نظام بانکی باید بر اساس عدالت و به نفع مردم متحول شود/ بانک ها باید به مردم تسهیلات بدهند نه مزاحمت

نظام بانکی باید بر اساس عدالت و به نفع مردم متحول شود

رئیس جمهور افزود: نظام بانکی با دو دسته مشکلات داخلی و خارجی مواجه است. اگر نظام بانکی نتواند این مشکلات را حل کند و به درستی عمل کند، عدالت را زیر پا گذاشته است.

رئیسی ادامه داد: خود بانک ها با همکاری بانک مرکزی تا قبل از پایان سال کارگروهی را برای شناسایی و رفع مشکلات داخلی نظام بانکی، بررسی تعارضات، رفع معارضات، ایجاد شفافیت و تسهیل امور بانکی در نظام بانکی تشکیل دهند. ارتباط مردم و تولیدکنندگان با بانک ها در حال انجام است.

رئیس جمهور گفت: بزرگترین سرمایه بانک ها آبروی نظام بانکی کشور در نزد مردم است و این سرمایه با اعتماد به بانک های پول مردم کسب و حفظ می شود. آفت این اعتبار، فساد در کار سیستم بانکی است و از این رو سیستم بانکی با مواظبت قبل از خود و بیش از هرکس دیگر از آسیب به آبرو و اعتبار خود جلوگیری می کند.

رئیس جمهور بر بازنگری رویه ها در کنار بازنگری مقررات بانکی تاکید کرد و افزود: هدف از تحول و بازنگری نظام بانکی انطباق کامل روابط بانکی در کشور با موازین اسلامی است.

رئیسی گفت: تجربه و دانش مدیران بانکی دارایی ارزشمندی است که به ایجاد تحول واقعی در نظام بانکی کمک می کند. در عین حال مدیران بانک ها باید بدانند که شرط موفقیت در ایجاد تحول در نظام بانکی این است که همه اجزا و کارکنان نظام بانکی متعهد و متعهد به تغییر مطلوب باشند.

رئیس جمهور افزود: مدیران بانکی نیز باید ریسک پذیر و مسئولیت پذیر باشند و مدیری که جسارت نداشته باشد نمی تواند مجری خوبی برای سیاست های تحول آفرین باشد.

رئیسی از مدیران بانک ها خواست تا با حساسیت و دقت و شجاعت در چارچوب مقررات تکلیفی برای ایجاد تحول در نظام بانکی تلاش کنند.

بانک ها به مردم آسایش می دهند نه ناراحتی

رئیس جمهور همچنین گفت: توسعه زیرساخت ها و خدمات الکترونیکی در بانک ها باعث شفافیت و تسهیل نظارت بر بانک ها می شود.

رئیسی بر لزوم توسعه جریان قرض الحسنه در نظام بانکی تاکید کرد و گفت: بانک ها باید تلاش کنند تا حد امکان کارمزد و نرخ سود تسهیلات ارائه شده را کاهش دهند. همچنین هنگام پرداخت هزینه تجهیزات خرد مردم، اعتبار باید با اخذ وثیقه جایگزین شود. بانک ها باید برای مردم آسایش ایجاد کنند نه ناراحتی.

آیت الله رئیسی گفت: مفاد بانک ها برای اعطای تسهیلات به مردم باید آسان و سخت گیرانه باشد و به افراد بدحساب تسهیلات بدهند. بدهکاران بد بانکی را شناسایی کنید، دسترسی آنها به وام بانکی را قطع کنید و در صورت لزوم آنها را معرفی کنید. برخی از محاسبات اشتباه شامل چندین بانک می شود، بنابراین باید هماهنگی بین بانک ها وجود داشته باشد تا از ارتباط این گونه افراد با چندین بانک جلوگیری شود.

بانک ها یا باید فورا شروع به کار کنند یا واحدهای تولیدی تملک شده را فورا واگذار کنند

رئیسی با تاکید بر اینکه دریافت سود از تسهیلات بانکی باید بر اساس مقررات مصوب و ابلاغی بانک مرکزی انجام شود، گفت: دریافت هرگونه وجه دیگری تحت هر عنوانی از وام گیرنده غیرمجاز است و باعث ایجاد دید منفی مردم نسبت به بانک مرکزی می شود. سیستم بانکی «اگر بانکی از اشخاص مبالغی غیر از نرخ مشارکت مصوب دریافت کرد، آنها را برگرداند.

رئیس جمهور در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: بانک ها حتی الامکان از تملک واحدهای تولیدی خودداری کنند اما اگر مجبور به این کار شده اند یا باید این واحد تولیدی را راه اندازی کنند یا حتی الامکان آن را به تولید بسپارند. در اسرع وقت. “کارها را قطع یا اخراج نکنید.

رئیس جمهور بر لزوم هدایت نقدینگی به سمت سیستم تولید تاکید کرد و گفت: اگر نقدینگی به سمت تولید هدایت شود مشکلی ایجاد نمی شود اما اگر نقدینگی به سمت تولید هدایت نشود به صورت سیل در جامعه شروع می شود و به همه جا می رسد. ” باعث آسیب می شود.

شروع از بانک ها بله، کارآفرینی هرگز

رئیسی سرمایه گذاری و راه اندازی بنگاه های اقتصادی توسط بانک ها را مفید، اما کارآفرینی مضر دانست و گفت: راه اندازی کسب و کار بله، اما کارآفرینی هرگز نیست. این باید در قلب کار بانک ها باشد.

در این جلسه که بیش از 2 ساعت به طول انجامید، علاوه بر مدیران عامل بانک های کشور، معاون اول رئیس جمهور، 2 رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر امور اقتصادی و دارایی معاون اقتصادی رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی نیز به تشریح برنامه دولت برای تحول نظام بانکی کشور پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید