نماینده مجلس: گردش مالی فیلترشکن ها 100 میلیارد تومان است/ ایران در امنیت سایبری هیچ حمایتی ندارد

نماینده مجلس: گردش مالی فیلترشکن ها 100 میلیارد تومان است/ ایران در امنیت سایبری هیچ حمایتی ندارد

تقی پور یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به اینکه آیا وزارت ارتباطات از فروش فیلترشکن سود می برد، گفت: من شک دارم چون آقای رئیسی ماموریت داده و طبق گزارشی که شنیدیم هیچ دولتی وجود ندارد. نهاد یا سازمانی حتی نزدیک به دولت اجازه فروش فیلترشکن را داده اند و این کار را نکرده اند و نکرده اند. تعداد فیلترشکن‌هایی که توسط سرویس‌های امنیتی دنبال می‌شوند با آنچه همکاران گاهی اوقات ذکر می‌کنند متفاوت است. آنچه نهادهای امنیتی گزارش دادند، گردش مالی فروش فیلترشکن در کشور حدود 100 میلیارد تومان است.

به گزارش دیده بان ایران، پنجم دی ماه مراسم افتتاحیه دومین گزارش کیفیت اینترنت کشور توسط انجمن الکترونیک کشور برگزار شد. بر اساس صحبت هایی که در مراسم افتتاحیه دومین گزارش کیفیت اینترنت کشور ارائه شد، رتبه اینترنت ایران در زمینه هایی مانند محدودیت، کیفیت و سرعت در بین 50 کشور در انتهای جدول قرار دارد. انجمن تجارت الکترونیک تهران معتقد است که ایران همچنان بدترین اینترنت جهان را دارد. در این مراسم همچنین اعلام شد که مشکل اینترنت به یک پدیده امنیتی تبدیل شده است که مسئولان را از پاسخگویی به مشکلات اینترنتی باز داشته است.

رضا تکی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در ارزیابی وضعیت امنیت سایبری کشور در خصوص حملات سایبری اخیر گفت: به نظر من این حملات باید زنگ خطری برای توجه جدی به امنیت سایبری کشور باشد. فضا. زیرا وقتی دفاعی ندارید، نمی توانید انتظار داشته باشید که حملات را مسدود کنید. گاهی با این موضوع مواجه می شویم که علیرغم سرمایه گذاری خوبی که در بحث شبکه مراکز داده و سایر فعالیت های اقتصادی در این حوزه انجام شده است، متاسفانه سرمایه گذاری خوبی در بحث امنیت سایبری صورت نگرفته است. ابتدا به یک سری قوانین و مقرراتی نیاز داریم که کاربران و تمامی فعالان جمع آوری داده ها را موظف به حفظ حریم خصوصی کند و در مراحل بعدی، وزارت ارتباطات و سایر نهادهای مسئول امنیت سایبری باید نظارت داشته باشند.

این نماینده مجلس درباره تاثیر فیلترینگ بر کاهش امنیت سایبری گفت: من اطلاعات دقیقی ندارم چون این بحث کارشناسی است. کسانی که بر داخلی یا خارجی بودن منشا این حملات نظارت می‌کنند باید پاسخ دهند.»

عضو کمیسیون صنعتی مجلس یازدهم درباره منشأ حملات سایبری گفت: ایران در امنیت سایبری هیچ حفاظتی ندارد. اگر حملات سایبری داخلی باشد بحث فیلترینگ می تواند مصداق آن باشد اما اگر منشأ آنها خارجی باشد به این معناست که ما با حفاظت از اینترنت و تجهیزات مشکل داریم.

تقی پور در پاسخ به اینکه آیا وزارت ارتباطات از فروش فیلترشکن منتفع می شود یا خیر، گفت: به دلیل اینکه آقای رئیسی ماموریت داده و طبق گزارشی که شنیدیم هیچ نهاد و سازمان دولتی حتی نزدیک به یک دولت هم در این مورد تردید دارم. ، مجوز فروش فیلترشکن را دارد و این کار را انجام می دهد. او این کار را نکرد. برعکس، گزارش‌ها حاکی از آن است که تعداد فیلترشکن‌هایی که توسط سرویس‌های امنیتی دنبال می‌شوند با آنچه حتی همکاران ما اعلام کرده‌اند، متفاوت است. برخی از فیلترها حتی به صورت رایگان در دسترس هستند. آنچه که نیروی انتظامی گزارش داد گردش مالی حاصل از فروش فیلتر در کشور حدود 100 میلیارد تومان است.