نمی خواهیم هتل ها چکه کنند/ هتل داری یک چیز عاشقانه است


ساعت: 19:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۵
کد خبر: 1856345

این موضوع در جلسه روسای انجمن های هتلداران استان ها و مناطق آزاد مطرح شد.

نشست روسای اتحادیه های هتلداری استان ها و مناطق آزاد کشور با وزیر میراث، فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر تعیین تعرفه هتل ها و ارز آنها به دلار برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جمشید حمزه زاده (رئیس انجمن هتلداران ایران) با بیان اینکه واکسیناسیون یکی از مشکلات اصلی ما در این میان بود، گفت: با حضور وزیر جدید در وزارتخانه، امکان تزریق واکسن برای کارکنان هتل ها فراهم شده است. مشکلات ما در حوزه حامل های انرژی تا حدودی حل شده و مشکل تعرفه گاز هتل ها در بودجه 1401 تبدیل به خدمات شده است. وضعیت اقتصادی کشور خاص است و مشکلات هتلداران نیست. مهم علاوه بر این

وی با اشاره به آزادسازی قیمت هتل ها گفت: قیمتی که به دلار تبدیل می کنیم و به گردشگران خارجی می دهیم مورد تمسخر قرار گرفته است در حالی که باید از هتل ها به عنوان واحدهای سرمایه گذاری حمایت شود. باید به سمت آزادسازی قیمت ها برویم و تعیین تعرفه ها به جامعه و سازمان هتلداری واگذار شود و وزارتخانه کنترل کند.

وی ادامه داد: بحث مالیات یکی دیگر از مشکلات ما است، هرچند 50 درصد معافیت مالیاتی داریم اما تا پایان برنامه ششم توسعه است و اگر رعایت نشود در برنامه هفتم دچار مشکل می شویم. هتل های 1 تا 3 ستاره 100 درصد از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند اما هتل های 4 و 5 ستاره نمی توانند از این معافیت استفاده کنند. در حوزه انرژی به خصوص انشعاب آب با مشکلات و قبوض سنگینی مواجه هستیم و حتی همین میزان فاضلاب به هتل وارد می شود که هزینه ها را افزایش می دهد. هزینه برق نیز سه برابر شده است و محاسبه برای هتل ها اشتباه است زیرا اکثر هتل ها در شب استفاده می کنند.

حمزه زاده با تاکید بر اینکه تشکل ها و اصناف باید مورد حمایت قرار گیرند، گفت: دستورالعمل تشکل ها نگاه دولتی و محدودکننده است، بنابراین باید در این آیین نامه تجدید نظر کنیم. باید برخی از بنگاه ها را به سازمان ها واگذار کرد و حتی یک ساختمان به این سازمان ها داد. جامعه هتلداری اصولاً نقشی در مذاکره کار هتل ها ندارد در حالی که می توان از تجربیات این جامعه برای توسعه استفاده کرد. سیستم جانا مانعی قوی بر روند کار در گردشگری است و کار باید آسان‌تر شود. ما می توانیم در استانداردسازی و سازگاری کمک کنیم. پروانه بهره برداری این هتل در گذشته با دو امضا امضا شده بود اما با راه اندازی سامانه جانا این موضوع برطرف شده و نیاز به بررسی مجدد دارد.

کریم بیگی (رئیس انجمن حرفه ای هتل داران اصفهان) درباره سرمایه گذاری های در دست ساخت گفت: سرمایه گذاری در حوزه هتلداری ارزان نیست و اگر با سایر بخش ها مقایسه کنیم، می بینیم که تنها 5 درصد سرمایه گذاری ها به هتل ها تزریق می شود. بخش “. بسیاری از خواسته ها حتی محقق نمی شود زیرا سرمایه گذاری در این بخش سودآور نیست. ساخت و ساز 65 درصد گران شده است و اکنون بیش از 35 درصد کمتر از سال 1984 درآمد داریم.

وی ادامه داد: بخشی از این کاهش درآمد را می توانیم با دریافت ارز از گردشگران خارجی جبران کنیم. وقتی یک گردشگر خارجی می آید، هزینه سفر را به دلار پرداخت می کند، اما هتل این هزینه را پرداخت نمی کند. در حالی که بیشتر تجهیزات هتل با نرخ دلار محاسبه می شود. ما برای گردشگران خارجی خدمات صادر می کنیم و باید از درآمدهای ارزی آن استفاده کنیم. بسیاری از گردشگران تجاری و انفرادی با تور می آیند و نمی آیند و ما باید بتوانیم قیمت هتل ها و موزه ها را برای گردشگران داخلی و خارجی محاسبه کنیم.

محمدعلی فرخ مهر (رئیس انجمن حرفه ای هتل داران استان تهران) نیز به افزایش ناگهانی سطح ساخت و ساز و سرمایه گذاری در هتل ها اشاره کرد و گفت: از سال 86 با قلیان کشیدن در هتل ها مخالف بودیم این در حالی است که رستوران ها به راحتی قلیان سرو می کنند و آنها این حق را از رستوران های هتل گرفته اند و ما حق فروش میلیون ها قلیان را از دست می دهیم.

عبدالحمید حمیدی (هتل داران کردستان) با اشاره به مشکلات دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی و بانک های عامل، گفت: اگر ظرف 10 سال هتل بسازیم و هزینه آن را پرداخت کنیم، می تواند برای هتل ها مفیدتر باشد.

مهدی رودبارکی (مازندران) نیز خواستار تسریع در بحث حساب های ماهواره ای شد و گفت: در دولت نهم و دهم بدنه این سازمان به دلیل حیاط خلوت بودن رو به رشد بود. در حال حاضر افراد زیادی در وزارتخانه هستند که متخصص نیستند، بنابراین در اجرا و روش آن مشکل داریم. از آنجایی که با روسای میانی وزارتخانه تعارض داریم، مجوز آژانس هایی که اکثرا اجاره ای هستند 3 سال تمدید شده اما مجوز هتلداران یک ساله است.

عزت الله ضرغامی (وزیر میراث، فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی) در ادامه جلسه و شنیدن نظر هتلداران گفت: هتل داری شغل عاشقانه ای است. این یک تجارت یا میانجیگری نیست. اگر با منطق کار کنیم، می بینیم که نمی خواهیم هتل ها آبمیوه شوند.

وی ادامه داد: جامعه هتلداری سازمانی پرنشاط و پویا است و نظارت ویژه ای از این سازمان انتظار می رود. ما به مسئولیت پروژه نگاه می کنیم و به دنبال پست نیستیم. برای ما مهم است که از کاری که انجام داده ایم قدردانی کنیم.

وی با تاکید مجدد بر صحبت های هتلداران مبنی بر افزایش هزینه ها گفت: هزینه در بسیاری از زمینه ها خلاصه می شود و در حال بررسی و اعلام این موضوع هستیم. وزیر کشاورزی اخیرا گفته است که قیمت مرغ برای مرغداری 60 تن می شود اما اجازه افزایش قیمت داده نمی شود و رئیس جمهور زیر بار افزایش قیمت مرغ نرفته است. ما در شرایطی هستیم که باید قیمت های نهایی را کنترل کنیم.

ضرغامی بیان کرد: گردشگری دریایی موفق شده ایم به حامل های سوخت یارانه بدهیم که هزینه تعرفه آزاد آن 5 میلیارد تن است در حالی که یارانه آن 60 میلیون تن است.

وزیر میراث و گردشگری تاکید کرد: گردشگری رو به جلو است و باید همین طور باشد. خدمات بهداشتی به مانعی برای گردشگری تبدیل شده است. این به یک بحران تبدیل شده است و شرکت مادر وظیفه جدی برای مقابله با این مشکل دارد.

وی در خصوص ارز و واقعی شدن قیمت هتل ها گفت: این موضوع باید در جلسه ای با حضور سایر سازمان ها و ادارات گردشگری مطرح شود. کیفیت هتل هایی که داریم نیاز به ارتقا دارد و صندوق توسعه در این زمینه کمک می کند، ما موظف هستیم سلامت هتل را حفظ کنیم. هتل کازینو نیست و خانواده در آنجا اقامت می کنند. من حتی در هتلی دیدم که زنان بی حجاب هستند، در حالی که در هتل قوانینی وجود دارد و بدحجابی جای توجه دارد.

ضرغامی همچنین گفت: حساب های ماهواره ای مشکل خاصی ندارند. ضمن اینکه ما نباید موضع داشته باشیم. حالا که دو سال است این سفر راه اندازی شده، نباید طوری رفتار کنیم که کشور در مواقع شلوغ صاحب ندارد، بلکه باید آبروی مجموعه گردشگری را حفظ کنیم. بررسی تفویض اختیارات به تشکل ها نیز باید انجام شود و در این زمینه بخیل نخواهیم بود. گردشگری آینده و پایان خوبی دارد و در 5 سال آینده شاهد خواهیم بود که این حوزه تحول بزرگی ایجاد کرده است.

حمزه زاده همچنین تاکید کرد: تعرفه های مصوب را به شدت دنبال می کنیم و مسئولیت اجتماعی را رعایت می کنیم. حتی در دوره کرون هم از صفر تا صد هزینه را جبران می کردیم.

انتهای پیام/
منبع: ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید