طرح داروار منجر به توزیع عادلانه داروها می شود


ساعت: 10:11
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۵
کد خبر: 1890243

با اجرای طرح دروار، 366 نوع داروی بیماران مزمن که پیش از این تحت پوشش بیمه نبودند، تحت پوشش بیمه قرار گرفته و توزیع عادلانه داروها را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از قزوین صبح ؛ طرح درور وزارت بهداشت طرحی برای بهبود بیمه و اثربخشی آن است که اجرای آن با بیمه همگانی آغاز شد. برای اجرای طرح وام های مناسبی از سوی شورای اسلامی در نظر گرفته شد و 6 میلیون نفر به جمعیت تحت پوشش بیمه همگانی اضافه شد.

از سوی دیگر، در اجرای طرح دروار، اختصاص 5 میلیارد تومان برای حمایت از دارو برای درمان برخی بیماری ها از سوی شورای اسلامی شهر پیش بینی شده است. همچنین تعداد داروهای تحت پوشش بیمه افزایش یافته و شامل 100 قلم داروی پرمصرف است که در گذشته تحت پوشش بیمه نبوده و 336 قلم داروی ضروری و پرمصرف برای بیماران مزمن از جمله بیماران دیابتی، قلبی و عروقی و قلبی عروقی در بیمه.

طبیعی است که در اجرای طرح های بهداشتی اهداف مختلفی دنبال می شود و طرح داروار نیز از این نظر مستثنی نیست. افزایش پوشش بیمه ای دارو، پوشش بیمه ای بیشتر داروها و ثابت نگه داشتن پرداخت از جیب افراد در حوزه پزشکی را می توان از اهداف اصلی اجرای این طرح برشمرد.

در راستای اجرای طرح دروار برنامه ریزی به گونه ای انجام شده است که با مراجعه بیماران به مراکز درمانی و داروخانه ها تغییری در پرداخت هزینه های دارویی آنها ایجاد نشود. از سوی دیگر با اجرای این طرح، یارانه دارو بر اساس نیاز بیماران توزیع می شود و این شرایط باعث می شود همه دهک های درآمدی از یارانه دارویی بهره مند شوند.

9fbedaa1 9675 4284 b323 0253ee7f910e خبر خاکستری




طرح داروار زیرساخت های بیمه را تقویت می کند

نکته حائز اهمیت در اجرای طرح دروار این است که با توجه به افزایش پوشش بیمه ای داروها، پرداخت از جیب بیماران تغییری نکرده و حتی در برخی موارد شاهد کاهش پرداختی از جیب بیماران نیز بوده ایم. مبلغ پرداختی؛ با اجرای طرح زیرساخت های بیمه در کشور تقویت می شود و بیمه همگانی سلامت برای افراد فاقد بیمه معرفی می شود.

بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت، پس از اجرای طرح دارویی که شامل چهار گروه است، برنامه‌ریزی‌هایی برای پرداخت از جیب مردم برای گروه‌های مختلف دارویی انجام شده است که این گروه‌ها به شرح زیر است:

*داروهایی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه قرار دارند، لازم به ذکر است که پول از جیب مردم برای این دسته از داروها بدون تغییر و حتی در برخی اقلام کاهش می یابد.

* داروهایی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه نیستند. در این زمینه پوشش بیمه ای 366 قلم از این داروها به گونه ای تعیین شده است که مبلغ پرداختی بیماران برای خرید این داروها پس از اجرای طرح نسبت به قبل از اجرای آن و در صورت لزوم بیمه ها ثابت باشد. آماده هستند تا موارد بیشتری را به این لیست ها اضافه کنند

لازم به ذکر است طرح درور با اهداف ذکر شده از تیرماه سال جاری همزمان با سراسر کشور در استان قزوین راه اندازی شده است که اثرات قابل توجهی در حوزه دارویی به ویژه بیماران خاص و مزمن داشته است.

29581db8 e98f 42ca a494 734fec9c3152 خبر خاکستری




کنترل قاچاق و رشد صادرات دارو پس از طرح داروار صورت می گیرد

مریم نورخیز محجوب در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین ؛ وی در خصوص جزئیات طرح دارویار گفت: با اجرای این طرح قیمت داروهای ایرانی افزایش یافت و بر این اساس تعهدات بیمه ای نیز افزایش یافت و مابقی افزایش قیمت داروها توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود. شرکت های بیمه و نه از جیب مردم.

وی کنترل قاچاق دارو، رشد صادرات داروی کشور و توزیع عادلانه یارانه دارو به بیماران و مردم را از اهداف مهم اجرای طرح داروار عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح 366 فقره به دست آمد. داروهای بیماران مزمن که قبلا تحت پوشش بیمه نبوده اند. افراد فاقد بیمه با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت بیمه می شوند و سه دهک بالا به صورت خودکار و بدون بیمه دولتی از طرح مذکور بهره مند می شوند.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: از آنجایی که اجرای طرح داروور نیازمند پوشش بیمه ای همه افراد جامعه است، با تصویب نمایندگان مجلس در قانون جاری بودجه کشور. اختصاص 6 هزار میلیارد تومان برای پوشش بیمه ای اشخاص حقیقی. بدون بیمه، عموم مردم از اجرای این طرح بهره مند خواهند شد.

نورخیز محجوب در پایان یادآور شد: در طرح دروار ضوابط قیمت دارو بر اساس لیست اعلام شده از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به بیمه ها و داروخانه ها ابلاغ شده و تمامی داروخانه ها موظف به ارائه می باشند. فاکتورها را به مشتریان و بیماران خود می دهند، زیرا از ماه های گذشته اجرای طرح ارسال الکترونیکی نسخه آغاز شده و امکان ارائه فاکتور به بیماران از این طریق وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید