نقد ترور ناجوانمردانه با فیلم/ خاطره خوبی از جشنواره فیلم فجر نداریم!


ساعت: 14:32
تاریخ انتشار: 04/12/1401
کد خبر: 1880545

برنامه عصر شنبه جهان آرا با موضوع نقد و بررسی فیلم های «حناس» و «زاد» تقدیم مخاطبان شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در یک سال اخیر دو فیلم «حناس» و «زاد» روی اکران سینما رفته است که مستقیماً به موضوع ترور و گروه های تروریستی می پردازند و باید بازخوانی و تحلیل شوند.

به همین منظور برنامه جهان آرا شبکه افق سیما با موضوع برنامه عصر شنبه با عنوان «تاریخ ترور» به بررسی موضوع نقد و بررسی فیلم های «حناس» و «زاد» با دعوت از تهیه کننده و کارگردان پرداخت. این آثار است که در قسمت های مهم زیر گفتگوهای مهمان را به روز می کنیم.


شهید بهشتی تا آخرین روزها با مجاهدین ارتباط داشت

محمدرضا شفیعی تهیه کننده فیلم «زاد» گفت: در این فیلم به شهید بهشتی و شخصیت او از نگاه مخالفان پرداختیم، قصدمان این بود که به مخاطب بگوییم در شهید بهشتی از نگاه مخالفان چیست. از همان افرادی که تصمیم گرفتند او را بکشند

وی افزود: شهید بهشتی تا آخرین روزها با مجاهدین تعامل داشت تا در این سال های حساس هیچ برخوردی صورت نگیرد، هر چند که رئیس قوه بود و اختیارات زیادی داشت. وی تاکید کرد تا زمانی که مجاهدین دست به اسلحه نبرند نباید با آنها مقابله کرد و ما نیز در فیلم به این موضوع پرداختیم.

تهیه کننده فیلم «زاد» تاکید کرد: زمانی که می خواستیم فیلم «سر به مهر» را بسازیم، گفتند اسمش را عوض کنید با این نام نمی فروشد! البته ما موفق شدیم و مردم از آن استقبال کردند.


نفوذی ها نمی خواهند درباره شخصیت های تاثیرگذار انقلاب آثاری ساخته شود

امیرعباس ربیعی کارگردان فیلم سینمایی «زاد» با اشاره به علت خلق این اثر گفت: بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید کردند باید به موضوع «نفوذ» بپردازیم، سعی کردم در این زمینه کاری انجام دهم. منطقه، فیلمنامه «زاد» در کنار تمام ویژگی هایی که داشت، به این موضوع نیز پرداخت. این فیلم داستانی از نگاه یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق خلق را روایت می کند. کشتن شهید بهشتی در واقع کشتن یک ایده و یک سازمان است نه یک شخص.

با اشاره به تاثیر افرود: هنوز هم هستند اینفلوئنسرها که نمی خواهند آثاری درباره شخصیت های تاثیرگذار انقلابی ساخته شود. ما آنقدر حوادث ترور شخصیت داریم که هزاران فیلم در هر کشوری درباره آن ساخته شده است.

کارگردان فیلم «زاد» تاکید کرد: گاهی بستری فراهم می شود که فیلمی درباره ترور و قهرمانان انقلاب بسازد، اما کار را به کارگردانی می دهند که به این موضوع علاقه ای ندارد، بعد می گویند این نوع کارها ندارد. مخاطب و مردم به آن نگاه نمی کنند.

وی ادامه داد: مدیران فرهنگی باید بگذارند فیلمسازان دغدغه مند راه خودشان را بروند نه اینکه فیلمنامه ای به دستشان بدهند و بگویند این کار را بکنید. اگر نگذارند کارم را به عنوان کارگردان انجام دهم، کارگردان سفارشی می شوم.


خاطره خوبی از جشنواره فیلم فجر نداریم!

محمدرضا شفاه تهیه کننده فیلم «حناس» ضمن اشاره به موضوع این فیلم گفت: کشته شدن شهید داریوش رضایی نژاد آنقدر هولناک بود که تصمیم گرفتیم بهترین کار نشان دادن مشکل واقعی قتل باشد. این است که آن داستان را بگویم، آن ایده وجود داشت، اما بعد از کشته شدن شهید فهری نژاد، خیلی روی آن کار کردیم.

وی افزود: افرادی که مخاطبان برنامه جهان آرا را دوست دارند از جمله افرادی هستند که حناس برای آنها ساخته می شود اما به سینما نمی روند در حالی که اگر ساخت چنین فیلم هایی برای ما مهم است اکنون وقت حمایت و دیدن است. آن را در سینما

تهیه کننده فیلم «حناس» تاکید کرد: برای ما مهم بود که از ابتدای داستان به صحبت درباره زندگی شهید رضایی نژاد اکتفا نکنیم. با همسرش جلساتی داشتیم و متوجه شدیم رابطه او با همسرش و روایت او می تواند روایت جذابی برای مخاطبان سینما باشد.

وی درباره تجربه جشنواره فیلم فجر گفت: خاطره خوبی از جشنواره فیلم فجر نداریم! این جشنواره در واقع جشن انقلاب اسلامی است و «حناس» موضوع روز ایران در جشنواره آن زمان به کلی نادیده گرفته شد و نتیجه جشنواره برای ما دردناک بود.


در «حناس» می خواستیم همه مخاطب را درگیر کنیم

حسین دارابی کارگردان حناس در ادامه این برنامه گفت: اینکه بخواهیم درباره گروه خاصی مثلا حزب الله فیلم بسازیم اشکالی ندارد اما در حناس می خواستیم همه مخاطبان را در بر بگیریم چون معتقدم این فیلم است. در وهله اول باید برای همه بینندگان جذاب باشد. البته موضوع هسته ای هم به نظر من محبوب است، یک ملودرام عاشقانه است که موضوع سیاسی روز را هم می گوید.

وی در ادامه افزود: ورود صحنه قتل رضایی نژاد به فیلم برای ما سخت بود اما احساس می کنم این صحنه و این قتل باید به کمک سینما در تاریخ ما ثبت می شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید