حواشی خارج از متن چهلمین جشنواره فیلم فجر / امید به سینما اولین جشنواره فیلم


ساعت: 13:22
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1808116

گزارش دانا از حاشیه جشنواره که به ایستگاه پایانی رسید.

چهلمین جشنواره فیلم فجر شب گذشته با تمام حواشی به پایان رسید تا سینمای ایران در دوران نوجوانی مسیر جدیدی را پیش روی خود مجسم کند. مسیری که با امید و خلاقیت همراه است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ چهلمین جشنواره فیلم فجر شب گذشته 22 بهمن ماه به مرحله پایانی خود رسید که تا پایان جشنواره با حواشی و اتفاقات ریز و درشت همراه بود. از عدم برگزاری نشست خبری دبیر جشنواره قبل از جشنواره به دلیل بیماری مسعود نقاش زاده در کورونا (که در اواسط جشنواره برگزار شد) تا عدم برگزاری افتتاحیه.

در جریان برگزاری جشنواره، در روز اول جشنواره، اصحاب رسانه در محل جشنواره به خاطر فضای کوچک که نشست خبری فیلم های اکران شده در آنجا پخش می شد، اعتراض کردند و در روز دوم جشنواره، سالن اصلی نمایش فیلم ها بود. فوراً برای جلسه آماده شود. خبر را آماده کنید.

یکی دیگر از حواشی جشنواره امسال وجود دو یا سه فیلم با کیفیت بسیار پایین تر از جشنواره بود که توسط اعضای هیئت مدیره و دبیر جشنواره رسانه انتخاب شدند.

موضوع دیگری که برخی از مدیران حاضر در جشنواره روز قبل تعطیل به آن اعتراض کردند، حذف سیمرآرا مردمی توسط مسعود نگار زاده بود. «در این مدت برای حفظ صدای مردم و همچنین حفظ حقوق صاحبان آثار و جلوگیری از ضایع شدن کوچکترین حقی از سازندگان فیلم، جایزه داوری مردمی نخواهیم داشت.. مجموعه ای از مشکلات فنی و عدم اطمینان در مورد صحت این نتایج منجر به این تصمیم شد. پیش از اعلام این خبر، فیلم «جلسه خصوصی» به کارگردانی امید شمس در صدر رای گیری قرار داشت.


880278de 06a2 4c99 a8a4 4db3a22790a9 خبر خاکستری

اما جنبه مهم دیگری که بدون شک ذائقه و استرس برندگان جشنواره را خنثی کرد، رونمایی از برندگان در بخش سیمرغ سینمای ایران در همان دقایق ابتدایی اختتامیه بود که محمد سلوکی مجری برنامه را بر آن داشت تا هر چقدر که می خواهد برندگان را حذف کند. . البته مسعود نقاش زاده درباره باز شدن فهرست برگزیدگان این دوره از جشنواره پیش از مراسم اختتامیه نیز گفت: این اتفاق در اواسط مراسم رخ داد. به محض شنیدن این ماجرا، شخصاً به حراست دستور دادیم که این موضوع را بررسی کنند، زیرا مشخص است که رای هیئت منصفه چه کسانی بوده اند. ما می دانیم چه کسی رای هیئت داوران را به دست آورد و قطعا او را دنبال خواهیم کرد. برای ما مهم است که کارها را به صورت قانونی انجام دهیم. گاهی اوقات ما نیاز به عملیات در جاده داریم و ممکن است برخی از ما شکایت کنیم، مانند آنچه در رفراندوم دیدیم..

با وجود همه این حواشی نباید از تلاش برگزارکنندگان این جشنواره غافل شد که بی شک در شرایطی که ویروس تاج گذاری دوباره زنده می شود و هر روز بر تعداد قربانیان تاج گذاری افزوده می شود، چنین جشنواره ای را برگزار می کنند. آنها تمام تلاش خود را برای رعایت پروتکل های بهداشتی در حال حاضر انجام دادند. اما پایبندی به این پروتکل ها چه در خانه جشنواره و سینما و چه در سطح جامعه نیازمند تلاش فردی است نه قوانین جشنواره.

اما با اعلام اسامی برگزیدگان چهلمین جشنواره فیلم فجر در بخش‌های مختلف، از شب گذشته رشته‌های دیگری بر اساس احکام منصفانه یا تصاحب در فضای مجازی منتشر شد که مانند دوره‌های گذشته جشنواره، ماهیت این رشته‌ها طبیعی است. عده ای فکر می کنند که سیمرگ مثلا بهترین بازیگر مرد باید به سراغ شخص دیگری می رفت و عده ای گلایه می کنند که از نقش یک بازیگر زن غفلت می کنند. اما شاید جوایز به گونه ای تقسیم شده بود که اکثریت برندگان سیمرغ به حق خود می رسیدند و این سیمرغ ها قابل پیش بینی بود.


بازی هایی که دیده شد


نادر سلیمانی برای «ضد»


e599e380 cc2a 4666 ab14 fbbe2598c00d خبر خاکستری

شاید خاطره رسانه ای مخاطبان بازیگری نادر سلیمانی بیشتر از سریال ها و فیلم هایی باشد که بیشتر آن ها به موضوع طنز و کمدی مربوط می شود و همه سلیمانی را به عنوان یک کمدین می شناسند. اما بازی روان، معتبر و نسبتا جدی او در سینمای «ضد» در نقش سرکرده یکی از گروهک های سازمان منافقین در دهه 60، هیئت داوران را به این نتیجه رساند که باید به سمرگ نقش مکملی به عنوان بازیگر مرد داده شود. با این حال فضاسازی و گریم مناسب در این نقش به او کمک زیادی کرد تا بیننده این شخصیت را بهتر درک کند.

البته بودند بازیگرانی که در سال های اخیر مسیر و ژانر بازی خود را به کلی تغییر دادند و حالا با بازی های متنوعشان مزد این زحمات را گرفته اند; امین حیایی که برای فیلم «آخرین برف» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کرد، در سال های اخیر نیز تنها در فیلم های تجاری دیده شده است. اما در سال‌های اخیر با حضور در فیلم‌های «شعله، دارکوب، سرپوشیده و قاتل و وحشی» راه دیگری را انتخاب کرده است که باعث شد سیمرگی برای «آخرین برف» تمرین کند. حیایی که در مکان‌های سرد کوهستانی فیلمبرداری می‌شود، نقش فردی درون‌گرا را بازی می‌کند که رازی در دل دارد و عاشقانه‌ای را روایت می‌کند که آرام آرام در روح تماشاگر نفوذ می‌کند.


4d21494f b02e 4938 a252 fbcc49e19db0 خبر خاکستری

امین حیایی در سال 1365 اولین نقش آفرینی سیمور را از آن خود کرد و در سال 1375 برای بازی شعله در نقشی کاملاً متفاوت با دنباله خود برنده بهترین بازیگر نقش اول مرد شد و بار دیگر برای او و این بار برای «آخرین برف» سیمرگی را به دست آورد.


علی اکبر اسانلو برای «نگهبان شب»


4642528c 304b 4ec9 99e4 2c1dea69e7ca خبر خاکستری

اسانلو که به عنوان دایی در دیده بان شب دیده می شد، سابقه بازیگری دارد و تهیه کننده صدا و سیما در زنجان است و به عنوان معلم آموزش و پرورش فعالیت می کند. “من 54 سال است که کار می کنم و از زمانی که معلم هستم، با اقشار مختلف جامعه در ارتباط بودم و افراد مختلفی را می بینم، بنابراین شخصیتی را که بازی می کنم می شناختم و برایم سخت بود. او در مصاحبه ای گفت. البته همیشه الگوهای ناخودآگاهی در ذهن وجود دارد که ممکن است بازیگر از آن آگاه نباشد، اما در نایت دیده بان بیشتر خودم بودم و نیازی به چالش نبود.. »

بازی آزاد اسانلو مورد تحسین هر بیننده و منتقدی قرار می گیرد و همه اینها باعث شده تا او موفق به دریافت نشان افتخار بهترین نقش مکمل مرد شود.


صدف نعل اسبی برای “مراتع”


96297736 336d 4b85 a0c8 70821af904f2 خبر خاکستری

اسپاچبودی در «علفزار» نقش مادری معتاد را چنان اصیل بازی کرد که توانست نظر مثبت هیئت داوران جشنواره را جلب کند و حاصل این اعتماد سیمور بود که مکمل بهترین بازیگر زن جشنواره بود. او برای این نقش 25 پوند وزن کم کرد، به گفته خودش در ظاهر، لحن و بازیگری بسیار تاثیرگذار است و به خوبی با عشق مادر و همسر معتاد به مواد مخدر عمل می کند. صدف اسپهبدی که پیش از الفرسر در فیلم نیمه بلند ریحانا با کاظم دانشی همکاری داشت، این بار در نقشی کاملا متفاوت و در تجربه ای دیگر با دانشی، استعداد بازیگری خود را به رخ مخاطبان کشید. البته به نظر می رسد بازی در نقش معتادان برای کسب جایزه در این جشنواره سابقه دارد و سارا بهرامی سیمرگ بازیگر فیلم «دارکوب» و تجربه این نقش را دارد.


فرشته حسینی برای «دختران»


4eae64bb 0b81 47a4 b018 1b93480eb8d5 خبر خاکستری

فرشتچ حسینی که در تهران از پدر و مادری افغانستانی به دنیا آمد، با فعالیت تئاتری خود وارد عرصه هنر شد و در اولین تجربه حرفه ای خود با کارگردانی نوید محمودی در فیلم «رفتن» برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره بین المللی فیلم شد. فیلم مراکشی برنده شد و در این زمینه نامی برای خود دست و پا کرد. حسینی در دو فیلم «شکستن بیست استخوان در یک نوبت» و «هفت و نیم» همکاری خود با برادران محمود را تکرار کرد و تجربیات مختلفی را تجربه کرد. او در سریال «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی بازی کرد و در نهایت با حضور در «بند دختران» منیر کیدی موفق به دریافت نشان افتخار بازیگری جشنواره چهلم شد. فرشته حسینی در این فیلم در نقش دختری خرمشهری و با المان هایی از پوشش مدرن می تواند نماینده دخترانی باشد که با هر سلیقه و دیدگاهی برای دفاع از این افتخار در دفاع از وطن حضور دارند.


سینما به اولین فیلم ها امیدوار است


08e2a53f bf0b 4e8e 9d3b 0dfc9afbea62 خبر خاکستری

در کنار نام‌های بزرگی چون سیدرضا میرکریمی و بهروز شعیبی که در سال‌های اخیر خود را به عنوان کارگردان نویسنده معرفی کرده‌اند، حضور افراد خلاق، مستعد و شجاعی چون هادی حجازی فر، کاظم دانشی و امید شمس به عنوان کارگردان اول و آثاری که اکران شدند. در این جشنواره این امید را در دل سینمادوستان ایجاد کرد که افراد با تجربه به جمع کارگردانان سینمای ایران اضافه شده اند و در آینده می توانیم از فیلم های خوب آنها لذت ببریم.

فیلم‌های «وضعیت مهدی، مراتع و دیدار خصوصی» هر سه فیلم خوب این جشنواره بودند که تعداد نامزدی و سیمرغ‌های اعطا شده به این فیلم‌ها گواه آن است. «وضعیت مهدی» کارگردان هادی حجازی فر با 14 نامزدی و 5 سیمرغ بهترین فیلم جشنواره، بهترین فیلم اول، بهترین موسیقی، صدا و جلوه های ویژه میدانی را از آن خود کرد و توانست رضایت اکثریت منتقدان، رسانه ها و بینندگان را جلب کند.

فیلم “علف” ساخته کاظم دانشی کارگردان اولین حضورش در این جشنواره با 13 نامزدی و 5 سیمرغ و دیپلم پس از “جایگاه مهدی” در رتبه دوم رکوردداران جشنواره قرار دارد. همچنین فیلم «ملاقات خصوصی» ساخته امید شمس با دو نامزدی در بخش بهترین فیلم اول و نقش مکمل مرد، نظر مثبت هیئت داوران را به خود جلب خواهد کرد. اگرچه این فیلم در رای گیری قرار گرفت و تمام سیمرغ بلورین پرطرفدار برای این فیلم از دست رفت اما حذف این سیمرغ در روز قبل از پایان نارضایتی عوامل این فیلم را به همراه داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید