همه باید در اجرای طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها کمک کنند/ وجود کالاهای اساسی در خراسان جنوبی خوب است


ساعت: 09:14
تاریخ انتشار: 1401/02/21
کد خبر: 1837939

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه همه باید در اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه ها کمک کنند، گفت: موجودی کالاهای اساسی در خراسان جنوبی خوب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خاورستان، مهدی جعفری رئیس سازمان جهادکشاورزی هراسان جنوبی به همراه معاونین خود با حضور در دفتر پایگاه خبری تحلیلی خاورستان با مدیر عامل، سردبیر و خبرنگاران دیدار و گفتگو کرد.

در این نشست صمیمانه که بیش از 120 دقیقه به طول انجامید، موضوعات مختلف در حوزه جهاد کشاورزی و طرح ترویج توزیع عادلانه یارانه ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس سازمان زراعت جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: با توجه به اجرای این طرح در استان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری به عنوان سخنگو انتخاب شده است، اما آنچه مسلم است افرادی که از مزایای آن بهره خواهند برد. این طرح؛ دهک های پایین و اقشار ضعیف جامعه هستند.

جعفری افزود: در طرح مردمی سازی برای توزیع عادلانه یارانه ها، یارانه ها حذف نمی شود، بلکه به جای اینکه بین کالاها توزیع شود، در اختیار خود مردم قرار می گیرد. در این طرح یارانه ها از چرخه اول که واردکننده و توزیع کننده بودند به چرخه آخر یعنی مصرف کننده منتقل می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در گذشته اتفاقات بدی با توزیع ارز ترجیحی در دور اول و کالا و خروج از کشور با سوء استفاده و قاچاق رخ داده است، گفت: 15 میلیون نفر در همسایگان کشورها از این یارانه بهره مند می شوند. یارانه های عجیبی برای آرد، گندم و سایر کالاهای اساسی خرج می شد، اما عملاً خارج از محدوده بود یا به خودکفایی نمی رسید.

جعفری گفت: اقلام یارانه و ارز ترجیحی مانند دریاچه ای بود که مردم با یک کاسه آن را جمع آوری می کردند، اما اقلامی که ظرفیت بالاتری داشتند با موتور آب دریافت کردند و در حالی که این یارانه متعلق به مردم بود، اما مردم از آن استفاده کردند. اما اکنون با اجرای طرح ترویج توزیع عادلانه یارانه ها، این یارانه در جیب مردم است و خودشان می دانند چگونه آن را مدیریت کنند.

وی تاکید کرد: در واقع این روش یارانه زخمی ایجاد کرده که بعداً به غده تبدیل شده و اکنون اگر این غده عمل نشود باید قطع شود. اما آیت الله رئیسی برای اینکه موضوع به مرحله قطع عضو نرسد، گفت که آبروی خود را هدر می دهد و واقعاً آبروی خود را هدر می دهد زیرا در سال اول دولت هیچکس این کار را انجام نمی داد. اکنون آیت الله رئیسی آبروی خود را در نظام گذاشته تا این اتفاق میمونی رخ دهد و اقتصاد به خودی خود سقوط کند و همه باید کمک کنیم تا این جراحی بزرگ اقتصادی به نتیجه برسد.


در بازار عید گرانی و کمبود نداشته ایم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به مدیریت بازار نوروزی در استان نیز گفت: خوشبختانه نوروزی; استان خراسان جنوبی استانی بود که هم از سوی دستگاه برتر استانی در ستاد خدمات گردشگری و هم بالاترین استان از نظر مدیریت بازار توسط وزارت جهاد کشاورزی انتخاب شد.

جعفری گفت: در این راستا با تلاش همه دستگاه ها هیچ گونه کمبود، بی نظمی و گرانی در تحویل و توزیع اقلام اساسی و صف خرید وجود نداشت.

وی گفت: این موفقیت در حالی حاصل شد که سازمان جهاد کشاورزی استان اولین نظام اقتصادی بود که مدیریت آن تغییر کرد و انتظارات این سازمان مطابق انتظارات دولت بود، به عنوان یک نظام اقتصادی که مدیر جدید آن منصوب شد. و منسوب به دولت جدید است، باید انقلابی و جهادی عمل کند.


برای تسلی مردم خود را از خواب منع کردم

جعفری افزود: به همین دلیل تا زندان عید فطر مرا از خواب منع کرد; من هر روز از صبح تا شب کار می کردم تا بتوانم خلأهای موجود را پر کنم تا مردم آرامش داشته باشند که خوشبختانه خوب بود و ائمه جمعه و فرمانداران و اصناف از این وضعیت راضی بودند.

وی یادآور شد: حتی در ایام عید مرغ و تخم مرغ از استان به استان های همجوار قاچاق می شد و در حالی که قیمت ها در استان تغییری نکرد، اما در استان های همجوار به شدت افزایش یافت. مغازه هایی را در نظر گرفته ایم که در طول عید حتی سیزدهم فروردین برای رفع نیاز مردم فعالیت کنند.


وجود کالاهای اساسی در استان خوب است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به کمبود روغن در بازار گفت: این مشکل کشور است که مختص خراسان جنوبی نیست، دلیل آن کارخانجات روغن کشی است که از توزیع این محصول خودداری کردند. برای تهیه چندین ماشین نفت، همه دستگاه ها اعم از دادستانی، قوه قضائیه، بازرسی، سیاسی و اجرایی استان وارد چاه شدند اما کارخانه ها از توزیع نفت خودداری کردند. با وجود اینکه تحریم های دولتی برای شکایت از این کارخانه ها اعمال شد، اما پاسخ درستی دریافت نشد و پولی به استان ها داده نشد.

جعفری گفت: در این شرایط; ما توانسته‌ایم از اقلام تحریم‌های دولتی که قبلاً توقیف شده‌اند و مقدار قابل توجهی را نشان می‌دهند استفاده کنیم. با استفاده از تماس های دوستان در حوزه بازرسی و قضائیه و همچنین تماس هایی که داشتیم توانستیم مقدار دیگری از نفت استان های دیگر را جذب کنیم.

وی افزود: شاید شرایط مساعد نبود و نفت در شأن مردم استان نبود اما این تلاش ها باعث شد که وضعیت بسیار نامناسب باشد و مردم بی نفت نماندند در حالی که در بسیاری از استان ها وضعیت بسیار بدتر بود. اما الان نفت رسیده است و موجودی خوب و قابل توجهی دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: در واقع به محض اینکه مشخص شد نفت وجود ندارد، انباشت کالا در منازل یا انبارها افزایش یافته و مردم به دلیل ترس از دسترسی نتوانند. آنها بعداً یا مغازه‌هایی چون می‌توانستند. «برای اینکه در آینده گران‌تر شویم، ما با چالش مواجه شدیم، در حالی که فکر می‌کنم اگر اطراف استان را دیوار بکشیم، 3-4 ماه دیگر نفت خواهیم داشت؛ یعنی تا زمانی که استان را دیوار بکشیم. ما نفت داریم، اما شرایط مثل این است که آن را نداریم.

وی در خصوص نظارت در این زمینه نیز اظهار داشت: نظارت وجود دارد; اما آدم به خاطر میلش می تواند چندین بار نفت بخرد. در این راستا سیستم سهمیه بندی و اینترنت برای خرید مردم بر اساس کد ملی وجود ندارد. البته ما سامانه بازرگم و سامانه پست سام و همچنین سامانه دیگری را داشتیم که توسط جوانان خوش فکر روستا راه اندازی شده بود که کار را بسیار آسان می کرد، اما مردم از خرید اینترنتی استقبال نمی کنند و دوست دارند خرید فیزیکی کنند. یعنی فروشندگان و مردم می توانند از آشفتگی اوضاع جلوگیری کنند.

جعفری با اشاره به اینکه 160 بازرس در استان داریم، افزود: اما این بازرسان باید در همه مجاری اعم از مراکز توزیع مرغ، تخم مرغ، برنج، شکر، روغن، کشتارگاه ها، مواد اولیه و از همه مهمتر نانوایی ها باشند. . کنترل 360 شعبه در استان. اما با این میدان عظیم؛ این بازرسان کجا باید مستقر شوند؟ مگر اینکه وجدان و عدالت مردم کمک کند، خوشبختانه جایگاه خراسان جنوبی نسبت به دین برای اصناف و مردم خوب است.


رسانه ها طرح ترویج توزیع عادلانه یارانه ها را توضیح دادند

وی گفت: البته با توجه به اجرای طرح ترویج توزیع عادلانه یارانه ها تعداد بازرسان افزایش یافته و طبق دستور وزیر کلیه خودروهای متعلق به 9 شعبه جهاد کشاورزی و تمامی نیروها، بازنشستگان و همکاران بازاری. در حوزه نظارت «استفاده در بازار برای اجرای این طرح؛ نظارت مناسب بر بازار داشته باشد.

جعفری تاکید کرد: در شرایط کنونی وظیفه ما مسئولان و رسانه ها به عنوان پیشگامان اطلاع رسانی به مردم این است که موضوع را به خوبی تبیین کنیم تا بتوانیم به خوبی صحبت کنیم و زوایای پنهان و آشکار طرح را به اطلاع مردم برسانیم.

وی گفت: در این شرایط مردم، تولیدکنندگان، کارخانجات و مصرف کنندگان نیاز به کمک دارند، بنابراین این طرح بسیار خوبی برای هدایت و ترویج توزیع عادلانه یارانه ها به نحو مطلوب در کشور است.


مدیریت جهاد کشاورزی با شمشیر دولبه حرکت می کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: متأسفانه گرانفروشی و تحویل غیرحضوری به ویژه در زمینه آرد و نان یکی از رایج ترین تخلفات است چرا که قیمت آرد رایگان و دولتی بسیار بالاست. متفاوت بود و این موضوع مورد وسوسه و سوء استفاده قرار گرفت. در این زمینه ناظران نظارتی بر بازار وجود دارد و خود اصناف، نانوایان و اتحادیه ها باید در این زمینه احساس مسئولیت بیشتری کرده و خود را در برابر خداوند و مردم پاسخگو باشند.

جعفری ادامه داد: کار سازمان جهاد کشاورزی مانند شمشیر دولبه است که یک طرف آن مصرف کننده و طرف دیگر آن تولیدکننده است اما باید با تولید در اولویت قرار گیرد چرا که اگر تولید نباشد مصرف وجود ندارد و کشور باید مستقل و امن باشد.«برای داشتن غذا باید تولید باشد.

وی گفت: اما در شرایط فعلی مصرف کننده مقتضیات خاص خود را دارد و اصلا وضعیت تولید کننده را درک نمی کند و محصول را با قیمت ارزان می خواهد. از طرفی قیمت تولید بالا رفته و تولیدکننده هم مصرف کننده را درک نمی کند زیرا باید برای او باشد. هزینه های تولید باید متناسب با هزینه های اولیه باشد تا پولی از بین نرود.

وی افزود: اکنون به عنوان مثال کشاورزان تقاضا دارند با توجه به هزینه بالای تولید، گوشت و لبنیات را با قیمت بالا در اختیار مردم قرار دهند، اما آیا بازار این کشش را دارد؟ رسانه و غیره می گویند، اما این جهاد کشاورزی است که باید هم تولید و هم مصرف را کنترل کند که کار بسیار سختی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید