طرح آزادسازی بنزین با شعار توزیع عادلانه ثروت

طرح آزادسازی بنزین با شعار توزیع عادلانه ثروت

روز جدید : طرح اختصاص سهمیه بنزین به مردم به جای مالکان خودرو در دولت سیزدهم مطرح شده و باید به صورت پایلوت در دو منطقه آزاد کیش و کشم اجرایی شود. در واقع این طرح که از اواسط دهه 80 برای ایجاد عدالت و کاهش بار سنگین یارانه های پنهان دولتی مطرح شد، چندین بار در دولت های مختلف مطرح شده است که آخرین آن در سال گذشته و در سال پایانی دولت دوازدهم بوده است. او برآورده شد مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها و شیوع ویروس کرونا این طرح را حل نشده رها کرده است. اکنون به نظر می رسد دولت سیزدهم قصد دارد این طرح را به صورت آزمایشی اجرا کند.

بر این اساس و با این فلسفه که محصولات هیدروکربنی متعلق به کل جامعه است و بنزین نیز از این قاعده مستثنی نیست، پیشنهاد می شود سهمیه بنزین از خودرویی به نیروی انسانی تغییر یابد تا با ایجاد سامانه هایی برای افرادی که فاقد آن هستند. ماشین، آنها می توانند بنزین بفروشند. در این سیستم به تنهایی عمل کنید. البته در این طرح مقرر شده است که دولت می تواند مبلغ بنزین را نیز به صورت نقدی به صاحب پمپ بنزین پرداخت کند. در واقع، اگرچه به نظر می رسد این طرح اهدافی مانند عدالت و البته کاهش اثرات مالی مخارج پنهان دولت را دنبال می کند، اما کارشناسان می گویند که آیا جدایی مالکان خودرو از مالکان خودرو به معنای ثروتمند شدن و بدتر شدن جامعه است، اجرای آن از این طرح این است که با توجه به اینکه صاحبان بنزین حاضر به فروش با بالاترین قیمت هستند، عملاً التهاب آزادسازی شده است که آثار آن بر روی کالاها قابل مشاهده خواهد بود. اما تحلیلگران می گویند تجربه هدفمندی یارانه ها که از همین طرح پیروی می کند، نشان می دهد که تزریق یارانه نقدی به دلیل افزایش نقدینگی و اثرات تورم، بیشترین آسیب را به همان افراد و گروه های مورد نظر پروژه وارد می کند. بنابراین تا زمانی که این طرح به صورت خام و تنها بر اساس الگوی کشورهایی که با اقتصاد بیمار مواجه نیستند ساخته شود، قطعاً نمی تواند عدالت یارانه ای ایجاد کند و از سوی دیگر امکان آزادسازی بی رویه قیمت ها و انتشار آن وجود دارد. . برای سایر کالاها و همچنین حضور دلالان و در نتیجه تشکیل بازار عرضه انحصاری دور از انتظار نخواهد بود بنابراین اگر دولت قصد آزادسازی بنزین را دارد بهتر است از راهکار عملی و علمی استفاده کند. .

برنامه بازی با 27 کشور

رضا پدر، کارشناس انرژی درباره طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد به آرمان ملی گفت: یارانه آشکار و پنهانی در اقتصاد وجود دارد و بنزین در زمره یارانه های پنهان قرار می گیرد که بار مالی سنگینی را بر دوش دولت ها تحمیل می کند. وی گفت: در ابتدا پیشنهاد اتاق بازرگانی برای شناسایی یارانه های پنهان و تبدیل آن به یارانه آشکار بود تا از بار دولت کاسته شود و بخشی از منابع به جامعه و بخشی به تولید اختصاص یابد. این موضوع برای اولین بار از سال 1386 در طرح ذکر شده و بارها در دولت های مختلف مورد توجه قرار گرفته است.» افراد بدون خودرو می توانند از یارانه 90 هزار تومانی که برای بنزین 60 لیتری با قیمت 1500 تومان پرداخت می شود بهره مند شوند. ، بنابراین این مفید است. در دسترس همگان است و عدالت اجتماعی باید محقق شود. پدیدار در پاسخ به اینکه تجربه توزیع یارانه نقدی نشان داده نتیجه آن چیزی جز رشد نقدینگی و افزایش تورم نیست، گفت: این کارشناس انرژی گفت: در این زمینه اتاق بازرگانی در آن زمان مطالعات تطبیقی ​​انجام داد و تحقیق روند تخصیص یارانه به این کشورها که بیشتر آنها یارانه پرداخت می کنند، در 27 کشور دارای منابع هیدروکربنی مورد بررسی قرار گرفت.

آزادسازی قیمت وحشتناک

با این حال طرح تغییر نوع سهمیه بنزین از سوی کارشناسان مطرح شده و دولت مصمم است اجرای آن را به صورت آزمایشی آغاز کند تا از مزایای آن بهره مند شود، طرحی که اگرچه طراحان و حامیان آن معتقدند در حال اجراست. بسیاری از کشورها. این امر شدنی است، اما قیاس با اجرای این طرح در کشورهای دیگر، حتی در شرایطی که اقتصاد کشور در اثر تحریم ها و اعمال سیاست های اشتباه با بیماری های جدی دست و پنجه نرم می کند و تورم بیش از 40 درصد است. مشابه و قابل اجرا نخواهد بود. موضوعی که به گفته تحلیلگران قطعا راه را برای افزایش تورم هموار خواهد کرد. امیرمحمد اسلامی، تحلیلگر اقتصادی در این خصوص گفت: این طرح از نظر نظری و تحلیلی مشکل دارد. این طرح در واقع ادامه قانون هدفمندی یارانه ها است که بر دو رکن تنظیم شده است. و به دنبال آزادسازی قیمت بنزین به صورت همزمان است. برای کاهش تبعات آن و ایجاد رضایت کوتاه مدت و اساسی برای برخی از اقشار جامعه اقدام به توزیع نقدینگی می کند. وی افزود: اصول این طرح تغییر نکرده است. نه تنها می خواهد تا حدودی رضایت برخی اقشار را افزایش دهد و در واقع از تبعات آن بکاهد، بلکه باید گفت که این فرضیات اساساً اشتباه است و هر توافق دیگری که توسط این طرح ارائه شود، همین کاستی ها را خواهد داشت مگر اینکه اصول و برنامه راه برای تغییر. این کارشناس انرژی گفت: به نظر می رسد 30 لیتر بنزین برای هر نفر در ماه اساسا برای بسیاری از مصرف کنندگان کافی نیست. این امر به ویژه برای مصرف کنندگان در شهرهای بزرگ و مصرف کنندگانی که برای کسب درآمد بیشتر به خارج از ناوگان سفر می کنند مشکل ساز خواهد بود. وی افزود: این تعریف درستی از رفتار مصرف کننده نیست. اما فردی که خودرو ندارد به طور غیرمستقیم مصرف کننده بنزین است و این فرضیه که ما جامعه را با خودرو و خودرو به دو قسمت تقسیم می کنیم صحت ندارد، در حالی که وی در این زمینه تمامی مالکان خودروهای شخصی را ثروتمند معرفی کرده است. اینطور نیست این کارشناس انرژی گفت: در ایران از دهه 70 افزایش قیمت بنزین بر تورم و سطح کلی قیمت ها تأثیر گذاشته است. بنابراین، زمانی که سهمیه‌ها و گزینه‌های فروش محدود داده می‌شود، در اقتصاد، در عمل، چنین بازاری معمولاً به قیمت فروش آخرین واحد فروخته شده یا عرضه شده تمایل دارد. بنابراین در بازار آزاد قیمت بنزین نزدیک به قیمت فوب خلیج فارس است و آزادسازی وحشتناکی وجود دارد و این افزایش قیمت بر هزینه ها تاثیر می گذارد. وی با بیان اینکه نواقص و مشکلات این طرح باید قبل از اجرای آن برطرف شود، تاکید کرد: همانطور که گفته شد اجرای این طرح تورم 4 درصدی ایجاد می کند که در شرایط فعلی قابل قبول نیست و تاثیر خوبی نخواهد داشت. همچنین در خصوص بهبود ضریب جینی در مقاطع پایین تر با اعمال این طرح، اگر به فرمول ضریب جینی نگاهی بیندازیم، از نظر اعداد شاهد بهبود هستیم، اما در عمل اینطور نیست. وی گفت: ضریب جینی نشان دهنده توزیع سرمایه بین طبقات مختلف جامعه است. زیرا این امر تاثیر تورم و افزایش قیمت ها را خواهد داشت. یکی از معایب اصلی این طرح این است که رفتار مصرف کننده و تولیدکننده را به درستی ارزیابی نمی کند و فقط جمع و تفریق عددی را در نظر می گیرد. این کارشناس اضافه کرد: این طرح همان طرح آزادسازی قیمت بنزین در چارچوب طرح های تعدیل اقتصادی و گذار به اقتصاد آزاد است، اما باید توجه داشت که این افزایش با افزایش قیمت ها محقق نمی شود و نقدینگی به همراه داشته است. بدون بنزین تازه تولید شده افزایش یافته است وی با بیان اینکه بحث فروش بنزین مازاد و مصرف نشده نیز مهم است، گفت: در کشورهایی که بازار آزاد است و قیمت بنزین بر اساس قیمت و خدمات بین المللی تعیین می شود. حمل و نقل و مالیات ها را شامل می شود، سپر در برابر تغییرات و تأثیرات بین المللی ایجاد شده است، اما این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. وی همچنین خاطرنشان کرد که سبد هزینه مشترک آنها با ایران متفاوت است. از آنجایی که سقف درآمد مصرف کننده ایران محدود است و قیمت سوخت در سبد مصرفی قابل توجه است، ممکن است در آینده هر بار با یک شوک مواجه شویم. این کارشناس انرژی گفت: اگر هدف آزادسازی قیمت بنزین است، باید اصولاً این کار انجام شود. در غیر این صورت، نه تولیدکننده، نه تامین کنندگان احتمالی موجود در بازار و نه صاحبان فناوری و مردم محروم از این طرح سودی نخواهند برد.

دیدگاهتان را بنویسید