نماینده مجلس: در حادثه اوین تعدادی از زندانیان به سراغ مین های ضدنفر رفتند/ مرگ مهسا امینی طبیعی بود.

نماینده مجلس: در حادثه اوین تعدادی از زندانیان به سراغ مین های ضدنفر رفتند/ مرگ مهسا امینی طبیعی بود.

روز جدید اردشیر مطهری گفت: کشور در شرایط خاصی قرار دارد و بسیاری از مردم به دنبال موج سواری و ضربه زدن و موضع گیری علیه نظام هستند. اتفاقی افتاده و در زندان اوین آتش‌سوزی شده و گفته می‌شود صدای انفجار از میدان مین در ضلع شمال غربی زندان که تعدادی از زندانیان هنگام فرار روی مین‌ها پا گذاشته بودند، می‌آید. این سخنان قابل اعتماد است.

بخشی از اوین شنبه شب در آتش سوخت و دست کم چهار نفر کشته و 70 نفر مجروح شدند. صرف نظر از علت اصلی این حادثه، نمایندگان مجلس دیروز را تا حد زیادی در تاریکی سپری کردند و بسیاری با جمله «فعلاً در جریان نیستیم» از مصاحبه اجتناب کردند و از نتیجه هم خبری نشد. ردیابی بهارها از اوین و بخشی از پاسخ سوالات به جلسه کمیته ارسال شد و امنیت ملی منتقل شد.

این در حالی است که اردشیر مطهری، نماینده اصولگرایان گرمسار در مجلس یازدهم در گفتگو با شرق، اتفاقات اوین را حادثه ای دانست و بر فرار زندانیان و رفتن آنها به معدن های اطراف اوین تاکید کرد و گفت: این اتفاق در شهر اوین رخ داده است. خبری که توسط دستگاه قضایی تکذیب شده است.

آیا ماجرای اوین را دنبال کردید و می دانید چه اتفاقی افتاده است؟

کشور در شرایط خاصی قرار دارد و بسیاری از مردم به دنبال موج سواری و ضربه زدن و موضع گیری علیه نظام هستند. اتفاقی افتاده و در زندان اوین آتش‌سوزی شده و گفته می‌شود صدای انفجار از میدان مین در ضلع شمال غربی زندان که تعدادی از زندانیان هنگام فرار روی مین‌ها پا گذاشته بودند، می‌آید. این سخنان قابل اعتماد است. این خبر به طور رسمی در تلویزیون پخش و زیرنویس می شود که به دلیل صداقت نظام است. صدای انفجار مربوط به انفجار مین در ضلع شمال غربی زندان اوین است که فردی پا بر روی مین ها گذاشته و تعدادی از آنها منفجر شده اند. یک روز زندان اوین است، روز دیگر آن آشوبی است که به پا می کنند. در حالی که اخبار آشوب که می گویند برخی جاها صبح و برخی جاها شب شلوغ است صحت ندارد. راستش در شهر همچین خبری نیست.

وقتی گفتید در زندان اوین آتش سوزی رخ داده است، احتمالاً می توان گفت که حادثه طبیعی نبوده است، لطفا در این مورد توضیح دهید.

این حادثه اجتناب ناپذیر است. آیا می توانید تضمین کنید که در آشپزخانه شما آتشی وجود ندارد؟ هیچ تضمینی در مورد آن وجود ندارد.

اول گفتی مزاحمت بعد گفتی تصادف!

منظورم این است که آتش اوین را به شورش ربط می دهند در حالی که اصلاً نیست. این طبیعی است و هر چه باعث آتش سوزی شده است و این دو اتفاق به هیچ وجه به هم مرتبط نیستند. شبکه معاند حتی پس از آتش سوزی این ماجرا را به اغتشاش ربط داده و مردم را به انتقال به زندان اوین فراخواندند، در حالی که طبیعتاً عده ای از مردم در این بزرگراه تردد می کنند و طبیعتاً وقتی در آنجا ترافیک وجود دارد، مردم عادی نیز در آن گیر می کنند. ترافیک و هیچ مشترکی با این چیزها ندارند و دنبال این مشکلات نیستند.

آیا قبول دارید که حفظ جان زندانی به هر دلیلی که در زندان است به عهده سازمان زندان و دستگاه قضایی است؟

در این شکی نیست و قطعا حفظ جان زندانیان بر عهده سازمان زندان است و در حال حاضر 30 نفر با کیف (بازرسان نهادهای مختلف اعم از قوه قضائیه، سازمان بازرسی و نهاد ریاست جمهوری) برای نظارت حضور دارند. مشکل و نتیجه را در اسرع وقت بررسی کنید. اینطور نیست که تصور کنیم در زندان اوین اتفاقی افتاده و صاحبی ندارد و کسی مراقب آن نیست.

مثلاً در مورد خانم مهسا امینی هم همینطور بود و مجموعه های متعددی کار ایشان را دنبال کردند و به این نتیجه رسیدند که این یک پای طبیعی است.

به هر حال از استرس در بازداشت مرد!

این نظر شماست. من به عنوان یک کارشناس تاکید می کنم که این یک مرگ طبیعی است. ما یا به سیستم های خود اعتماد داریم یا نداریم. شما مشکل دارید که به طرف مقابل می زنید.

چرا تهمت؟ اگر طرف مقابل بودم الان به عنوان گزارشگر رسانه های محلی کار نمی کردم.

نان اینجاست هر که از اینجا بگذرد نان اینجاست.

اما من دنبال نان نیستم، دنبال حقیقت هستم.

اگر دنبال نان نیستید چرا می گویید مرگ مهسا امینی طبیعی نبوده و حرف من را قبول می کنید؟ اگر به دنبال حاشیه نیستید، چرا حرف من را قبول نمی کنید؟ خبرنگار بی طرف یا حاشیه؟ باید بگی با ما یا با اونا؟ (رسانه های خارجی)

من با مردم و حقیقت هستم. من به عنوان یک خبرنگار رابط مردم و قدرت هستم و برای روشن شدن این ابهامات باید از مردم و سوالاتشان بپرسم.

لازم نیست مثل یک خبرنگار صحبت کنید. شما به عنوان یک متخصص از من پرسیدید و لازم نیست چیزی بگویید. به عنوان یک ایرانی و کسی که در این نظام زندگی و کار می کند، از دهان نماینده حرف نزنید. من ناجا بوده ام و این مجموعه ها را مدیریت کرده ام.

گفته می شود در تصاویر منتشر شده، شلیک موشک به سمت اوین دیده می شود. در مورد آن توضیح دهید.

راکتی وجود ندارد و صحنه ای است. چرا نگاه می کنید و می گویید مخالفان چه چیزی نشان می دهند؟

من به عنوان یک رسانه باید از شما به عنوان یک مسئول و نماینده مردم ابهامات و شایعات پیش آمده را بپرسم تا حقیقت برای مردم روشن شود.

همه این تصاویر جعلی هستند. اصلا موشکی شلیک نشد. یک موشک معمولی نمی افتد. ممکن است این نورها تشعشعات ناشی از انفجار مین هایی باشند که به سمت بالا و پایین حرکت می کنند. اینکه بگوییم راکت است درست نیست. آیا اینجا میدان جنگی است که در آن از موشک استفاده می شود؟

اتفاقی افتاده است و همه خانواده های ما آنجا هستند و ظلم در حق آنها را نمی پذیریم. امروز می گوییم این اتفاقاتی که در اوین افتاد اجتناب ناپذیر است و ممکن است در هر جای دیگری مثلاً در بازار اتفاق بیفتد. همانطور که قبلا چندین بار اتفاق افتاده است.

آیا به عنوان نماینده مردم از سازمان زندان در خصوص این حادثه مطالبه و سوال دارید؟

سازمان زندان باید در کارهای محوله اهتمام و دقت لازم را داشته باشد و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند. در زندان اوین اصلا پذیرفته نیست که آتش بزنند. اگر محافظت کنیم، حفاظت ما دلیلی بر نادیده گرفتن رفتار و این آتش و سهل انگاری یا هر چیز دیگری نیست.

با تمام کسانی که در این زمینه نسبت به سازمان زندان ها بی توجهی کرده اند باید طبق قانون و مقررات برخورد شود. زندانی امانت سازمان زندان است و خانواده ماست. قبول نیست که بگوییم چون آتش اجتناب ناپذیر است پس هر حرکتی ممکن است اتفاق بیفتد.

پس به عنوان نماینده مجلس قول می دهید که مجلس در اسرع وقت موضوع را پیگیری کند؟

شک نکنید که تاکنون 10 نامه پیگیری از دستگاه های مختلف نظارتی به سازمان زندان ها ارسال شده است و مجلس نیز بی تفاوت نیست و 30 پرونده در حال رسیدگی است و هیچکس حق سوء استفاده در این زمینه را نخواهد داشت. .

دیدگاهتان را بنویسید