعیین نرخ واقعی درآمد نفتی است که آرمانی از خود فاصله گرفت و سعی کرد درآمد را ببیند. بخش کشور با رویکردی واقع بینانه

وی همچنین با بیان اینکه تعیین قیمت 80 دلاری نفت در بودجه یکی از آثار کاهش نرخ رشد اقتصادی در جهان است، گفت: رشد اقتصاد جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه کاهش خواهد داشت. روند در این زمینه یکی از پیامدهای این روند کاهش تقاضا برای خرید نفت در عرصه بین‌المللی خواهد بود، بنابراین توجه به این موضوع در تدوین لایحه بودجه سال آینده رویکردی صحیح است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه برخی کارشناسان اعلام کردند رقم بودجه در لایحه 1402 نسبت به سال جاری 40 درصد افزایش یافته است و تأثیرات این رشد 40 درصدی بر اقتصاد کشور و کسری مستمر بودجه دولت را روشن کردند. آنچه در این بحث باید به آن توجه شود این است که لایحه بودجه 1402 تورم واقعی 40 درصدی است. افزایش 40 درصدی سقف بودجه همان تورم 40 درصدی است که الان در اقتصاد وجود دارد و از نظر قدرت خرید تغییری در ارقام بودجه ایجاد نشده است. بر این اساس می توان گفت لایحه بودجه سال آینده نه تنها نسبت به سال جاری بدون تغییر است، بلکه در صورت افزایش تورم تا پایان سال، بودجه 1402 نیز کاهش یافته است.

پیرهادی در ادامه خاطرنشان کرد: افزایش 40 درصدی سقف بودجه همان تورم 40 درصدی است که در حال حاضر در اقتصاد وجود دارد و از نظر قدرت خرید تغییری در ارقام بودجه وجود ندارد زیرا نرخ تورم بالا است و نرخ ارز به طور مداوم افزایش می یابد و در نهایت تولید را افزایش می دهد و این مشکل قدرت رقابت را کاهش می دهد و بسیاری از بنگاه ها نمی توانند در بازار حضور داشته باشند که باعث بیکاری می شود.

نایب رئیس فراکسیون «انقلاب» افزود: باید دید مدل اعتبارات بودجه چگونه در بودجه سال آینده بسته می شود. بحث هایی که این روزها در مورد بودجه نهادها و سازمان ها و اعلام سهم آنها از بودجه مطرح است، از موضوعات فرعی است و از آنجایی که مشکل اصلی اقتصاد کشور در بخش تولید، بازار، فروش و صادرات است، ضروری است. برای بررسی اینکه این بخش‌ها چه می‌کنند، آیا بخشی از بودجه را بردند؟

وی همچنین گفت: بر اساس لایحه بودجه سال آینده مالیات ها 57 درصد افزایش می یابد و مردم نسبت به سال قبل باید مالیات بیشتری بپردازند و حقوق کارمندان نیز بر اساس همین لایحه 20 درصد افزایش یافته است. افزایش مالیات و وعده دولت مبنی بر توزیع عادلانه درآمد، تناقض در رویکرد را آشکار کرد، افزایش مالیات منجر به توزیع عادلانه درآمد نمی شود، زیرا افزایش نرخ مالیات مستقیماً بر قدرت خرید مردم تأثیر می گذارد و منجر به کاهش خرید مردم می شود. قدرت، به ویژه در دهک های پایین به دست می آید.

نماینده مردم تهران همچنین گفت: کنترل بازار و توجه به قدرت خرید مردم یک ضرورت اساسی است که باید در روند تصویب بودجه سال آینده مجلس و دولت، دهک های کم درآمد مورد توجه ویژه قرار گیرد. جامعه در شرایط کنونی نیز در تامین معیشت با مشکل مواجه هستند و استرس زیادی را تحمل می کنند.

وی افزود: افزایش 57 درصدی مالیات با افزایش حداکثر 10 درصدی یارانه ها در بودجه سال آینده حداقل در شرایط فعلی کشور کار درستی نیست و تنها باعث افزایش فشار بر خانوارها و ایجاد اقتصادی می شود. و نارضایتی معیشتی در جامعه.

این عضو کمیسیون داخلی با بیان اینکه قیمت دلار در بودجه سال آینده 23 هزار تومان در نظر گرفته شده است که تفاوت زیادی با نرخ واقعی ارز دارد، تاکید کرد: دولت برای پرکردن این خلاء چه برنامه ای دارد. و اینکه چگونه می خواهد بتواند این شکاف را متعادل کند باید به دقت بررسی شود، زیرا کسری بیش از 200 هزار میلیارد تومانی دولت مشهود است و اگر این کسری به سال آینده منتقل شود، دوباره شاهد التهاب و التهاب خواهیم بود. بی ثباتی در بازار سرمایه

پیرهادی در پایان تاکید کرد: بودجه باید با حداقل خطا و حداقل کسری تهیه شود و اگر دولت با اطمینان بگوید بودجه مکتوب کسری ندارد که سناریوهای احتمالی را در حوزه اقتصادی پیش بینی کرده است، تاکید کرد. : حل مشکل کسری بودجه دولت با هدف کنترل التهابات در بازار و کاهش یا حداقل کنترل تورم که مشکل و دغدغه اصلی مجلس است که بیش از هر عامل دیگری در مصوبه بعدی مورد توجه قرار خواهد گرفت. لایحه بودجه سال

دیدگاهتان را بنویسید