نماینده دائم ایران در سازمان ملل: کمک های بشردوستانه نباید تحت هیچ شرایطی سیاسی شود

نماینده دائم ایران در سازمان ملل: کمک های بشردوستانه نباید تحت هیچ شرایطی سیاسی شود

روز جدید سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به تاثیرات مناقشه خاورمیانه گفت: درگیری و درگیری تاثیر مخربی بر منطقه خاورمیانه داشته است، جایی که قوانین بین المللی بشردوستانه به وضوح نقض می شود.

دبیر کل ستانا، در جریان حملات به مدارس، بیمارستان‌ها، زیرساخت‌های مخابراتی، جاده‌ها، کارخانه‌ها، منازل و دیگر اهداف غیرنظامی در یمن، مجید تهته روانچی در نشست شورای امنیت درباره حفاظت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه صحبت کرد. با افزایش 8 درصدی تعداد نیازمندان، وضعیت نسبت به اوایل سال 2021 بدتر شده است. به همین ترتیب، وضعیت بشردوستانه در فلسطین در نتیجه دهه‌ها اشغال اسرائیل و سیاست‌های آپارتاید بدتر شده است. کشتار سیستماتیک و سیستماتیک غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان همچنان ادامه دارد و فلسطین اشغالی بیشترین تعداد مجروح را در جهان دارد. در غزه زیرساخت ها آسیب دیده و فلسطینی ها به دلیل محاصره غیرقانونی از خدمات اولیه محروم شده اند. در سوریه، ادامه اشغال، تروریسم و ​​تحریم های یکجانبه میلیون ها نفر را آواره کرده، به زیرساخت ها آسیب رسانده، دسترسی به منابع حیاتی و تجارت را محدود کرده، و عرضه مواد غذایی و کشاورزی را مختل کرده است.

نماینده دائم کشورمان همچنین تاکید کرد که حمایت از غیرنظامیان در درگیری های مسلحانه یک اصل اساسی حقوق بشردوستانه است. با این حال، جامعه بین المللی شاهد عدم رعایت قوانین بین المللی بشردوستانه و همچنین عدم مسئولیت در قبال نقض شدید آن است.

سفیر ایران همچنین با اشاره به پیامدهای همه‌گیری تاج و تخت و توزیع ناعادلانه واکسن گفت: اپیدمی کووید-19 رنج انسان‌ها را نیز افزایش داده و بر سیستم‌های بهداشتی فشار بیشتری وارد کرده است. به گفته دبیرکل، تولید واکسن به بسیاری از نقاط جهان کمک کرده است تا همه گیری را کنترل کنند، اما توزیع آنها عمیقاً نابرابر است. نزدیک به 3 میلیارد نفر هنوز منتظر اولین تزریق هستند که بسیاری از آنها در مناطقی با سیستم های بهداشتی ضعیف زندگی می کنند.

روانچی به منظور حمایت بیشتر از غیرنظامیان و تسهیل کمک های بشردوستانه در مناطق درگیری بر موارد زیر تاکید کرد:

1) کمک های بشردوستانه نباید تحت هیچ شرایطی سیاسی شود.
2) حمایت و حمایت به ویژه برای آسیب پذیرترین قشر از جمله زنان و کودکان در جریان درگیری های مسلحانه. در این راستا، تحریم های یکجانبه که به طرق مختلف مانع ارسال کمک های بشردوستانه می شود، باید فورا لغو شود.
3) تمام پرسنل پزشکی و بشردوستانه باید محافظت شوند.
(4) لازم است اطمینان حاصل شود که قوانین بین المللی بشردوستانه، به ویژه کنوانسیون های ژنو و پروتکل های الحاقی 1949، که به عنوان سنگ بنای چارچوب قانونی برای حمایت از غیرنظامیان عمل می کند، رعایت می شود.
5) به منظور حفاظت از غیرنظامیان، مداخله نظامی از جمله محاصره و اشغال خارجی باید پایان یابد. علاوه بر این، دستیابی به یک راه حل سیاسی بلندمدت تنها راه محافظت از غیرنظامیان در برابر آسیب است. در این راستا، دولت ها باید به تعهدات خود در حقوق بین الملل برای پیشگیری و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات عمل کنند
(6) بسیار مهم است که سازمان ملل متحد، به ویژه شورای امنیت، از طرف های درگیر بخواهد به تعهدات خود احترام بگذارند و قوانین بشردوستانه بین المللی را رعایت کنند تا از غیرنظامیان در برابر مشکلات بیشتر محافظت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید