نقش زردچوبه در بهبود کبد چرب

زردچوبه

رونو : تحقیقات نشان می دهد که زردچوبه ممکن است در بهبود و کنترل کبد چرب غیر الکلی موثر باشد.

بیماری کبد چرب غیر الکلی یکی از شایع ترین علل افزایش آنزیم های کبدی و یک مشکل بهداشتی جهانی است. مدت‌هاست که به عنوان یک بیماری خوش‌خیم در نظر گرفته می‌شود، در حالی که مطالعات اخیر نشان داده‌اند که این یک بیماری جدی و پیشرونده است که در دو دهه گذشته شیوع فزاینده‌ای دارد.

استراتژی های درمانی فعلی برای درمان کبد چرب غیر الکلی بیشتر بر اصلاح و تعدیل عوامل خطر مانند چاقی، دیابت و چربی خون با توجه ویژه به استرس اکسیداتیو متمرکز است.

در این راستا، چندین محصول گیاهی طبیعی پتانسیل محافظت از کبد را دارند و می توان از آنها برای درمان بیماری های حاد و مزمن کبدی استفاده کرد. یکی از این گیاهان محافظ جگر، زردچوبه (Curcuma longa) یا ترکیب آن است که قرن ها نه تنها به عنوان ادویه، بلکه به عنوان یک داروی سنتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و خواص آن در مقالاتی گزارش شده است.

بر این اساس، محققان مطالعه ای را در مورد تأثیر ریزوم یا ساقه زیرزمینی زردچوبه بر کبد چرب انجام دادند. برای این مطالعه، 64 بیمار مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند که هر کدام دو گرم دارونما یا زردچوبه در روز به مدت هشت هفته دریافت کردند.

در پایان مطالعه، گروه زردچوبه کاهش قابل توجهی در آنزیم های کبدی در مقایسه با گروه دارونما نشان داد. سطوح سرمی تری گلیسیرید، کلسترول LDL، کلسترول HDL و شاخص استرس اکسیداتیو در گروه زردچوبه نسبت به سطح پایه به طور معنی داری کاهش یافت. در حالی که در گروه دارونما تغییر معنی داری مشاهده نشد.

نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف مکمل های حاوی عصاره زردچوبه باعث کاهش سطح سرمی آنزیم های کبدی در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی می شود. کاهش این دو آنزیم ممکن است نشان دهنده بهبود عملکرد کبد باشد و ممکن است یک مکمل درمانی کمکی خوب با خواص کاهش چربی و آنتی اکسیدان برای این بیماری در نظر گرفته شود.

با این حال، محققان بر این باورند که آزمایش‌های بالینی تصادفی‌سازی‌شده بیشتری برای بررسی سایر ویژگی‌های کبد چرب غیرالکلی مورد نیاز است. علاوه بر این، نقش مفید کورکومین در سایر بیماری های کبدی نامشخص است.

پژمان علوی نژاد، افشین رضازاده، دردانه حسین و مریم جراح زاده از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و فرناز فارسی از دانشگاه علوم پزشکی ایران در این مطالعه شرکت کردند.

نتایج این مطالعه در مجله Diabetology & Metabolic Syndrome به عنوان «مطالعه علمی تأثیر زردچوبه بر سطوح سرمی عوامل التهابی، آنزیم های کبدی، لپتین و آدیپونکتین در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی» منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید