نعمت احمدی: مصوبه اینترنتی مجلس باطل است

نعمت احمدی: مصوبه اینترنتی مجلس باطل است

روز جدید : تصویب طرح حمایت از حقوق مصرف کنندگان در فضای مجازی در چارچوب بررسی لایحه بودجه 1401، شوخی تلخ اعضای کمیته مشترک این طرح در روز سه شنبه با مردم بود و البته تبعات آن همچنان ادامه دارد. . اگرچه این طرح سه شنبه شب توسط نایب نماینده مجلس لغو و در جلسه 45 دقیقه ای به تصویب رسید، اما پس لرزه ها در روز گذشته در مجلس ادامه یافت. این در شرایطی است که اعضای کمیسیون مشترک طرح های حفاظتی معتقدند نامه معاونت حقوقی بر خلاف مصوبه هیچ تاثیری در روند کاری آنها نداشته و صفر تا صد تصمیم با کمیسیون است. اما باید دید لغو قانونی قطعنامه چه تاثیری بر روند تصویب دارد؟

> از تایید 45 دقیقه ای تا 90 دقیقه برداشت

کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از نشست روز سه شنبه با 18 رای، طرح کلی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در فضای مجازی را تصویب کرد. این مصوبه با واکنش های منفی و انتقادات متعددی در فضای مجازی مواجه شد تا جایی که تعدادی از نمایندگان با امضای نامه ای به هیئت رئیسه مجلس خواستار لغو طرح دفاعی در کمیسیون مشترک و بازگرداندن این طرح به مجلس شدند.

در عین حال، غلامرضا نوری، عضو کمیسیون مشترک حمایت از مصرف کنندگان در فضای مجازی مدعی شده است که ظرف 45 دقیقه پیامکی برای آنها ارسال شده است تا در طرح حمایت شرکت کنند.
در نهایت تصویب لایحه حمایت با واکنش بسیار انتقادی مواجه شد. ساعاتی پس از آن مصوبه، معاون قانونگذار مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس کمیسیون تلفیق، با استناد به
آیین نامه داخلی مجلس و با توجه به تغییر محتوای این طرح رای کلیات این طرح در کمیسیون مشترک را باطل می داند.

> نمایندگان مجلس چه می گویند؟

ابطال مصوبه کمیسیون تلفیق برای تصویب کلیات طرح حمایت از حقوق مصرف کنندگان در فضای مجازی در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی حواشی ایجاد کرد.

این موضوع باعث شد تا جلسه علنی بررسی بودجه 1401 با حاشیه هایی آغاز شود. در ابتدای جلسه تعدادی از نمایندگان خواستار صدور آیین نامه داخلی شدند.

مهرداد گودرزوند چگینی در تذکر شفاهی خود گفت: بررسی طرح نظام ساماندهی خدمات در فضای مجازی بر اساس اصل 85 قانون اساسی یکی از معضلاتی است که علیرغم مصوبه ویژه مجلس اهانت های فراوانی را به همراه داشته است. کمیسیون جلسات متعددی برگزار کرد.» با حضور کارشناسان انجام شد، اما از آنجایی که این طرح به صورت علنی مطرح نشده، توهین های زیادی به مجلس وارد می شود.
نماینده مردم رودبار در مجلس افزود: از هیأت رئیسه می خواهم این طرح را در جلسه علنی مجلس بررسی کنند تا از این توهین ها به همکاران جلوگیری شود. در جلسه روز گذشته کمیسیون ویژه تنظیم مقررات فضای مجازی تعدادی از همکاران حضور نداشتند و با وجود اینکه 19 رای به کل این طرح داده شد، توهین های زیادی به مجلس شد.

چگینی گفت: می خواهم این طرح به صورت علنی مطرح شود تا مردم بدانند چه چیزی در حال تصویب است تا سکوت نشود.

در ادامه این نشست احد آزادی نیز در تذکر شفاهی خود گفت:
آئین نامه حرف اول و آخر را می زند، ما وکیل مردم هستیم و برای حفظ حقوق ملت مشروعیت نمایندگی مردم را داریم و سوگند یاد کرده ایم که به آیین نامه و قانون اساسی پایبند باشیم.»

نماینده مردم ملایر افزود: اگر اقدامی در مجلس بر خلاف مقررات و قانون اساسی صورت گیرد، تخلف از سوی هر فرد و روشنفکری است. بر اساس اصل 85 قانون اساسی، نمایندگان پارلمان اروپا به بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی در کمیسیون های ویژه رای دادند تا در صورت تغییر محتوایی که مجلس قبل از ارائه این طرح به هیئت امنا به آن رای داده است، در صورت تغییر محتوایی که مجلس به آن رای داده است، عملاً طرح را مخدوش کند. . “من.”

آزادیکا افزود: اگر این گفته اشتباه است، آن را اصلاح کنید

جدا از آنچه مردم فکر می کنند، نکته این است که آنچه در کمیته ویژه رای دادیم اتفاق نیفتاد.

هادی بیگی نژاد نماینده مردم مالایی در مجلس با اشاره به برخی انتقادات از طرح تنظیم خدمات سایبری گفت:

وی ادامه داد: سپس رئیس مجلس خواستار بازگشت این طرح به صحن و رای مجدد و ارجاع به کمیته بررسی مشترک شد اما امروز عده ای از سوپرمن بازی می کنند و این طرح را نقد می کنند.
ما گله مندیم: علیرغم اینکه کمیته مشترک جلسات زیادی برای بررسی این طرح برگزار کرده است، معاون حقوقی وزیر حقوق می گوید باید از دستور کار خارج شود، چرا خودمان را با دست خود تخریب می کنیم، این چه رفتاری است؟ درباره رئیس و تیم رسانه ای؛ تا کی باید به این رفتارها واکنش نشان دهیم و به یک سوال چندین بار پاسخ دهیم؟

محمد باکر کلیباف رئیس مجلس از هیئت رئیسه خواست بررسی لایحه بودجه را در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار دهد.

نصرلا پیمان فر نماینده مشهد به شدت خواستار تذکر وی شد اما هیئت رئیسه مجلس تریبون را باز نکرد.

لازم به ذکر است در جریان این اخطارها و پروازها، کلیباف رئیس مجلس به هیچ یک از اخطارها پاسخی نداده و در مورد رای نمایندگان مجلس به قوانین لغو تصویب کلیات طرح حفاظت از فضای مجازی اظهار نظری نکرده است.

> کمیته های مشترک چه می گویند؟

این در حالی است که مهرداد ویس کرمی، دبیر کمیسیون مشترک طرح های حفاظتی، نظرات متفاوتی درباره لغو طرح حفاظتی دارد.

وی درباره ابطال مصوبه کمیسیون مبنی بر بررسی طرح دفاعی توسط این نماینده مجلس گفت: آنها اصلاً در کمیسیون نیستند. من تعجب می کنم که دیشب که جلسه تشکیل شد و کلیات تایید شدند نامه ای ارسال شد.»

وی در پاسخ به این سوال که با حذف این طرح توسط این نماینده مجلس از قوانین مجلس، کار این طرح چگونه پیش خواهد رفت، گفت: طبق اصل 85 قانون اساسی این طرح به کمیسیون مشترک واگذار شده و این مصوبه کمیته ای است. یک بار برخی از همکاران خواستند برگردند که مجلس دوباره رای آورد، بنابراین صفر تا صد تصمیمات با کمیته است و این نامه تاثیری در روند کار نخواهد داشت، زیرا در نهایت کمیسیون در مورد جزئیات و نقاط مشترک تصمیم گیری می کند. «فکر نمی‌کنم انتشار این نامه در رسانه‌ها چندان جالب باشد، زیرا برخی مسائل باید به مجلس برود.

ویس کرمی گفت: این نامه ممکن است صحت نداشته باشد. من نامه را ندیده ام و از مواد و قوانین نپرسیده ام که یکی از آنهاست یا خیر، زیرا ممکن است دروغ باشد. اما نکته اصلی این است که کلیات این طرح تصویب شده است، کلیات نیز به این معناست که می توان به جزییات آن توجه کرد، زیرا در صورت رد کلیات، این طرح باید حداقل شش ماه باقی بماند.

وی افزود: 19 نفر از اعضای کمیسیون به این طرح رای مثبت دادند و این یعنی می توان وارد جزئیات طرح شد. ده روز بعد نمایندگان نظرات خود را آپلود می کنند و بعد از آن به کمیسیون می آید و مقاله به مقاله می رویم و نتیجه می گیریم که کمیسیون پیشنهاد را به دادگاه می برد و تصمیم می گیرد 3، 5 آن را مدیریت کند. یا 7 سال سپس به هیأت امنا مراجعه و در صورت تأیید هیئت محترم، مراتب اجرا به ایشان ابلاغ خواهد شد».

این طرح لغو نشده است

اما اشکال قانونی تصویب این طرح چیست؟ آیا معاونت حقوقی حق ابطال تصمیم را دارد؟

نعمت احمدی در این خصوص به آفتاب یزد گفت: در مجموع ارجاع این طرح به کمیسیون تلفیق اجرای اصل 85 قانون اساسی خلاف قانون است. اصل 85 قانون اساسی، زمانی را تنظیم می کند که مجلس نیاز فوری به تصویب لایحه ای داشته باشد و مجلس به دلیل کمبود وقت امکان رسیدگی به آن را نداشته باشد، در این صورت اختیار قانونگذاری به کمیسیون داده می شود. اصل 85 قانون اساسی می گوید: «نمایندگی مستقل از شخص است و نمی توان آن را به دیگری تفویض کرد. مجلس نمی‌تواند اختیارات قانونگذاری را به شخص یا ارگانی تفویض کند، اما در موارد ضروری می‌تواند اختیار تصویب قوانین را طبق اصل ۷۲ به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند و تصویب نهایی آن در مجلس خواهد بود.» به این معنی که یک لایحه یا پیشنهاد به جای اینکه یک موضوع مهم در یک کمیته پشت درهای بسته به تصویب برسد، در مواقع اضطراری به کمیته تخصصی ارجاع داده شود. چنین مسائل مهمی باید در مجلس علنی مطرح شود. سوال اینجاست که چه لزومی داشت که این طرح در اصل 85 قانون اساسی گنجانده شود؟

وی همچنین توضیح داد: سوال دیگر این است که چرا باید موضوع با این اهمیت در قالب طرح وارد مجلس شود؟ این موضوع باید به صورت لایحه در مجلس مطرح می شد، یعنی دولت پس از مشورت با کارشناسان، لایحه کارشناسی را تقدیم مجلس می کرد نه نمایندگانی که دور هم بنشینند و لایحه غیر کارشناسی بنویسند و بعد آن را تصویب کنند. درست است که خلاف قانون نیست، اما خلاف رویه قانونگذاری است. مجلس نباید با برنامه اداره شود». احمدی توضیح می دهد: «معاونت در قوانین مجلس درست می گوید
او می گوید این لایحه باطل است زیرا رویه مجلس در 43 سال گذشته این است که وقتی وارد لایحه بودجه می شود، موضوع دیگری را در نظر نگیرد. اکنون در بحبوحه بررسی لایحه بودجه در مجلس، اقدام حاشیه ای حمایتی در کمیته تخصصی در حال تصویب است! این بی سابقه است. با این حال، نماینده مجلس در مورد قوانین مجلس قدرت لغو این تصمیم را ندارد. در حال حاضر تنها راه این است که رئیس مجلس شورای اسلامی با نظر نایب رئیس مجلس طرح حمایتی اصل ۸۵ قانون اساسی را برای بررسی در جلسه علنی مجلس لغو کند. در غیر این صورت طرح مصوب به هیئت امنا خواهد رفت و باید منتظر اظهارنظر هیئت امنا در مورد آن باشیم.»

دیدگاهتان را بنویسید