نشان اجناس چینی بر زنان کارآفرین یزدی/ وام دهی موثرتر از تمجید است


ساعت: 15:42
تاریخ انتشار: 1401/06/15
کد خبر: 1895593

در این سال بانوان کارآفرین یزد با برگزاری نشست های طوفان فکری به تبادل تجربیات و چالش های کارآفرینی و مسیر موفقیت در این عرصه پرداختند و با حضور مسئولین استانی در این جلسات تلاش شد تا مسیر پر از مشکلات هموار شود. چالش های موجود در صنعت اما آیا این حضور واقعا این روند را تسریع می کند؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، یک دهه پیش از اقتصاد مقاومتی به عنوان راهکار مقابله با تحریم های ناعادلانه غرب علیه ایران از سوی مقام معظم رهبری یاد شد و شعار امسال با توجه به اهمیت اشتغال زایی و روی آوردن به فناوری های دانش بنیان این است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زا نامیدند.

در این راستا بسیاری از زنان و مردان عرصه صنعت و تجارت برای تحقق سخنان مقام معظم رهبری با همه موانع و چالش هایی که در جاده اقتصادی و تجاری با آن روبرو هستند مواجه شده اند تا در رگ های سست نظام خون جاری شوند. کشور و استان یزد از این مورد مستثنی نیست.

با توجه به آمار بیکاری زنان در استان یزد، ضرورت اشتغال زایی و کارآفرینی برای زنان یزدی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. زنان را در چرخاندن چرخ اقتصاد استانی و ملی به میدان بیاورید.


WhatsApp%20Image%202022 08 31%20at%208.01.03%20AM خبر خاکستری

در این سال بانوان کارآفرین یزد با برگزاری نشست های طوفان فکری به تبادل تجربیات و چالش های کارآفرینی و مسیر موفقیت در این عرصه پرداختند و با حضور مسئولین استانی در این جلسات تلاش شد تا مسیر پر از مشکلات هموار شود. چالش های موجود در صنعت اما آیا این حضور واقعا این روند را تسریع می کند؟


* درخواست طرح توسعه داریم/ «کالاهای ضروری» مانع اصلی کسب درآمد برای کشور است.

مریم نیک طباب مدیر عامل و بانوی کارآفرین استان با اشاره به مشکلات اقتصادی حاکم بر این شرایط گفت: اجرای طرح توسعه صنعتی می تواند بسیاری از مشکلات کارخانه ها و صنایع را حل کند اما متاسفانه درخواست یکساله شد. پیش ما تاکنون هیچ پولی دریافت نکرده ایم اما شرکت های بزرگتر مبالغ مورد نیاز خود را دریافت کرده اند و بانک ها فقط به استعلام ما پاسخ می دهند که وجه نداریم.


WhatsApp%20Image%202022 08 31%20at%208.00.20%20AM خبر خاکستری

و افزود: اگر سرمایه نباشد چگونه می توان توسعه یافت؟ اختصاص ندادن ارز برای صادرات به نام کالاهای اساسی دلیل منطقی نیست، چگونه می تواند کالای اساسی باشد اما درآمد ارزی برای کشور نداشته باشد؟


*صادرات یکی از راه های موفقیت در این صنعت است

احمد آزاد مرد مدیرعامل انجمن مدیران صنعت استان یزد با اشاره به اهمیت علم دانش بنیان در اقتصاد و صنعت گفت: دانش بنیان به این معناست که افراد تحصیل کرده با ایده های نو و بدیع بتوانند در جهت ارائه ما گام بردارند. ایده ها و با توجه به شرایط سیاسی کشورهای همسایه باید از افراد تحصیلکرده با ایده های نو استفاده کرد و تمام توان خود را به کار گرفت و وضعیت اقتصادی استان و کشور را بهبود بخشید.


WhatsApp%20Image%202022 08 31%20at%208.00.40%20AM خبر خاکستری

وی صادرات را یکی از راه های موفقیت در این صنعت دانست و گفت: نباید از شرایطی که صادرات برای موفقیت صنعت ایجاد می کند غافل شد و باید همواره برای معرفی محصولات خود به سایر کشورها و همچنین با طرح پرسش و پاسخ تلاش کنیم. مشکلات موجود در طول مسیر، بیایید راه حل موثری پیدا کنیم.


*سه دوره برتر صنعتگر، فقط یک مدرک نمره/قرض دادن به جای گواهی تشکر

الهام حسینی بزرگترین صادرکننده استان با اشاره به مشکلات جاده صادراتی زنان کارآفرین گفت: هموارسازی مسیر پر دست انداز صادرات طلا با مشکلات فراوان تنها بخشی از تلاش شبانه روزی ماست اما هزینه زندگی انسان عبارت است از اندازه‌گیری ارزش ارز به دلار، فروش نقدی اجباری به دلیل ریسک بالا و غیره. از جمله مشکلاتی بود که با آنها دست و پنجه نرم می کردیم.

وی افزود: سه بار به عنوان ناشر برتر استان تجلیل شدم، اما با لوح تقدیر; سوال من این است که این پاداش چه فایده ای دارد؟ کارمندانی که پای مدیران صنعتی می نشینند و مشکلاتشان را حل می کنند می توانند موثرتر از لوح تقدیر باشند.

حسینی تصریح کرد: دولت هنوز ارزش افزوده سه سال پیش را به من برنگردانده است و این خود ضرر بزرگی است که دولت قبل به کسب و کار من وارد کرد و هنوز باید با هزاران مشکل دست و پنجه نرم کنم تا در نهایت وام 4 درصدی بگیرم. ، نباید به من و تجارتم وام داده شود.


* مهارت های پایین و توقعات بالا از جویندگان کار

بر اساس مشکلات مطرح شده از سوی مدیران کسب و کار، اکثر متقاضیان کار نه تنها فاقد مهارت و دانش کافی در زمینه کاری هستند، بلکه خواهان حقوق بالا، پورسانت بالا و مزایای غیر سنتی هستند و با وجود استقبال این افراد، به دلیل نداشتن روحیه کاری بدون اینکه به تعهدات خود عمل کنند کار را نیمه کاره رها می کنند و فقط می گویند «به ما سخت گذشت».

همین مشکل به طور فزاینده و عجیبی صاحبان صنایع را با کمبود نیروی کار ماهر، توانمند و متعهد مواجه می‌کند و گرانی و شرایط سخت اقتصادی از جمله عوامل افزایش توقعات جویندگان کار است.


* آیا برجام دلیل دیر رسیدن کد بانکی است؟

شرایط سخت برای ارائه تسهیلات بانکی به صاحبان مشاغل می تواند یکی از گزینه هایی باشد که هر کسب و کاری را از ادامه منصرف می کند و این ناامیدی زمانی تشدید می شود که دلایلی مانند “از زمانی که برجام اجرا می شود، کد بانکی دیر شده است.”

در صورتی که شرایط اعطای وام و تسهیل کسب و کار سخت و پیچیده باشد، واردات کالاهای چینی به کشور بیشترین آسیب را به ریشه های کسب و کار وارد می کند و این امر زمانی به بحران تبدیل می شود که کالای ایرانی در این بحران با کیفیت تر باشد. کالاهای چینی با تولید اقتصادی اما بی کیفیت با قیمت کمتری وارد بازار رقابتی می شوند.


* 60 درصد پیشرفت فیزیکی شرط حمایت بازپرداخت است

مسعود عظیمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در پاسخ به سوال خبرنگار یزدرسا در خصوص سه مشکل اساسی کارآفرینان به ویژه بانوان کارآفرین در زمینه ارائه تسهیلات بانکی به صاحبان مشاغل، چگونگی یافتن بازار کار خارجی. به منظور صادرات و انتقال صنایع درون شهری به شهرک ها سانتی گفت: در شهرک صنعتی بیش از 2 هزار واحد صنعتی وجود دارد که بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و واحدهای صنعتی که قصد جابه جایی از شهر را دارند در بخش صنعتی هستند. شهرستان باید حداقل 60 درصد پیشرفت فیزیکی در ساخت و ساز زمین خود در شهرستان داشته باشد و واحدهای زیر این میزان برای حمایت از بازپرداخت هزینه و ارائه تسهیلات پذیرفته نمی شوند.


WhatsApp%20Image%202022 08 31%20at%208.00.07%20AM خبر خاکستری

وی افزود: اگر کارآفرین در بخش حقیقی باشد مشمول معافیت نیست و باید شرکتی راه اندازی کند تا شامل امداد کارآفرین قانونی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تصریح کرد: خلاقیت، توانایی، فناوری و کیفیت در یافتن بازارهای داخلی و خارجی نقش اساسی دارد و کارآفرینان و صاحبان مشاغل باید در حوزه کاری خود به این چهار اصل مهم بیش از گذشته بنابراین شبکه سازی بهتر اتفاق می افتد.


* بازار چین و ترکیه در ایران بی رقیب شده است

خلاقیت، قابلیت ها، فناوری و کیفیت، ثبات کسب و کار را تضمین می کند، اما بازار چین، ترکیه و غیره. آنقدر رونق گرفت که حداقل یک نسل باید در این بازار سفید شود تا بتوانند با این بازار رقابت کنند.. در ایران دارند، به بازار خارج از ایران می رسند و با غول صنعت جهان رقابت می کنند، به جز چهار اصل ذکر شده. ، نیاز به حمایت دولت دارد، نه گواهی قدردانی.

مالکان و مدیرانی که در تلاش هستند تا دوباره روی پاهای خود بایستند و بار سنگین شرایط اقتصادی را بر دوش خود بکشند تا چرخ صنعت همچنان به چرخش ادامه دهد و این صبر و استقامت بسیار قابل تقدیر است، اما باز هم این سوال را مطرح کردند که آیا جلسات با حضور مسئولان استان، بدون انتقال تجربه صاحبان مشاغل به جلسه ای دیگر، بدون پیگیری برای رفع مشکلات سایر بنگاه ها، راه حلی است؟ امیدواریم با هدایت موضوعات و جلسات راه ناهموار کارآفرینی برای کارآفرینان هموار شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید